Vad kostar det ungefär att putsa om ett hus på ca 150 kvm väggyta? Vad är bäst svensk eller utländsk firma? Vilka garantier kan fås?
 
Vad är det för hus och puts vi pratar om?
 
Ett hus med kalkputs. Under kalkputsen typ hönsnät och annat som jag inte vet vad det är. Skadat rosa kalkputs på vägg med exponerat hönsnät och bakomliggande strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Vi putsade om en gavel 8*5meter ca. Och lagade i på två dåliga ställen. Sidan vi gjorde om så tilläggsisolerade vi 5cm. Och målade om hela huset. Kostade ca 120kkr. År 2012.
Vi valde svensk firma. De hade några polska målare.
 
"Rören" du ser bakom hönsnätet är vass.
 
A annfru skrev:
Ett hus med kalkputs. Under kalkputsen typ hönsnät och annat som jag inte vet vad det är.[bild]
Vassmatta...

Kolla att det inte räcker att bara laga putsen... och vill de byta till annat putsystem, dvs inte längre kalk på vassmatta skulle jag dra öronen åt mig och noga utvärdera om det kommer funka. Massor av gamla hus sägs ruttna pga felaktiga omputsningar...
 
Casaloco
Svårt att svara på frågan utan mer info men räkna med någonstans kring 1000-1500 kr/m2 beroende på typ av puts,ev isolering osv. En stor kostnadspost i det hela är även ställningen och ev intäckning.
 
  • Gilla
nicolinaM och 3 till
  • Laddar…
Vi har nyligen reparerat vår puts som är av samma konstruktion som er. Det var bitvis ganska stora skador. Huset är på ca 8x9m och två våningar. Det gick loss på ganska precis 100000kr med svensk firma. Vi tog en offert på att lägga på ett modernt putssystem också. Den var på 300000.

Innan dess lade jag en hel del tid på att slipa bort plastfärg från den befintliga putsen. Kolla att det går att putsa på den färg ni har.
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Ska tillägga att kostnaderna för oss är exklusive ställning, då vi har tillgång till en som täcker en hel gavel.
 
Har precis landat en offert på lagning av putsskador och ommålning av ett hus som är 16x9 m i två våningar. 220 k sek inkl ställning med en svensk firma och fastpris.
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Jag har helt putsat om ett reveterat hus med Webers hydrauliska kalkputs och sedan silikatfärg som ytskikt.
Men först vill jag förtydliga skillnaden mellan enstegs fasader och enstegstätade fasader.
Det senare har lett till en del byggskandaler då man lagt diffusionstäta EPS-skivor direkt mot en trästomme och sedan putsat på dessa. Det är big no! no!
Med dagens välisolerade hus gör man alltid diffusionsspärr längst in och tvåstegsfasader med luftspalt längst ut.
Då kan man göra tunnputs på EPS utan problem.

Nu har du ett äldre hus och kan (som jag valde) behålla enstegsmetoden om du:
- Utför arbetet enligt gammal teknik och lägger kalkputs direkt på spräckpanel med nät eller vassmatta.
- Inte tilläggsisolerar så mycket (t ex invändigt) att daggpunkten flyttas in i väggen. Alltså accepterar fortsatt värmespill och högre energiförbrukning.

I det senare fallet med gammal teknik på trästommehus är det ytterligare en del saker att beakta:
- God överlappande armering, gärna i två lager för att undvika sprickbildning
- Tjockt lager puts (dyrt)
- Använda produkterna i den ordning putssystemet anger. vidhäftningsbruk med fin ballast, stockningsbruk, utjämningsbruk, spritputs.

Jag gjorde det med gott resultat för några år sedan.
Har inte räknat exakt på det då jag jobbade själv tillsammans med en släktings mindre byggfirma. Men nånstans i regionen dryga 1500 kr m2 hamnade det och totala ytan var ca 200 m2
 
  • Gilla
annfru och 1 till
  • Laddar…
F fridde skrev:
Har precis landat en offert på lagning av putsskador och ommålning av ett hus som är 16x9 m i två våningar. 220 k sek inkl ställning med en svensk firma och fastpris.
Hur gick det till med din putsning? Vilken slags hus och putsmetod?
 
Har cirka 8*10m i ett och ett halvt plan. Fasad och sockel med delvis stora skador efter fönsterbyte. Det är också endel finlir med gesims och plåtar osv, Målning ingår också.

Fick en grav chock när första offerten kom: 430 000 (ex. ställningar) - Vill bra knacka ner löst och runt skador och putsa om.

Idag fick jag andra offerten: 410 000 (ink. ställningar) - Vill knacka ner all puts och näta och putsa om.

Jag fortsätter ta in offerter...
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Andra offerten ville åtminstone knacka ner allt (y)
Det rekommenderar jag oavsett att en del tycker det går att chansa med att bara laga och putsa på.
 
M MagHam skrev:
Andra offerten ville åtminstone knacka ner allt (y)
Det rekommenderar jag oavsett att en del tycker det går att chansa med att bara laga och putsa på.
Jo jag tänker det samma. Vill ju helst inte "laga" igen om ett par år...
 
  • Gilla
Nyburgare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.