Hej

Mitt badrum i en bostadsrätt har påbörjats renovera efter en vattenskada på grund av trasig golvbrunn.
Det är så att jag inte är övertygad om att när de satte upp våtrumsmattan på väggen samt bård att förarbetet vart ordentligt gjort.

  1. Förarbetet med spackling och slipning är inte nog bra gjort så förstärkningen som är gjord bakom väggen syns igenom. Se bild Fel 1.
  2. Det är utbuktningar längs en sträcka som syns på bild Fel 2.
  3. Bården som är lagd runt hela toaletten har en kännbar svacka där golvmattan tar slut och bården övergår till bara bård det verkar som att inget arbete är gjort för att få den att smälta in. Syns på bild fel 3 där mina fingrar är. Kollar man vid dörrkarmen så är mattan bara lagd över utan någon utjämning.

Jag har inga spottar i taket utan bara en gammal porslinslampa med vit matt glaskupol. Så jag kan tycka att jag inte överdriver med för bra ljus för att skapa en skuggbild.

Är jag petig när tycker detta ser oproffsigt ut? Byggledaren tyckte inte heller detta vad så snyggt men att allt skall vara inom normerna för fel och rekommenderar mig att ta in en besiktningsman för att avgöra saken.
 
  • Våtrumsmatta med synliga utbuktningar och dåligt förarbete på vägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av badrum med våtrumsmatta på vägg och mörk bård längs golvet, synliga utbuktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på svacka mellan våtrumsmatta och bård i badrum efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det du eller föreningen som betalar?
Svårt att se på bilder men är det estetiskt fel så är väl ett prisavdrag det man kan kräva.
 
Till stor del är det jag som står för kostnaden. Föreningen har stått för en del.
 
Tyvärr måste jag erkänna att bilderna jag tagit inte är de bästa. Men jag har markerat två av bilderna så man ser vart man skall titta. Syns mycket bättre i verkligheten. Har inge bättre att tillgå just nu för att jag ej är hemma.

H Holmspel skrev:
Svårt att se på bilder men är det estetiskt fel så är väl ett prisavdrag det man kan kräva.
Om det endast är estetiska fel är det då bara prisavdrag man kan förvänta sig om man tar in en besiktningsman?
 
  • Vägg med subtila märken inom rödmarkerad rektangel och pil som visar på specifik detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med mörkt kakelgolv och ljusa väggar, röda pilar markerar specifika punkter att observera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen syns det du anmärker bättre i verkligheten än på bilderna. Om inte så skulle jag säga att du är väl så petig.Jag tycker det ser bra ut.
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Finns nog inga väggar som är så släta att man absolut inte kan hitta nån "felaktighet" om man kollar i rätt ljus. Skulle man lägga ner tid så att allt blev perfekt så skulle nog priset skena tiofalt.
I normala fall möblerar man och har grejer och sen efter ett tag så tänker man nada på obetydliga konstigheter.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
H
JohSun JohSun skrev:
Tyvärr måste jag erkänna att bilderna jag tagit inte är de bästa. Men jag har markerat två av bilderna så man ser vart man skall titta. Syns mycket bättre i verkligheten. Har inge bättre att tillgå just nu för att jag ej är hemma.



Om det endast är estetiska fel är det då bara prisavdrag man kan förvänta sig om man tar in en besiktningsman?
Om jag får göra en bedömning utifrån bilderna så har du inget att hämta.

Finns regler hur man ska besiktiga.
Och i sett fallet ska man stå 2 meter från väggen med en punktbelysning (inget släppljus får användas).
Tveksamt om du skulle se några större fel då?

Skulle de vara någon anmärkning så hade entreprenören fått åtgärda om de är enkelt alternativt kompensera dig.
För stor kostnaden att göra och arbetet från början
 
Om du är osäker på hur kvalitén är utförd så ta kontakt med ditt försäkringsbolag. Dom kan säkert skicka ut någon som kan kolla på det och besvara dina funderingar.
 
H
H Holmspel skrev:
Om du är osäker på hur kvalitén är utförd så ta kontakt med ditt försäkringsbolag. Dom kan säkert skicka ut någon som kan kolla på det och besvara dina funderingar.
va ska försäkringsbolaget säga om detta?
 
Ingenting om det estetiska men om nu trådskaparen är orolig över:

"Det är så att jag inte är övertygad om att när de satte upp våtrumsmattan på väggen samt bård att förarbetet vart ordentligt gjort."

Då kan dom vara intresserade av att kolla på det om dom nu ska försäkra det.
 
H Holmspel skrev:
Ingenting om det estetiska men om nu trådskaparen är orolig över:

"Det är så att jag inte är övertygad om att när de satte upp våtrumsmattan på väggen samt bård att förarbetet vart ordentligt gjort."

Då kan dom vara intresserade av att kolla på det om dom nu ska försäkra det.
Ser dom det genom mattan?
 
H
S Stefan1972 skrev:
Ser dom det genom mattan?
Försäkringsbolaget är ingen ide, en besiktningsman eller ingen alls.
 
Troligen kommer de inte göra något åt det så här i efterhand. Men håller med TS att jobbet är undermåligt och väldigt fult gjort. Inget bolag föreningen skall ta in fler gånger.
 
Då jag gjort flera plastmattsbadrum ser jag omedelbart följande fel. man lägger av naturliga skäl golvmattan först och viker upp den mot väggen. den kant som då uppstår skall spacklas ut. därefter sätts väggmattan och den övre kanten skall också den spacklas ut innan bården sätts.givetvis har man allra först sett till att väggar o golv är jämna då mattan inte tar upp alla ojämnheter. bredspackling rekommenderas för ett superbt jobb.
Idag fuskas det oerhört och många firmor skiter i detta av tidsskäl. Särskilt när det görs i hyresbostäder eller ute i bostadsrätter när försäkringsbolagen skall stå för notan.har själv inspekterat åtskilliga badrum åt privatpersoner och liknande fel hittas tyvärr ofta. hantverkskunnandet är sämre idag än förr. I de fall jag hittat liknande fel rekommenderas omsättning alternativt kraftigt prisavdrag.(om kunden kan leva med felen). Felen här har ingen inverkan på täthet utan är helt estetiska.Men varför skall man acceptera lägre estetisk kvalite nu än man gjorde förr?
 
  • Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
Malarmaster,
M malarmaster skrev:
Då jag gjort flera plastmattsbadrum ser jag omedelbart följande fel. man lägger av naturliga skäl golvmattan först och viker upp den mot väggen. den kant som då uppstår skall spacklas ut. därefter sätts väggmattan och den övre kanten skall också den spacklas ut innan bården sätts.givetvis har man allra först sett till att väggar o golv är jämna då mattan inte tar upp alla ojämnheter. bredspackling rekommenderas för ett superbt jobb.
Idag fuskas det oerhört och många firmor skiter i detta av tidsskäl. Särskilt när det görs i hyresbostäder eller ute i bostadsrätter när försäkringsbolagen skall stå för notan.har själv inspekterat åtskilliga badrum åt privatpersoner och liknande fel hittas tyvärr ofta. hantverkskunnandet är sämre idag än förr. I de fall jag hittat liknande fel rekommenderas omsättning alternativt kraftigt prisavdrag.(om kunden kan leva med felen). Felen här har ingen inverkan på täthet utan är helt estetiska.Men varför skall man acceptera lägre estetisk kvalite nu än man gjorde förr?
Jag förstår inte riktigt vilket omdelbart följande fel du ser? Du sätter en punkt där du borde berätta felet... :thinking::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.