I mina ögon så håller jag med Microkatten i hans tidigare uttalande.

Jag personligen tror att en omflytt av rummen hade gjort att man använt ytan bättre och det hade till viss del även löst v-rums problemet.

Ritning av en husplan med omarrangerade rum för bättre utnyttjande av utrymme och minskade byggkostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Man får gå in på den och förstora)

Men genom att göra så som jag ritat där så får man dels mindre avväxlingar på den bärande väggen. Man får även alla "vattennyttjande" utrymmet i samma del av huset = lägre byggkostnad :)

Sätter man dessutom sovrumsdörren i hörnet så får man bättre yta för förvaring i hallen!
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Jag personligen tror att en omflytt av rummen hade gjort att man använt ytan bättre och det hade till viss del även löst v-rums problemet.
Ditt förslag består väl egentligen av två oberoende förändringar, kök <-> sovrum resp. omdisponering av bad och tvätt, eller?

Hur menar du att det löser en del av vardagsrumsproblemet?
Breddmåttet är samma men det känns väl trängre när det blir väggar på båda sidorna i stället för bara en sida.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ditt förslag består väl egentligen av två oberoende förändringar, kök <-> sovrum resp. omdisponering av bad och tvätt, eller?

Hur menar du att det löser en del av vardagsrumsproblemet?
Breddmåttet är samma men det känns väl trängre när det blir väggar på båda sidorna i stället för bara en sida.
Japp exakt.

På vilket sätt? Ja rent utrymmesmässigt, ingenting. Blir mer väggyta så man får lättare att möblera.

Vill man då ha lite större vardagsrum så kan man ju knycka lite yta av sovrummet, så v-rummet blir 4m brett istället. Sovrummet kommer fortfarande vara fullt tillräckligt stort.


Nu vet jag inte vad ts anser vara viktigast men en av de sakerna jag kände från original ritningen var att matplatsen var för liten. Att sitta fler än 4st där kommer kännas inklämt.
 
J Jarlsgård skrev:
Japp exakt.

På vilket sätt? Ja rent utrymmesmässigt, ingenting. Blir mer väggyta så man får lättare att möblera.

Vill man då ha lite större vardagsrum så kan man ju knycka lite yta av sovrummet, så v-rummet blir 4m brett istället. Sovrummet kommer fortfarande vara fullt tillräckligt stort.


Nu vet jag inte vad ts anser vara viktigast men en av de sakerna jag kände från original ritningen var att matplatsen var för liten. Att sitta fler än 4st där kommer kännas inklämt.
Köket är dock placerat där för att ha lite utkik mot gatan och det ligger i sydväst. Blir också rätt så varmt att ha sovrummet där.
Tvättstugan lade vi lite med tanke på att kunna utnyttja utrymmet under trappan, vi ska ha öppet in under trappan från tvättstugan för att få extra förvaring, placera golvvärmecentral etc.
 
Då förstår jag! Hmm.. Har ni funderat på att byta plats på kök och vardagsrum? Spånar högt här bara..

Som sagt så vet jag inte vad ni prioriterar högst. Jag själv tycker att kök/matplats bör få den större ytan i en öppen planlösning. Matplatsen kan man behöva komma och anpassa och då är det omständigt om man tex måste kliva över varandra etc. Medan ett vardagsrum här en fast möblering och inte är beroende av utrymme på samma sätt.
 
J Jarlsgård skrev:
Då förstår jag! Hmm.. Har ni funderat på att byta plats på kök och vardagsrum? Spånar högt här bara..

Som sagt så vet jag inte vad ni prioriterar högst. Jag själv tycker att kök/matplats bör få den större ytan i en öppen planlösning. Matplatsen kan man behöva komma och anpassa och då är det omständigt om man tex måste kliva över varandra etc. Medan ett vardagsrum här en fast möblering och inte är beroende av utrymme på samma sätt.
Vi är tacksamma för alla tankar och funderingar :)
Vi har också lekt med tanken att byta plats på kök och vardagsrum, men eftersom vi också planerar ett uterum på kortsidan så vill vi gärna ha köket så nära som möjligt.
 
Då är jag med!

Men som svar, vardagsrumsdelen tycker jag är helt ok i storleken. Vi har en soffa med öppet avslut och den ytan av vardagsrummet som vi faktiskt nyttjar till ändamålet mäter 3x5m, resterande 3x4m har ni som matsal. Den ytan känner dock jag är för liten och skulle egentligen behöva mer yta då det tex är kalas eller liknande.

Så det är matdelen möjligen som kunnat dra nytta av ytterligare 60cm, men det kommer funka för er :)
 
BirgitS
Vid kalas har man väl bordet vridet i förhållande till ritningen så att det kan förlängas in i vardagsrumsdelen och där kan man trycka ihop soffgruppen så blir det plats för riktigt långbord.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vid kalas har man väl bordet vridet i förhållande till ritningen så att det kan förlängas in i vardagsrumsdelen och där kan man trycka ihop soffgruppen så blir det plats för riktigt långbord.
Ja det är klart. Men bordet lär stå så hela tiden. Det inritade 6manna bordet kommer kännas inklämt så som det är ritat. Vi har 4 m på längden vid vårat 6manna bort och det är på smärtgränsen. Så att kapa av 50cm + lite extra för bardisk/barstolar så kommer det inte funka.
 
Vi har tänkt att ha matbordet åt andra hållet, vi har bara inte ändrat det på ritningen. :)
 
Klokt val! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.