Hej, bor i en 1,5 plans villa byggd 1980 och upptäckte idag att jag har en varm punkt i mitt innertak på första våningen. Alltså taket som även är golvet om man befinner sig på andra våningen.

Den varma punkten är på gränsen till het, och ca 2x2 meter.

Någon som har någon aning om vad detta kan bero på? Något jag bör undersöka vidare??
 
Du bör absolut ta reda på vad det beror på. Gammal klassisk elektrisk takvärme eller kanske oisolerade radiatorrör?
 
Okej, vilken typ av bolag kontaktar man? Skall nämnas att villan har en elpanna med vattenburna radiatorer.
 
Stäng av värmen för att se om även taket svalnar.
 
Såklart, de vill man ju dock försöka undvika nu när det är så kallt ute.
 
Vad är det för utrymme på övervåningen ovanför den vara ytan?
Jag gissar på ett badrum med golvvärme, elektrisk eller kanske vattenburen.
Ingen termostat eller kontakt i badrummet?
Har ni inte ett schema över säkringarna i elcentralen?
 
Hej, rakt ovanför på andra våningen är det ett vardagsrum. Dock sitter det två element där, som dock står på låg värme(3/9). Det finns ett badrum på andra våningen men det är en bit bort från området där det är varmt. I det badrummet finns det golvvärme, vattenburet. Den golvvärmen är avstängd just nu, och har varit det i ca 4 dagar.
 
Låna eller hyr en värmekamera. Med lite tur kan man se vad det är som ger värmen.
 
Har du en takdosa för lampa i rummet? OM det är en elledning som är överhettad, så borde det lukta bränt om du öppnar dosan.
 
F Fillan skrev:
Den varma punkten är på gränsen till het, och ca 2x2 meter.
Det låter som en ganska stor punkt?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
4kvm är en ganska stor punkt.
 
H hempularen skrev:
Har du en takdosa för lampa i rummet? OM det är en elledning som är överhettad, så borde det lukta bränt om du öppnar dosan.
Ja, det finns på väggen(uppe vid taket). Men känner ingen bränd doft.
 
raveper raveper skrev:
4kvm är en ganska stor punkt.
Ja, område kanske är ett bättre ord då
 
Om det är ett så stort område som är på gränsen till het borde det bli ganska varmt i rummet? Dessutom borde det gå åt en del energi för att hålla området hett.
Testa att dra ur nån eller några säkringar i taget och vänta så borde du iallafall hitta vilken grupp det matas ifrån om det är något elektriskt.
Har du vattenburen värme kan du testa att stänga av cirkulationen nån dag och se om det svalnar.
 
Yes, vattenburen värme. Dock från en elpanna från 80-talet som jag inte har en aning om hur den fungerar t.ex gällande att stänga av cirkulationen som du nämner. Bör nog bytas inser jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.