L Lars48 skrev:
Vem vill byta bolån stup i kvarten?
Jag kommer iaf kolla runt mer aktivt nu än förut efter billigare räntor då det är såpass enkelt att byta.
 
Det lurigaste med Enkla om man ska jämföra med andra är bindningstiden. Tre år är rätt lång tid för många. Å andra sidan ska det väl mycket till för att det blir någon ränteskillnadsersättning att prata om om man måste lösa lånen i förtid. Det gäller då bara att kontrollera att företagsformen (hypoteksinstitut och inte bank) inte leder till andra okända effekter.

Edit: Därtill är det ett otyg med företag som väljer vanliga ord som firmanamn. Det är inte särskiljande och trådar som denna kommer för all framtid att drunkna om någon i framtiden vill googla på Enkla och se vad folk tycker om bolaget. Rant over.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Bolån vet jag inte. Vem vill byta bolån stup i kvarten?
Och just därför kan storbankerna fortsätta håva in fina pengar på ränteskillnaden.

Det är väldigt enkelt att flytta ett lån. Man behöver inte ens åka till en bank.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Bolån vet jag inte. Vem vill byta bolån stup i kvarten?
Om det innebär att man kan spara tusentals kronor, många.

Tittar man här så kan jag ge dig ett litet räkneexempel.

Patrik har 2000000 i bolån idag, detta har han hos Nordea till en ränta på 1.60%.

Tidigare har han ansett att det är en bra ränta. Men nu ploppar Enkla upp med en ränta på 0.95% över 3 år.

För Patrik skulle detta innebära en minskad ränteutgift på 13000 om året. När 3 år gått har Patrik alltså spenderat 39000 mindre i ränteutgifter.


Men du står fast vid att den bästa vägen är att välja bankerna ändå?
 
  • Gilla
D-bug och 4 till
  • Laddar…
engs
L Lars48 skrev:
1: Det är bekvämt att ha med en aktör att göra
2: Man vill gärna ha total koll på alla sina affärer hos en bank
Det finns dock en öppning för de som vill ha allt hos en aktör, någon ny eu-lag tvingar bankerna att öppna upp sig för tredje part, se t.ex. appen Tink, men många liknande är säkert på gång. Då kan man knyta ihop olika tjänster till ett gränssnitt, som man även kan utföra saker som flytta pengar och betala räkningar från, dessutom säkerligen funktioner för att hitta bästa pris.

För kundens del innebär det att man har ett inlogg för alla sina ekonomiska åtaganden och denna kan strunta i var just bolånet ligger.
 
S
G Grim Pedersen skrev:
Något som kan vara bra att ha med i artikeln är att efter låneperioden på 3 år så göra ett nytt ”lån”. Man är alltså inte garanterad att fortsätta få låna pengar i av Enkla, eftersom det man har är inte ett bostadslån utan en bostadskredit. Har då marknaden sjunkit eller dylikt så kan det bli svårt att få ett nytt lån!
Kan bli problem vid sjukskrivning också. Detta gör att Enkla inte är ett alternativ för mig. Man vet aldrig hur framtiden ser ut med sjukdom och skador osv. inte säkert att man är 100 % arbetsför om 3 år och är man det vill man INTE tvingas byta långivare. Vem accepterar än sjukskriven som låntagare https://avanza.se/placera/redaktion...-lagre-ranta-men-se-upp-med-fallgroparna.html
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Jag hade tänkt att byta till Enkla, men kom sen att tänka på att vi kan komma att behöva belåna huset för att finansiera anslutning till kommunalt vatten och avlopp. Kontaktade Enkla angående utökning av lån och fick nedanstående till svar. Kan vara bra att ha i åtanke:

"Som det ser ut idag kan vi dessvärre inte hjälpa till med utökningar av bolån eller nya lån."
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Jag ringde Enkla och frågade om detta även stämmer om man vill utöka sitt bolån efter det att man har flyttat sitt lån till dem, dvs inom 3 årsperioden. Och svaret som jag fick är att så är fallet. Detta är såklart trist för alla som behöver renovera och utöka sitt bolån i närtid. Jag undrar hur de ska lösa sin utökning? Inblancolån känns ju inte attraktivt direkt.

Här ser man faran med att binda sitt lån på längre tid.

Edit: Jag har nu uppdaterat artikeln med texten. "Observera att det inte går att utöka sitt bolån via Enkla vid en renovering."
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Om det innebär att man kan spara tusentals kronor, många.

Tittar man här så kan jag ge dig ett litet räkneexempel.

Patrik har 2000000 i bolån idag, detta har han hos Nordea till en ränta på 1.60%.

Tidigare har han ansett att det är en bra ränta. Men nu ploppar Enkla upp med en ränta på 0.95% över 3 år.

För Patrik skulle detta innebära en minskad ränteutgift på 13000 om året. När 3 år gått har Patrik alltså spenderat 39000 mindre i ränteutgifter.


Men du står fast vid att den bästa vägen är att välja bankerna ändå?
Till att börja med du har inte räknat in ränteavdarget. Så att säga besparingen blir 9100 kr per år och inte 13000 kr. För det andra 1,60% är att ta i. Jag betalar 1,35 och har 2,2 milj i bolån. Räknat med ditt example (2 milj lån) blir det 5600*3= 16800 kr besparing för 3 år. Då har man bundit i 3 år.
Jag står fast att det inte är många som byter. Jag har aldrig sagt att bankerna är det bästa valet. Tvärtom enligt räkne exemplet är det Enkla som är bästa valet för den som är aktiv. Hur många är aktiv det får vi se. Min gissning är att det är betydlig mindre än deras prognos.
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
Din mattematik går verkligen inte ihop?

Men ja, jag hade inte med ränteavdrag och nej 1.60% ränta är absolut inte att ta i. Skulle snarare säga att 1.35% är en väldigt bra ränta för att vara hos en bank om det nu är där du är kund.

Men då säger vi 1.50% som är lägre än snittet i Sverige skulle jag vilja påstå.

Det innebär en differens på 0.55%, jag kommer inte heller räkna med effektiv ränta. Vi antar att den är den samma för båda exemplen.

Fastighet med lån 2 miljoner, ingen amortering.

Då kostar fastigheten hos bank (1.50% ränta) 30000 i ränta per år. Drar vi sedan av ränteavdraget (30%) så blir det 21000 på ett år.

Enkla (0.95% ränta) kommer kosta dig 19000 på ett år, efter ränteavdrag 13300.

21000-13300 = 7700 (x 3 år) = 23100kr. Hade jag haft kvar 1.60% ränta så hade differensen blivit 27300kr över 3 år.


Och som jag sa tidigare, den gamla generationen är de som är bankerna trogna. Den yngre ser sig mer eller mindre om efter varenda "bästa pris" deal de kan få och värnar inte speciellt om någon annan än sig själva. Så även om enklas prognos kanske är lite optimistisk nu i uppstart så är jag i alla fall tämligen övertygad om att deras framtid ser ljus ut.

Bankerna har dragit nytta av kunderna under för lång tid och vi börjar tröttna, därför är förtroendet för bankerna numer inte speciellt stort. Det hade varit en sak om deras sammanlagda vinst på bolån varit några miljoner men nu snackar vi miljarder.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
Hur räknar du med ränteavdraget?
Tar vi den 30000kr i räntekostnader ur första exemplet.
30 tkr i ränta gör att man får dra av 9 tkr från skatten och att man därmed får en skattelättnad rund 3 tkr (beroende på inkomst)
Är räntekostnaden 19 tkr, då drar man av 5,7 tkr och får man en skattelättnad rund 1,9 tkr

Skillnaden i skattelättnad är då 1100 kr
 
harry73 harry73 skrev:
Hur räknar du med ränteavdraget?
Tar vi den 30000kr i räntekostnader ur första exemplet.
30 tkr i ränta gör att man får dra av 9 tkr från skatten och att man därmed får en skattelättnad rund 3 tkr (beroende på inkomst)
Är räntekostnaden 19 tkr, då drar man av 5,7 tkr och får man en skattelättnad rund 1,9 tkr

Skillnaden i skattelättnad är då 1100 kr
Det korta svaret är att jag räknar helt galet.

Men tack, det visar bara att 0.55% ränteskillnadsersättning gör ännu större förändring.



Edit: jag har inte alls räknat fel?
https://www.lanapengarguiden.se/lanetyper/bolan/skatteavdrag/
 
Redigerat:
harry73 harry73 skrev:
Hur räknar du med ränteavdraget?
Tar vi den 30000kr i räntekostnader ur första exemplet.
30 tkr i ränta gör att man får dra av 9 tkr från skatten och att man därmed får en skattelättnad rund 3 tkr (beroende på inkomst)
Är räntekostnaden 19 tkr, då drar man av 5,7 tkr och får man en skattelättnad rund 1,9 tkr

Skillnaden i skattelättnad är då 1100 kr
Hur räknar du nu. Ränteavdrag ger 30% lägre skatt. Så har du 19 tkr i räntekostnad, så sjunker skatten med 5,7 tkr.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det var nytt för mig (och jag drar av mycket ränta) :oops:

Får skylla på skillnader mellan Holland (där man gör som i min beräkning) och Sverige.
I Holland får man för övrigt dra av 100% av räntekostnader, men eftersom man drar av det från beskattningsbar inkomst (och inte skatten) blir det i praktik nästan samma sak.
 
H
L Lars48 skrev:
Kommer inte ihåg att ganska många sa lika om Avanza och Nordnet. Vilka var det?
På den tiden som Avanza kom fanns det inga möjligheter att aktiehandla via internet. Det bästa bankerna erbjöd var en telefon tjänst. Man ringde ett nummer, hängde i luren ett tag, la order utan att ha koll på realtid kurs och hoppades att det går igenom. Besked fick man nästa dag. För en som gjorde minst tiotal affärer om dan var det helt omöjligt att jobba med bankerna
Avanza gjorde att allt gick på en sekund via internet och tog en tredjedel betalt som bankerna.. Jag var själv en av deras första kunder. Det var det bästa presenten för aktiehandlare.
Kommer definitivt inte ihåg att nån var negativt till dem. Tvärtom de togs emot med öppna armar.
Bolån vet jag inte. Vem vill byta bolån stup i kvarten?
du säger ju emot dig själv?
Avanza erbjöd något som andra banker inte gjorde, effektivare och billigare aktiehandel, vilket gjorde att folk bytte.
Enkla bolån erbjuder något som storbankerna inte kan, billigare bolån, folk kommer byta.

Finns väl inget som säger att man måste byta bolån stup i kvarten?, även om man måste de så är väl de en litet pris för att tjäna otroligt mycket pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.