Hej,
Det här låset sitter på en ytterdörr. Jag vred om nyckeln utan att, som jag borde, ha puttat in dörren ordentligt. Det kändes lite trögt i låset och nu får inte att öppna. Vad ska jag göra? Har jag förstört någon låskolv i dörren månne. Kan jag ta bort låset med skruvmejsel och sätta dit ett nytt? Måste jag tillkalla låssmed. Jag har lånat huset av min bror som är bortrest och tog mig nu in genom ett källarfönster. Måste få detta fixat snabbt. Tacksam för råd och hjälp!
 
  • Grönt dörrblad med gammalt handtag och låscylinder där nyckeln sitter fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal ASSA 40C eller liknande, det låset har nog levt lite på övertid, det är länge sedan man slutade använda dessa lås på ytterdörrar.
Frågan är vad som händer när du försöker öppna?
Väldigt vanligt är att någon smort låset (det ska man aldrig göra) och då får man problem att man inte kan öppna med nyckel men det kan gå om man lirkar lite.
Mer troligt såhär års och som även förklarar varför det var trögt att låsa är att det ligger lite snö eller grus i tröskeln vilket gör att det spänner mot regelkolven, detta löses ofta genom att man trycker till dörren kraftigt med kroppen samtidigt som du försöker låsa upp.
Då du redan är inne så kan du med lite tur se om det finns något i tröskeln och peta bort det men det är inte säker att du ser något men eventuellt kan du se att dörren spänner.
 
När jag försöker vrida om nyckeln tar det bara stop åt båda håll. Jag känner inte att det flexar eller något liknande , det är helt enkelt bara stumt och tar stopp. Kan det vara något ide att smörja låset.
 
Nej! Smörj inte låset.

Om nyckeln och tillhållarna är väldigt slitna kan det bli kärvt. Någonstans så slutar grejerna passa ihop och då är det som att försöka låsa upp med fel nyckel. Sitter kolven av någon anledning lite i kläm så kan det bli akut.

Detta är bara en teori bland många :thinking:

Konsten att låsa upp ett slitet tillhållarlås ligger i att förstå hur det fungerar. När man vrider om nyckeln så flyttas ett antal asymmetriska brickor (7st i ett sjutillhållarlås). De olika höjderna på nyckelaxet gör att brickorna lägger sig i linje så att regeln kan röra sig. Ligger det lite ur fas så går det inte.

Tricket med en sliten nyckel är att utnyttja glappet. Samtidigt som du lägger ett lätt tryck på vridningen av nyckeln pressar du lätt uppåt, nedåt och åt sidorna. Brukar kännas som om man leker att nyckeln är en joystick. Med lite tur linjerar tillhållarna upp sig och plötsligt, som magi, får man runt nyckeln och låset är öppet.

Problemet blir värre och inte bättre. Har du väl fått upp det så passa på och byt till ett nytt och bättre. Eller sämre om du föredrer det. Långskyltar täcker över hålbilden.

Mvh Findus
 
Redigerat:
Om du måste bryta. Försök med slå ur sprintarna ur gångjärnen innan du gör något annat. Då kan du dra ut dörren utan att något blir skadat. Är det stiftat så går det förstås inte så enkelt ;)

Mvh Findus
 
Prova att lirka dörren antingen inåt (tryck hårt) eller dra utåt samtidigt som du försöker vrida om nyckeln. Prova också att trycka dörren nedåt eller dra uppåt.

Om låskolven kärvar mot sitt "hål" i karmen, så kan det kännas som att nyckeln bara inte går att vrida.
 
Varför ska man inte smörja lås?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Varför ska man inte smörja lås?
Det finns lås som ska "smörjas" med avsett medel som inte är en olja men tillhållarlås är inte ett sådant lås.
Ett tillhållarlås går sönder och förlorar funktion om du smörjer det.
Snöar Snöar skrev:
När jag försöker vrida om nyckeln tar det bara stop åt båda håll. Jag känner inte att det flexar eller något liknande , det är helt enkelt bara stumt och tar stopp. Kan det vara något ide att smörja låset.
Om det är tvärstopp i tillhållarlåset och du inte ens känner tillhållarna fjädra och det tar stopp tidigare i varvet så kan ett ett annat fel uppstått.
Då det gått trögt att låsa ett gammalt slitet tillhållarlås och stumt vid upplåsning så har troligen inte kolven åkt ut fullt så tillhållarna kan fjädra ner i rätt läge.
Om detta hänt så är kolven fri (även om dörren spänner och den är trög) och måste flyttas så den kommer i rätt läge för att nyckeln ska fungera igen.
Hur långt kan du vrida nyckeln innan det blir stumt? Svara efter klockslag t.ex kl 10 eller 11:30
 
  • Gilla
KristofferF
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ett tillhållarlås går sönder och förlorar funktion om du smörjer det.
Men det måste väl ändå gå att "smörja" lite med silikon- eller teflonsprej?
Det kan väl inte låset gå sönder av?
 
man ska inte smörja med "oljiga" produkter, det är väl mest det. De sprayer tex assa tillhandahåller ger ju bara en torr film av nåt slag som inte samlar på sig skit.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det måste väl ändå gå att "smörja" lite med silikon- eller teflonsprej?
Det kan väl inte låset gå sönder av?
Nej det fungerar inte alls bra.
Tillhållarlås kan plockas isär och rengöras och eventuellt lägga sparsamt med vaselin under kolvens glidyta.
Du kan rengöra med kaba cleaner, assa spray eller lacknafta mm men allt måste torkas helt torrt igen, du kan endast rengöra med alla delar lösa och urplockade.

Frågan är även varför du skulle vilja smörja ett tillhållarlås då konstruktionen inte kräver någon smorning utan max lite rengöring med tiden.
Tillhållarlås ska inte smörjas

Anledning till att det kräver rengörning med tiden är pg.a luftflödet som sker genom låset.
Tänk ett utsug i ventilationen där ser du dammet samlas runt ventilen, liknande sker inne i tillhållarlåset fast det är skitigare partiklar som finns i utomhusluften p.g.a t.ex avgaser mm.
Ett tillhållarlås som sitter ut mot en högtrafikerad gata i en stad kan behöva rengöring redan efter några år.
Det är därför det finns en klepp på insidans nyckelskylt för att minska luftflödet som uppstår.
Hornsgatan i Stockholm är ett exempel på en gata där tillhållarlås ofta rengörs med täta jämna mellanrum.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Ett tillhållarlås som sitter ut mot en högtrafikerad gata i en stad kan behöva rengöring redan efter några år.
Det är därför det finns en klepp på insidans nyckelskylt för att minska luftflödet som uppstår.
Det där tror jag inte på!
Det är säkert för att minska kalldraget som stoppet finns.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.