Hej,
Jag planerar att bygga en stödmur med stengabioner för att slänta av ca 1 m höjdskillnad till grannen. Jag kommer att bygga enligt följande:

1. Längst ner sätter jag en gabion som är 0,5m hög och 1m djup.
2. Ovanpå denna gabion sätter jag en 0,5m hög och 0,5m djup gabion närmast kanten.
På detta vis är min plan att muren endast kommer att uppfattas som 0,5m djup och samtidigt få stabiliteten av 1m-djupet längst ner där marktrycket är störst.

Nu till min fråga:
Jag kommer att vilja sätta en häck strax intill den övre stengabionens kant. Min fråga är då vilken häck ni rekommenderar till detta och kanske även hur nära stengabionens kant man vågar gå? Här kommer ju matjordsdjupet endast vara 0,5m ner till den nedre gabionen. Häcken kommer även nära den övre gabionens vägg. Jag har inte snöat in mig på någon specifik häcktyp ännu så jag är idel öra. En praktisk detalj är dock att den inte bör släppa ifrån sig så mycket löv och annat material då detta kommer att fara in i gabionerna. Tujahäcl är inget alternativ (sambons order).

Tacksam för all hjälp med detta!
Kan även tillägga att jag bor i södra Sverige.

mvh

Fredrik
 
Jag har rödbokshäck 180 cm hög precis vid övre gabionkanten in mot trädgården. Gabionen är ca 100x120 cm. När den fylldes lät jag de sista 30 cm innerst blandas med jord och fyllnadsmassor för att ge rötterna större möjlighet och där merparten av rötterna går in mot gräsmattan. Det har funkat fint dessa 10 år men klippningen är lite kinkig då man inte gärna står på gabionen. Löses med förlängd elsax.

Blad och löv har inte varit några problem.

Förtydligande: gabionen ingrävd och hanterar trädgårdens nivåskillnad; från gatan syns bara gabionens sida och viss överdel.
 
Hur hög vill du ha häcken? Skall den bara vara snygg eller behöver du insynsskydd? För min del gällde det insynsskydd då jag har hörntomt med 120 cm nivåskillnad. I mitt fall ger just boken fantastiskt skydd även på vintern men under ett par veckor i maj, då häcken släpper bladen och de nya kommer, drar jag för gardinerna i husets stora fönsterpartier. Väljer du avenbok skyddar den inget alls under hela vintern. Liguster kan vara mycket snygg men kräver 2 klippningar/säsong så du bör tänka på hur du kommer åt häcken vid klippningen. Taxus, vår i mitt tycke snyggaste häckvalet, behöver bara 1 klippning/säsong liksom buxbom.
 
Hej. Bra tips med att fylla innersta skiktet med mer rotvänligt material! Vind och insynskydd är det primära jag är ute efter. Kommer även sätta samma häck vid motsatt tomtgräns där marken är i samma nivå. Härligt att jag fick tips från någon som också har gabioner! Tack
 
yonna yonna skrev:
Väljer du avenbok skyddar den inget alls under hela vintern.
Hur menar du nu? Vår avenbok har fortfarande löven kvar sen förra säsongen och är visserligen under uppväxt så den täcker inte helt än, men nästa vinter tror jag inte vi ser igenom den mer, och vi håller den ändå smal.
 
Min svärmors avenbokhäck behåller också bladen under hela vintern och är ett bra insynsskydd under största delen av året. Så jag förstår inte heller riktigt.
 
Jag undrar om det finns olika sorter avenbok ... eller om det faktiskt är bok ni har?

Skillnaden kan ni se bland mina bilder. Fotot är taget i december för ett par år sedan.
 
yonna yonna skrev:
Jag undrar om det finns olika sorter avenbok ... eller om det faktiskt är bok ni har?

Skillnaden kan ni se bland mina bilder. Fotot är taget i december för ett par år sedan.
Ja, det bör redas ut det här, för jag har ofta läst om olika varianter..

Jag är dock 98% säker på att det på lapparna till min häck står carpinus betulus, dvs avenbok. Och där sitter löven fast just nu.

Jag googlade då lite och hittade följande länk: http://stocksundgarden.blogspot.se/2010/02/eller-b.html
Där beskrivs (med bild) både bokens och avenbokens vinterblad. Dvs båda har vinterblad, men bokens är enligt författaren "finare". Avenboken beskrivs även som att den tappar fler blad på vintern än boken, framförallt äldre plantor. Vissa kan även tappa i princip samtliga vilket jag faktiskt observerat på min egen häck där en planta av 50-60 nånting är betydligt kalare. Skall bli intressant att se hur den gör nästa vinter.

Så utifrån den länken både lite rätt och fel angående plantornas beskaffenheter. Men jag är inte någon trädgårdsmästare etc.
 
Ja, jag sålde (på rot) mina 150 avenboksplantor som planterats i trädgårdens gatuhörna just för att partiet inte behöll sin vackra struktur under våra snöfattiga vintersäsonger. Bokplantor är nu beställda (inklusive plantering!) i slutet av april.

Men som tidigare nämnts: avenboken har vissa fördelar om miljön inte är exemplarisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.