Ska bygga ett förråd och ha ved i halva.
Tänkt gjuta plintar och undrar hur tätt jag bör sätta dom ?
På plintarna tänkte jag ha bärlinor 2+170mm där jag sen bygger ett golv och stomme.
Ytan på golvet tänkte jag ha 5,4x7,2m.
Ca 30-40m3 ved ska jag nog ha så det väger ju en del, och sen ett plåttak.
 
En snabbkalkyl: tre rader med bärlinor 2x170 mm höga, där vardera får stöd av 4 plintar, dvs totalt 12 plintar, är nog mest optimalt. Andra dimensioner på bjälkarna ger andra resultat. Detta är något man kan fila ganska mycket på.
 
J justusandersson skrev:
En snabbkalkyl: tre rader med bärlinor 2x170 mm höga, där vardera får stöd av 4 plintar, dvs totalt 12 plintar, är nog mest optimalt. Andra dimensioner på bjälkarna ger andra resultat. Detta är något man kan fila ganska mycket på.
Bra tackar något i den stilen hade jag tänkt mig.
Tänkte gjuta plintarna själv, diameter på plintarna?
 
S
Ska du lägga ved där , se till att det finns luft , du kan utelämna varannan bräda i golvet där veden ska travas så ventilerar det underifrån , det får inte vara tätt i väggarna heller , och springa vid takfoten
Travningen görs med ca 5 cm mellan travarna , då torkar dom bra , för att få dom cm så lägger man några pinnar in mot den första raden med jämna mellanrum uppåt och fortsätter trava , då låser det
Plintarna 125 så det finns något att lägga bärlinorna på och papp på topp mellan plint och bärlina
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
En diameter på högst 150 mm verkar rimligt.
 
Vilken typ av plint järn ska jag ta när jag gjuter plintarna ? Skarvarna på bärlinorna måste också fästas samman. (Se bilden). Ritning av grundplan för byggprojekt med måttangivelser för bärlinor och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U-järn som du gjuter in är väl enklast om du har vägt av plintarnas höjd. Annars finns det avancerade varianter som man kan finjustera i höjdled efteråt. Att skarva bärlinor på rätt sätt kräver egentligen kunskap om hållfasthetslära, men det är överkurs. Om du vill skarva dem över ett stöd skall du ha U-järn där båda bjälkarna får plats sida vid sida. Låt dem ligga omlott åtminstone 80 cm och skruva ihop dem med många skruvar.
 
J justusandersson skrev:
U-järn som du gjuter in är väl enklast om du har vägt av plintarnas höjd. Annars finns det avancerade varianter som man kan finjustera i höjdled efteråt. Att skarva bärlinor på rätt sätt kräver egentligen kunskap om hållfasthetslära, men det är överkurs. Om du vill skarva dem över ett stöd skall du ha U-järn där båda bjälkarna får plats sida vid sida. Låt dem ligga omlott åtminstone 80 cm och skruva ihop dem med många skruvar.
Ja det är nog bäst att ha så lite skarvar som möjligt. Enligt min ritning har jag skarvar vid varje plintfäste. Men om jag har bärlinor som är 4,8m istället så blir det ju mindre skarvar och så sätter jag en plint där skarven kommer ? Hur låter det ?
 
Mycket bra. Du utnyttjar materialet bättre på det sättet.
 
Toppen. Skarven hade jag egentligen tänk göra som bilden visar.
Funkar ?
Träbjälke förstärkt med en metallskarvplatta över en betongpelare på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut, eftersom du satt i en extra plint för ändamålet. Skarvplåten ska helst sitta i balkens överkant när den är mindre än balkhöjden.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
S
Finns bredare järn så det blir mer stöd för bärlinorna i underkant , och det finns bredare och lite längre spikplåt då kommer det att bli bra , använd ankarskruv och dra med , inte spiksort , då slår du inte sönder konstruktionen
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Absolut, eftersom du satt i en extra plint för ändamålet. Skarvplåten ska helst sitta i balkens överkant när den är mindre än balkhöjden.
Nja jag har inte satt in en extra plint utan använder de 12 plintarna som jag kalkylerat med. Eller ska jag ta med extra plintar för skarvarnas skull ?
 
Du bör ha fasta och jämna avstånd mellan plintarna på ett systematiskt sätt. Behöver du skarva på något annat ställe, sätt in en extra plint. Använd så långa bjälkar som möjligt.
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du bör ha fasta och jämna avstånd mellan plintarna på ett systematiskt sätt. Behöver du skarva på något annat ställe, sätt in en extra plint. Använd så långa bjälkar som möjligt.
Ok, bra tackar för supporten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.