R Rolle85 skrev:
ska ge mig upp o ta lite bilder.
Perfekt, om du kan rita hur det är kopplat.
 
Har för mig att det är nåt med jordning och skärmning när det blir så här och är en ganska vanlig orsak till brand ? Nån av apparaterna får alltså nåt via antennkabeln som den inte ska ha.
Jag är ingen expert men ibland behöver man väl nån grej som skiljer de åt elektriskt. Nåt filter eller vad det nu är.
 
Det Stefan1972 är inne på är ”jordbrumm” och det är nästintill bara när man har kabel-tv och när kabel-tv-nätet inte har isolatorer mellan jordblock och abonnenter. Störst risk är när kabel-TVn är jordad via annan transformator än slutkunden har sin hemelektronik jordad.

Detta fenomen uppdagades mitten av 00-talet och många kabel-tv-nät som renoverats/byggts/utökats efter -10 har isolatorer inbyggda i bla uttagen.

Har man egen antenn så är den ”aldrig” jordad. Utrustning som matas från samm gruppcentral brukar inte få jordbrumm.
 
Antenn och förstärkare monterade på träbjälke med kablar och en hand som håller i en kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4-vägs antennförstärkare monterad på trävägg med strömkabel och koaxialkablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en antennkabel utan strömkabel intill en förstärkare med strömkabel monterad på en träbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstärkare med strömkabel fasttejpad vid ett rör, ovanför en öppen kartong och avfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antennen har ingen strömkabel, men förstärkaren har det.
 
Den antennförstärkaren har 230-matning till sig.

Vad är det för filter/förstärkare/xxx som sitter på kabeln som går till ingången?
Ser att det står ”DC Pass 400mA 24V” på den, tycker att det även står ”filter” på den.

Kabeln/kontakten på ingången kan vara lite felgjord, det sticker ut lite av skärmen utanför kontakten.

Kabeln/kontakten på utgång två är extremt dåligt gjord, den kan störa mycket.

Kabeln på utgång två, går den tillbaka till antennen? Eller vart går den?

Färdiga kabeln på utgång tre kan vara av den dåliga typen där skärmen bara består av några trådar ”längs ena kanten”. Den kan ta upp och avge störningar.
 
Sunkig installation.
Ingen spänningsmatning ska ske från dina TV-boxar etc.

Kanske är förstärkaren kass.
 
Ja några är mina kopplingar, likaså förstärkaren. Filtret satte dn installatör in för att få bort störningar från en 4g mast i närheten.

Idag funkar tvn utan att den andra behöver va på. Medan vissa dagar är de stendött.

Får väl köpa andra kontakter o byta de ”fula”.
 
Har du ström i skarvkabel vi ser?
 
R Rolle85 skrev:
Idag funkar tvn utan att den andra behöver va på. Medan vissa dagar är de stendött.
.
Det tyder på att antennsignalen är svag och ligger på gränsen, blir lätt så med digitala mottagare.
Har du kollat så att elsladden till antennförstärkaren sitter i för man ser ju sladden och att det finns spänning i eluttaget?
 
Jag snöar in på det där med att det fungerar när en speciell TV är igång. En möjlig (svag) hypotes:

Om vi tänker oss att förstärkaren inte får ström. Antingen så är inte kabeln inkopplad i andra änden, eller så är den inkopplad men på ett uttag som bryts av någonting ibland. Eller så får förstärkaren ström, men nätaggregatet är trasigt (har inträffat för mig på två olika förstärkare).

Om då förstärkaren är gjord så att den kan matas även via någon av koax utgångarna, som de flesta förstärkare kan, så skulle det förklara fenomenet. Det som talar mot min hypotes, är att det finns ingen tillstymmelse till märkning på förstärkaren som indikerar att den kan matas via en antennkabel.

OM förstärkaren är trasig, så kan det ändå fungera lite på håret, så att det går vissa dagar osv. Men hur det skulle påverkas av att en apparat är igång eller inte, kan jag inte förklara. Annat än att signaler på de här frekvenserna beter sig allmänt mystiskt och "magiskt".
 
Prova att koppla bort antennförstärkaren och kör bara en tv åt gången,
alltså sladden till ingången kopplas först direkt till sladden på utgång 1 - kolla den TVn,
sedan sladden till ingången kopplas sedan direkt till sladden på utgång 2 - kolla den TVn,
till sist sladden till ingången kopplas direkt till sladden på utgång 4 - kolla den TVn.

Hur blev bilden på dom tre olika apparaterna?

Prova även med att byta plats på utgång 1, 2 & 3 och prova mellan varje byte.


Kabeln på utgång 2 vart går den?
Det ser ut som om den går upp till antennen.

Den antennkabel som har en del svart färg på sig, vart går den? Och från vart?

Hur många antenner är det?
Är det VHF, UHF, VHF+UHF, FM?
 
R Rolle85 skrev:
... Båda tv apparater har separata antennkablar som går till en antennförstärkare på vinden som sedan löper till en gemensamm antenn.
R Rolle85 skrev:
Jag har antenn på taket, från den går en kabel ner till vinden till en antennförstärkare. I antenn- förstärkaren sitter 3 kablar, en för varje tv.
R Rolle85 skrev:
... bilder ...
Du skriver att du bara har två tv-apparater, men på bilderna så går det ut tre antennkablar, varav en går mot antennen.
Detta får mig att fundera på om du har två antenner en VHF och en UHF eller eventuellt en UHF och en FM eller en UHF+VHF och FM.

Om du har två antenner så ska du ha ett filter som kopplar samman bägge antennerna innan signalen går till antennförstärkaren.

Det finns även antennförstärkare med flera ingångar, där varje ingång har inviduell förstärkning.

En antennförstärkare ska förstärka en bra signal så att efterföljande kablar, splitter & uttags dämpningar övervinns så att det kommer ut fin signal ur uttagen.
Men man får inte förstärka för mycket då blir det dåligt för den skull, signalen in i TVn/digitalboxen ska ligga inom ett intervall.
 
Har köpt en ny kontakt nu monterar ikväll
 
Har bytt kontakt på kabeln som går in i förstärkaren nu och de funkar hittils...får se om detta löser de hela.
tack alla! ;)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det var fel på någon av kontakterna utan bara på montaget av kontakterna.
Det gäller att skala koaxialkabeln rätt, hur mycket som ska skalas beror på vilken kontakt det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.