Hej, finns det någon här som har erfarenhet av vikdörrparti från lumico.nu?
Företaget ligger i Estland och verkar ha ganska bra priser. Men hur är kvaliten i längden och finishen?

Vi ska köpa 2st vikpartier som ska monteras i fasaden och hade siktat in oss på svenska Halle som vi har känt och klämt på, men offerten från lumico ligger 25000kr lägre och känns såklart lockande men frågan är ju om dom är bra och håller länge.
Det är lumicos system ME-86 med aluproof profiler och 3lagers säkerhetsglas ( utan säkerhetsglas ligger priset cirka 30000kr lägre än halle).
 
  • Gilla
Lindha.L
  • Laddar…
Hej,
Hur gick det med allt? Beställde ni från Lumico?
Är i samma val just nu Halle eller lumico. Lumico verkar dock ha lägre tröskel & smalare profiler vilket är snyggt!
 
Hej. Nej vi beställde inte från Lumico utan vi tog Halle partierna.

När Lumico partierna hade specats lika som Halle (3-glas säkerhetsglas, byte av färg till den vita som är std på det mesta i Sverige och en ordentligt isolerad tröskel) så var prisskillnaden inte längre så stor, så vi tog Halle partierna istället som vi tyckte var snyggare, hade en stadigare dörrupphängning (4 gångjärn mot 3 på Lumico) samt bättre och snyggare uppställningslås för dörren.
Nackdelen med Halle är möjligen att man får montera ihop det själv hemma på plats medans Lumico levereras hopmonterat.

I Sverige är det krav på säkerhetsglas för denna typ av helglasade dörrar så det kommer man inte undan om man ska följa BBR.

Lumico har lite smalare karm vilket ger mer fönsteryta men det är ganska marginellt.

Tröskeln har jag för mig att Halles var lägre, iallafall om man jämförde med den täta som Lumico har som tillval (den låga vi fick offererad först kändes som något för ett oisolerat uterum då den hade typ borstar i nederkant som tätade), men det var nog ganska marginellt.

Jag rekommenderar er att ta in fler offerter på Halle partierna om ni inte redan gjort det.
Vi tog in några offerter på partierna men i slutändan stod det mellan Woody och Hornbach som var väldigt lika i pris. Om ni skulle få ett bättre pris än hornbach nånstans så har ju dom en prisgaranti som bör gå att utnyttja för att komma ner ytterligare.
Vi valde Woody då vi även beställde en stor del fönster och dörrar samtidigt vilket gjorde att vi fick ner priset på helhelheten lägre än att dela upp på olika leverantörer.
 
  • Gilla
Lindha.L
  • Laddar…
Tack för ett bra & utförligt svar..
Vi klurar fortfarande
Beställde ni enfärgat eller olika Ral på in/utsida?
Tog ni standard glans eller någon mattare?
Skulle vara kul att se en bild på hur erat parti blev i slutändan :)
Vänligen Lindha
 
L Lindha.L skrev:
Tack för ett bra & utförligt svar..
Vi klurar fortfarande
Beställde ni enfärgat eller olika Ral på in/utsida?
Tog ni standard glans eller någon mattare?
Skulle vara kul att se en bild på hur erat parti blev i slutändan :)
Vänligen Lindha
Vi beställde standard in och utsida.
Vi håller på och bygger huset som partierna ska sitta i så bör det är på plats så kan jag lägga upp bild.
 
  • Gilla
Lindha.L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.