Hej.

Jag har sökt med ljus och lyckta över hela nätet utan att hitta det jag vill veta.

Jag ska snart flytta in i ett suterräng hus från 1982, så jag utgår från att den gjutna plattan är isolerad då det byggdes med sovrum på underplanet.

Det är bergvärme.

Jag vill lägga vattenburen golvvärme på hela undervåningen ca 100kvm, 4 rum och en hall.

I dagsläget är det plastmatta på frigolit och parkett på regelverk.

Jag har läst om folk som lagt slang direkt på betongplattan, sedan 14mm laminat direkt på slangen, alternativt spånplatta/OSB med 6mm laminat.

Det måste ju vara den billigaste lösningen med OSB direkt på slang sedan tunt laminat golv.

Har inga krav på låg bygghöjd och vill kunna göra så mycket som möjligt själv.

Alternativet jag skulle använda i stället för spårade skivor skulle vara att kapa tex 22mm spånskivor i smala remsor och lägga mellan slangarna så slangarna håller CC 30 eller vad som nu rekommenderas.

Nu till mina frågor:

1. Funkar det överhuvudtaget att bygga så, eller finns det någon annan variant för den som inte vill lägga pengar på spårade skivor, flytspackling eller hantverkare?

2. Är det bra eller dåligt att ha luft mellan slangvarven i stället för trä eller frigolit som man har när man köper färdigtspårat.

3. Håller slangen för att bygga så eller behöver man reglar mellan slangarna?

4. Ångspärr finns inte i så fall, det bör man vell ha?

Kommer säkert bli hur många frågor som helst till, men det är de jag kom på just nu.
 
Håller just nu på med liknande projekt. Ca 70 m2 på bottenvåningen som ska få golvvärme. Kostnaderna springer iväg. Golvspån, värmeplåtar, skyddsrör o slang går på ca 500 kr/m2. Jag passar även på att förstärka eller byta befintligt bjälklag. Så det blir några hundralappar till även där. Ovanpå lägger jag furugolv som ska lutas o hårdvaxoljas. Budgeten säger 150 000:- i material. Alltså 2000 kr/m2.

Det går att komma billigare undan.

Men knappast under 500 kr/m2 i material. Och i ditt fall skulle jag rekommendera spårad golvspån och 16 eller 17 mm slang. Beroende på fabrikat. 16/17 mm slang lägger du på 200 mm c/c. och ovanpå kan du lägga laminatgolv.

Det förutsätter dock att plattan är isolerad och att du kan lösa dragning av tillopp och retur till varje slinga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.