Hej.
Har i omgångar under en 10 årstid letad hus, varit på "massor" av husvisningar, besökt husleverantörer. Nu äntligen går jag steget på allvar med klart lånelöfte och försäljning av min bostad. Problemet är dock att jag inte hittar rätt objekt. Förutom att priset och läget måste stämma så är jag ute efter ett hus som är som nyast från ca 1920. Ett hus i torpstil. Nu har jag åter tagit upp tanken att eventuellt bygga nytt men hur mycket jag än letar på nätet så hittar jag varken husleverantörer eller husbyggare som har låtit bygga sitt drömhus i gammal torpstil. Jag skulle helst vilja ta en kopia av ett hus på Skansen, Luleå gammelstan eller Södertäljes Torekällberget och låta bygga av en husleverantör. Går det? Kruxet är också att jag har en begränsad budget, och ingen tomt. Än.
Ska man istället vända sig till leverantörer av fritidshus? Ev ett timmershus? (Som på 1700 talet tänker jag...)
Tack på förhand.
 
Det finns byggare som bygger i gammal stil. Fortsätt leta. Fråga större byggnadsvårdsbutiker i din trakt.

Jag vet att i Skåne har man nyuppfört några korsvirkeshus med äkta gammal korsverksteknik. Med duktiga byggare som är historiskt intresserade går det inte att skilja dessa från äldre hus.

Såna här byggen misstänker jag kan bli rätt dyra. Du säger att du har begränsad budget, hur begränsad är den?

Sen undrar jag om du har för höga krav på ditt projekt om du letat i 10 år utan att hitta rätt. Det finns väldigt många gamla hus till salu. En del är ombyggda till förbannelse men finns många i "original"-skick också. Om platsen känns rätt och huset är hyffsat så gå på det. Du kan alltid renovera och bygga om huset i efterhand.
 
Jag tror du får svårt att hitta någon som säljer ett färdigt paket åt dig, och att du i stället behöver gräva lite mer själv först och så att säga "plocka ihop" ditt hus i delar. Jag skulle säga att känslan du är ute efter får du fram genom val av:
- planlösning och proportioner
- fönster (storlek, indelning och placering)
- paneltyp
- detaljer som fönsterbrädor, fönster- och dörrfoder, golvsocklar och taklister.
- dörrar (massivt trä, form och antal på dörrspeglarna)
- innertak
- golv

Så mitt tips skulle vara att själv leta fram på detaljnivå hur du vill att det ska se ut. Du behöver analysera vad det är som "gör" ett rum eller hus som du gillar. Gå och fota och mät på Skansen eller andra ställen, leta bilder och info på nätet, t ex på byggnadsvårdsforum, där kan du även bolla idéer. Köp eller låna boken "Så byggdes villan - svensk villaarkitektur från 1890 till 2010", där finns jättebra skisser på vad som är tidsenlig design, och det går säkert att hitta liknande guldgruvor för äldre arkitektur. Biblioteket har säkert årgångar av "Gård och torp" med mycket inspiration och kunskap. Förutom bibliotek tror jag att stadsmuseum och typ länsarkiv kan ha bra material.

Sedan behöver du antagligen själv hitta en del av produkterna. Vi köpte till exempel lister hos PO Hiller, de har mängder av gamla profiler och det är ingen större prisskillnad mot standardsortimentet på ett byggvaruhus. Skulle det bli ett par tusenlappar extra för att få rätt karaktär på foder är det bara en droppe i havet i ett helt husbygge. . . Du behöver kanske själv bestämma exakt vilket fabrikat av fönster du vill ha, så att du inte bara säger storlek och indelning till byggaren, utan om det ska vara genomgående spröjs, äldre glas etc . . .

Men sedan hänger det bara på att hitta byggare som tycker det är roligt att göra något annat än precis det som är standard i dag (för du vill antagligen inte ha en färdiglackerad fönstersmyg i mdf) och som tittar på dina bilder på hur slutresultatet ska bli och helt enkelt bygger så. Här tror jag att det bara är personliga referenser som gäller, du behöver finkamma utbudet i trakten där du bor . . .

Det mesta i bygget skulle ju vara som vilket modernt hus som helst (grund, stomkonstruktion, allt det tekniska "osynliga"), så jag tror att du skulle ha nytta av att låta ett företag som Fiskarheden eller Alingsås Huspaket ta fram själva konstruktionen och alla beräkningar och ritningar för vatten, värme, ventilation, etc, och leverera stommen, men inte ett helt komplett hus. De har en massa planlösningar att utgå ifrån och är vana att anpassa dem efter kundens önskemål, så just planlösning tror jag inte är svårt att få till.

Det här blev väldigt långt, sorry. Lycka till! / Cecilia
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack för tipsen men ja, det låter dyrt.
Har inte något bygglån än men gissar (beroende på tomt) att jag kan lägga ner 2 miljoner på huset inkl inredning.

10 årsletandet har haft olika anledningar. Visst. I början hade man höga krav och en partner som inte ville riktigt vilket har lett till olika beslut och inriktningar. Nu är jag själv och letar främst efter renoveringsobjekt men även där finns inte så mycket. Kan pga jobbet inte flyttar var som helst i landet.
 
Tack Cecilia för väldigt bra tips. Ska kika på boken du rekommenderar. Får jag inte tag på ett renoveringsobjekt i snar framtid så blir det kanske en sådan plan. Där behövs dock verkligen en plan så att kostnaderna inte skenar iväg. Vet inte om jag vågarmig på det med noll erfarenhet. Men vem vet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.