Jag bygger ett nytt badrum i ett gammalt hus med spånisoleringen i golvet.
Nu har jag skottat ut spånet och tänkte isolera med något lättare, kan jag använda mineralull fast det ansluter till spån runtom. Eller finns det något annat alternativ till isolering
 
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
Lin!
 
Mineralull borde funka bra. Hur tjockt tänkte du isolera och vad finns under?
 
Cellulosa går bra också
 
I ett mellanbjälklag som i det här fallet, finns det inga problem med att blanda såg/kutterspån och mineralull.
 
Varför vill du byta ut till något lättare? Om det är ett mellanbjälklag vill du ha massa för ljuddämpningen
 
Är det ett mellanbjälklag?
 
Mikael_L
B Bedholm skrev:
Nu har jag skottat ut spånet och tänkte isolera med något lättare, kan jag använda mineralull
Om det är ett mellanbjälklag ...
Tycker du det var för tungt?

Tyvärr så kommer du få mer lyhört nu.

Men det går bra att ha mineralull och sågspån blandat, både i samma fack eller i olika fack.



Om det är ett krypgrundsbjälklag (torpargrund)...
Du kan spara lite uppvärmningskostnad med att byta till mineralull.
Du kan blanda MU och spån på olika vis.
Om du har otur så kan du få fukt och mögelproblem, om fuktbalansen ligger nära kritisk punkt, iom att spånet klarar av att fuktbuffra lite grann under årstidsväxlingarna, vilket inte MU kan.
 
Mikael_L
Cellulosa kan du byta till.
Men det är knappast någon ide, då alla egenskaper är väldigt lika de för spån. Du kan mao lika gärna låta sågspånet ligga kvar och spara arbete och pengar.
 
Det är egentligen bara i ett vindsbjälklag man kan dra nytta av sågspånens bättre hygroskopiska förmåga. Vad gäller ljudreducerande egenskaper är skillnaden mellan sågspån och medeltung mineralull försumbar. I båda fallen är volymvikten alldeles för låg för att en rejäl effekt. Det är dock viktigt att inte fylla facken, utan att det finns luft ovanför.
 
Jag har tömt spånet för att förstärka bjälklaget och dra rör för nytt badrum.
Det är ett golvbjälklag, krypgrund under.

Tips på var i Stockholm man kan köpa cellulosa isolering?

Verkar som det bästa eller lin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.