Hej,

Jag har problemet att en viss del saknas på låsvredet för min ytterdörr.

Hur ska jag kunna hitta denna del som passar med de befintliga delarna?

Dessutom verkar inte mina skruvar sitta likadant som grannens trots att dörrarna gjordes samtidigt.

Den övre bilden visar hur det ser ut och vad som saknas. Den andra bilden visar grannens skruvplacering som inte är samma som i min dörr.
 
  • Ytterdörrlås med måttband som visar avstånd mellan skruvar och en saknad del på låsvredet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av ett låsvred märkt "ASSA" på en ytterdörr med en synlig saknad del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att skruva loss det som sitter där så du ser hur hålbilden i låskistan ser ut.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Börja med att skruva loss det som sitter där så du ser hur hålbilden i låskistan ser ut.
Vad menar du? det är ju losstaget. Vad är det man skulle vilja se bakom den metallringen med två skruvhål som är bakom måttbandet menar du? :)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär vara samma modell på låskostorna, med andra ord samma hålbild.

Däremot så har tidigare ägare till ditt boende valt en annan typ av låsvred.

Så det lär räcka att du köper ett nytt låsvred samt eventuellt även medbringaren.

[länk]

[länk]
Troligvis samma märke men det är ju inte så att alla delar passar ihop för det? Om du exempelvis ser skruvplaceringen på mitt "vred" och skruvplaceringarna på grannens och den du länkade så ser du ju att den du länkade och grannens är lika, där skruvarna sitter symmetriskt i höjd med mittpunkten, men på min dörr är det inte samma modell/skruvplacering så samma vred skulle inte fungera där. Skruvarna på den Assa som du länkade skulle inte funka på mitt vred väl de sitter inte alls likadant?

Låskistan är ASSA
 
Du har bara tagit bort yttre delen av låsvredet, resten av metallringen tillhör också låsvredet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär vara samma modell på låskostorna, med andra ord samma hålbild.

Däremot så har tidigare ägare till ditt boende valt en annan typ av låsvred.

Så det lär räcka att du köper ett nytt låsvred samt eventuellt även medbringaren.

[länk]

[länk]
Precis som Demmpa skrivit så köp ett vanligt vred t.ex ASSA 560.
Skruva bort det som sitter och montera dit det nya vreded istället, du behöver inte byta medbringaren.

Om du låser ett helt varv istället för ett kvarts varv så bör du istället använda en vredcylinder 13 eller 03 som repellerar så den alltid står i rätt läge då det kan uppstå bekymmer annars som bl.a gör att du inte kan låsa upp.
Tänk på att en vredcylinder kräver fler behör för än endast cylindern.
 
N Nybörjarbyggaren skrev:
Troligvis samma märke men det är ju inte så att alla delar passar ihop för det? Om du exempelvis ser skruvplaceringen på mitt "vred" och skruvplaceringarna på grannens och den du länkade så ser du ju att den du länkade och grannens är lika, där skruvarna sitter symmetriskt i höjd med mittpunkten, men på min dörr är det inte samma modell/skruvplacering så samma vred skulle inte fungera där. Skruvarna på den Assa som du länkade skulle inte funka på mitt vred väl de sitter inte alls likadant?

Låskistan är ASSA
Det är samma skruvhål i låshuset, behören har olika centrering bara.
Det som sitter nu är inget normalt behör.
 
Det viktiga är förhållandet mellan skruvarna och den delen på låsvredet som man vrider på.

Såhär ser ”alla” låskistor ut:
Bild på en låskista monterad på en vägg med markerade övre hål för medbringaren och låscylindern och nedersta för låsvredet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom två övre hålen håller fast medbringaren och låscylindern, medan dom andra två håller fast låsvredet och yttre delen runt låscylindern.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det viktiga är förhållandet mellan skruvarna och den delen på låsvredet som man vrider på.

Såhär ser ”alla” låskistor ut:
[bild]
Dom två övre hålen håller fast medbringaren och låscylindern, medan dom andra två håller fast låsvredet och yttre delen runt låscylindern.
Nu har jag testat att ta bort ringen som alla var inne på. Här kommer en bild på hur den yttre halvan av låser set ut innifrån. Det ser ju absolut ut att ha sanna hålförhållanden som låskistan du skickade bild på men jag förstår inte hur det hjälper mig eftersom alla låsvred verkar ha andra skruvförhållanden. Skruvarna på en ASSA 560 har inte samma centrering/förhållande till mitthålet som denna låskista har så den kommer inte att gå att fästa?

Eller menar ni att ett ASSA 560 kommer ha en sån ring med skruvhål på samma ställe som den gamla ringen men sedan kommer den även ha ytterligare skruvhål för de skruvar som man ser utifrån? dvs fler skruvhål än min befintliga?
 
  • Insidan av en dörr med en demonterad låskista och nyckel i låscylindern, synliga skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tittar på din dörr så ser du märken efter det gamla låsvredet, där är det så att det knappt täcker överkanten på hålet medan det är mycket täckt under hålet.

Om du mäter ut centrum på hålet i dörren så kommer du att märka att yttre skruvhålen ligger ungefär i centrum (höjdledes), samt att medbringaren ligger lite under centrum.
Så bla ASSAs låsvred kommer att täcka hålet lika mycket runt om.
 
Ett vanligt vred t.ex assa 560 kommer passa perfekt till ditt låshus och håltagningen i din dörr.
Om du tittar på ett vred så ligger skruvhålen ovanför själva vredet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.