Y
Jag hoppas på göra ordning husets framsida iår och tidgare har det varit rabatt längst husväggen och sedan grusgång till entreen, idag är det bara utgrävt och lerigt.

Alla tycker jag ska göra stor veranda istället, från husvägg och flera meter ut.
Och jag tänker att dels är det dyrt, sen måste man riva allt ifall man säg behöver greja med dräneringen.
Ni diskuterar det är halt på vintern och det ska oljas, skruvar som smäller av i kylan osv.

Jag förstår ju att det är helt upp till mig vad jag väljer.
Fast vi alla kan nog relatera till fiberinternet som alla 'frivilligt' väljer i rädsla att värdet på huset annars drastiskt sjunker.

Väger lite mellan göra ny rabatt och grusgång, eller det dyraste alternativet och lägga massa skifferplattor under förutsättningen att man hittar nån plattläggare som kan detta.

- Vad tycker ni, är träaltaner det bästa som finns och hus utan är inte värdiga? ;)
 
Tvärtom! Våga vägra altan! Skiffer är tex mycket snyggare, enklare att ta upp om så behövs & inget underhåll.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Lagom är bäst. Vi har en liten trallyta för bord (går att klämma in 10-15 pers) och grill. Sedan valde vi att ha en grusyta för en liten "drinkmöbel". Annas försöker vi klämma in rabatter, odlingsytor, små träd och buskar. Blir inte så dyrt eller jobbigt att byta trall eller lyfta på den om nåt måste grävas. Vissa bygger trallar som ser ut som en dansbana i folkparken och tar hela trädgården. Inte vackert tycker jag. Vackrast är väl att bygga en terracottaaltan a la medelhavet men det är sällan det passar våra nordiska hus utan citronodlingar.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag säger också nej! Jag har själv en liten entrétrappa i tryckimpat och en mindre "altan" eller vad man nu kallar ett trädäck på baksidan, för att äta på och så. Sen är det grus, natursten och slipers som gäller. Blandat och uppbrutet är enligt mig harmoniskt precis som Kretikos också säger.
Skiffer blir nog fint och bra men ännu hellre vacker ölandsten eller varför inte bohusgranit (Västra Götaland)? Naturstensplattor är dessutom kul och enkelt att lägga i egen regi om man bara är ett par stycken då det kan vara tungt.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Mössen älskar altaner det blir perfekt med smulor och inga katter eller rovfåglar ljust och varmt också bygg en stor altan!
 
Vi har avstått helt från trädäck.
Har fem "uteplatser" med några stolar och ett bord i olika väderstreck och med lä för olika vindar vid stall-, hus- och garageväggar, och vid gärsgårn vid extra fint sommarväder.

Har aldrig saknat trädäck, grusplan och gräsmatta duger gott här på bonnlandet :)
 
Har just köpt mig ett BR parhus där tidigare ägare gjort trädäck av hela tomtens södersida.
När jag flyttar dit ska jag kapa bort 2/3 delar.
Så det finns fler som inte vill ha en tomt i grådaskigt trä.
 
Jag tror för min del att gigantiska, grånade, spruckna, trista altaner kommer vara framtidens motsvarighet till bruna vävtapeter, gillestugor helt i furu, rosa badrumsporslin osv. Dvs det där som man tittar på med avsmak vid husvisningar och undrar hur i helvete de tänkte förr i tiden.

För tryckvirke åldras heller inte med någon form av värdighet, utan blir bara tristare med tiden.
 
  • Gilla
ZipLock och 1 till
  • Laddar…
Jag vägrar gärna också och planerar en gjuten betongplatta istället! Nu kommer den inte vara på ett framträdande ställe utan mellan huset och ett berg.
 
Grus och betong känns ganska kallt, hårt och tråkigt, men får såklart inte bli to much..
 
Ska du sälja och flytta inom kort? Om nej, skit i vad andra tycker! Det är ju du som ska bo där. Vill dina gäster så gärna sitta på en träaltan så kan ni stämma träff på en uteservering istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.