Kort och gott, vad ska man sikta på?

Märke? Modell? 4-krafs? m.m. Berätta gärna vad ni har och vad ni tycker.

Ja har väl ingen direkt budget satt, men ju billigare man kan komma undan desto bättre förstås. Kanske nått på kampanj eller så.
Om man skulle säga ett maxtak så kanske helst under 35 000 kr.
 
Du har en radhuslägenhet i markplan med 75 m² gräsmatta? Eller nio hektar slottspark med tillhörande golfbana?
 
Y
Midjestyrd. Klippbord framför av sådan sort som tuggar sönder och blåser ner gräset vilket alla troligen är idag (kallas olika, multiklipp). Ifall 4hjulsdrift så Stiga under förutsättning att det är servostyrning.

Verkstadspersonal berättade för mig att Stiga sedan alltid haft patent på sin 4hjulslösning som gör så inte det uppstår onödigt slitage på däcken eller om det rentav var axlarna. Medan husqvarna saknar det, och det var den sistnämnda jag lämnade in på en av många servicar där däck och axlar tagit stryk på kort tid.

Skulle vi prata äldre maskin utan servo så skulle jag säga husqvarna då dessa är mycket mer lättstyrda fast med risk att motorn åker in husväggen och annat när man svänger. Stigan är däremot plågsamt trögstyrd.

Och tvåcylindrig motor är värt extra peng, skulle inte byta tillbaka till 1cylinder igen. Tror (2cyl)Briggsmotorerna är bäst även om Yamaha sägs va ok.

Min egna dröm är dock en gammal diesel-Toro 325D eller liknande då jag har stora grönytor.
åh, det är en 3000DD på blocket! Kan någon sponsra mig med 55tusen? ;)
(Med andra ord, hellre en begagnad av kraftigare modell, än ny lågbudgetsak)
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
@Yrrol har rätt i det mesta, men jag kan tillägga att Hondas motorer är väldigt pålitliga också. I övrigt är det lite som att köpa bil.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Något att ha? Visserligen encylindrig men är väl i grunden en Husqvarna?

[länk]
Ser onekligen rätt frestande ut. Mulching är ett extra plus, för uppsamlare fungerar ALDRIG.
 
Vad ska ja gissa på, ca 1 hektar gräsmatta.
 
Som de andra är inne på: hur stor tomt har du och hur ser den ut? buskar? kuperat? osv.

Har man en gång haft hydrostat går man inte tillbaka till manuell växellåda.
Med en kuperad tomt skulle jag rekommendera typen trägårdstraktor med klippaggregatet under då det kan slita en del på bland annat midja på gräsklippare med frontmonterade klippaggregat. Med mycket buskar och sådant lyder istället min rekommendation en midjestyrd stiga med frontmonterat klippagregat. Husqvarna har jag aldrig ägt någon så jag kan inte uttala mig om hur irriterande bakdelen på en sådan är.

Jag som klipper stora ytor (nästan 10 000kvm) är väldigt nöjd med min stiga park med 121 cm klippdäck. Den är nu 18 år gammal med hydrostat. Dock ingen fyrhjulsdrift, det är ingenting jag direkt saknar förutom i de allra brantaste partierna av min gräsmatta (men det löser jag genom att planera min körning och köra över kullen från rätt håll). Jag har en klippare med mulching (mulcher, multiklipp osv.) och det fungerar bra så länge man inte låter det växa för mycket mellan klippningarna. Det fungerar även bra på eklöven på hösten :) (skönt att slippa kratta massa löv). Kompisen som har en trägårdstraktor med sidoutkast svär sig förbannad varje gång det kommer på tal (kratta gräs eller köpa till uppsamlare och får köra flera gånger för att bli av med det uppklippta gräset).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har en Stiga Park 123 (midjestyrd, hydrostat, 2-hjulsdrift) med 105 cm elklippdäck. Valde den framför Husqvarna Rider då klippdäcket kommer in bättre under buskar etc. Är än så länge nöjd efter 3 års användande.
 
Är det förresten rimligt med en robotklippare som alternativ?
 
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
Y
Jag som sitter på åkare 3 timmar varje sommarvecka och vet att åkgräsklippare är dyra att underhålla, är ganska frestad att börja gå över till robotar och håller med dig Johannes att robotklippare faktiskt är något man bör överväga. Man får mer tid över till annat, troligen lägre reparationskostnader, och! finare gräsmatta då dessa klipper på annat sätt som göder gräsmattan och mossa drar sig undan.
 
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
galento
Y Yrrol skrev:
Jag som sitter på åkare 3 timmar varje sommarvecka och vet att åkgräsklippare är dyra att underhålla, är ganska frestad att börja gå över till robotar och håller med dig Johannes att robotklippare faktiskt är något man bör överväga. Man får mer tid över till annat, troligen lägre reparationskostnader, och! finare gräsmatta då dessa klipper på annat sätt som göder gräsmattan och mossa drar sig undan.
Kan bara rekommendera robotklippare, vi hade också en del timmar i veckan med detta men köpte 2 robotklippare istället och fy fasen va gött det var med dom. Och ja , stämmer bra detta med mossan (y)(y).Dock ska det väl sägas att Partner klipparen med uppsamlare och extra knivar funkade mycket bra de 12 år vi hade den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.