Hej har en fråga angående golvbjälkar.
Håller på att renovera badrumsgolv i sommarstugan från ca 1900-talet. Har märkt att de liggande golvbjälkarna är fuktiga och behöver bytas, tog tyvärr inga bilder vid tillfället. Men bjälkarna har storleken ~170x180mm, längd ~ 1600*2 / 2350*2
Vart kan man få tag på sådana?
Kan man alternativt lim+skruva ihop 4*170x45 reglar ?
 
Ett snickeri borde kunna ta fram det år dig.
Men måste du ha så grova, kan du inte ta vanliga reglar bara på cc 300
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
fuktiga på vilket sätt då? Trä torkar normalt sett så vad gör dom fuktiga?
 
Hittade ett par bilder på datorn från förra veckan innan det blev städat..... Det är alltså bjälkarna väggen vilar på: bild 1.
Bild 2 ser du att det är lite fukt, Dock är det värre på den andra bjälken.

Jag har inte hittat källan till varför det är fuktigt men misstänker att det är dåligt isolerat mot grundmur, ser enbart en liten bit tjärpapp som den ligger på.
Trossbottens spont och reglarna är torra och i fint skick. Blir byte till trossbottenskivor samt nya reglar cc 300 efter byte av bjälkarna.
Det har varit vatten läckage där för ca 5 år sedan. Därav renoveringen.

(Bjälkarna/reglarna är impregnerat med något grönt)

Tack för svaren.
 
  • Oordnad byggarbetsplats med synliga bjälkar och reglar, viss fukt, spilt träavfall och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad bjälke med tecken på fukt och mögel samt tjärpappbit i en grundkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ är att köpa limträbalkar med dimensionen 140x180. De är likvärdiga med 170x180 med vanligt konstruktionsvirke av bättre kvalitet.
 
Det ska jag kolla närmare på! Uppskattar väldigt mycket alla svar och funderingar, då detta är mitt första projekt. Skulle egentligen bara byta inner golvet till en början...
Någon som har fundering på vad som kan orsaka fukt i bjälkarna?
Det är torrt runt om på både blindbotten och reglarna samt spontade väggen som satt där innan. Har inte sätt någon indikation på mögel i botten heller...
Den står nu på grundmur, dock har jag skyfflat upp sand väldigt nära grundmuren pga av avloppsbyte i samband med detta. Kan det har blivit att det har vandrat via det? Eller kan man misstänka dåligt isolerat mot grundmur? Ser ingen fukt på muren förutom "bakom sanden"

Detta var en ingång till kök utifrån till en början med Träpanel runt om, omgjort till badrum samt extra isolerad och slammad fasad någon gång på 60-talet.
 
Vill du ha mer synpunkter på vad som kan ha orsakat fukten behövs någon form av ritning, gärna en sektion. De flest fuktskador orsakas av fukt som kommer inifrån, men det kan väl knappast vara aktuellt i en sommarstuga?
 
J justusandersson skrev:
Vill du ha mer synpunkter på vad som kan ha orsakat fukten behövs någon form av ritning, gärna en sektion. De flest fuktskador orsakas av fukt som kommer inifrån, men det kan väl knappast vara aktuellt i en sommarstuga?
Jag återkommer gärna med ritning, rummet har stått oanvänt under längre tid så fukt inifrån är helt uteslutande.
 
Ett byte löser inga fuktproblem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Här kommer lite fler bilder, De två sista bilderna har jag brutit lite i trät för att se hur djupt fukten har gått in.
 
  • Delvis bruten träbalk i ett hålrum med synliga tecken på fukt och spillror runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion och golv med fuktskador samt brutet trä för att visa fuktens djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träkonstruktion med synliga fuktskador och brutet trä som visar djupet av vattenskadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trä med synlig skada och fuktmärken, delvis brutet för att visa fuktdjupet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis nedbrutet trä med synlig fuktskada och en skruvmejsel ovanpå, vid en stengrund och ett lufthål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Vill du ha mer synpunkter på vad som kan ha orsakat fukten behövs någon form av ritning, gärna en sektion. De flest fuktskador orsakas av fukt som kommer inifrån, men det kan väl knappast vara aktuellt i en sommarstuga?
Tyvärr finns ingen ritning gjord för huset, men har försökt att skissa en ritning ifrån vad jag har sätt på plats.:
 
  • Skiss av husets grund och vägg med detaljerade beskrivningar och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reveterade hus (puts utanpå en trästomme) brukade ha en ytbelagd asfaltpapp (typ underlagspapp) mellan putsen+rörningen och träytan.Om det saknas sker en konstant påfyllning med fukt. Grunden ser ju också lite tveksam ut. Jag misstänker att rivning är det bästa alternativet.
 
J justusandersson skrev:
Reveterade hus (puts utanpå en trästomme) brukade ha en ytbelagd asfaltpapp (typ underlagspapp) mellan putsen+rörningen och träytan.Om det saknas sker en konstant påfyllning med fukt. Grunden ser ju också lite tveksam ut. Jag misstänker att rivning är det bästa alternativet.
Jag missade att skriva med det, men det är högst troligt att den finns, har bara inte rivit i väggen för att kunna bekräfta. Det är enbart vid kortsidorna som det är fuktigt.'
Vart vänder jag mig till för att få någon med kunskap komma och kolla på det?
 
A Andreashh skrev:
Vart vänder jag mig till för att få någon med kunskap komma och kolla på det?
Det beror helt på var huset finns och hur gammalt det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.