Hej
Har en timmerstuga med en förbaskat låg ytterdörr och när jag lägger om taket har jag tänkt att höja farstukvisten så att jag får plats med en högre dörr. Idag slutar dörren under takfoten under väggbandet Detta förutsätter dock att jag såga av väggbandet på stugan - dvs överst skiftet. Får man gör det eller kommer ytterväggen att böja sig utåt? Egentligen landar det väl i om all kraft från taket trycker rakt ned eller lite snett nedåt? På mitt andra hus med en traditionell takstol sker ju all kraft rak ned men...
Vad tror ni?
Har en timmerstuga med en förbaskat låg ytterdörr och när jag lägger om taket har jag tänkt att höja farstukvisten så att jag får plats med en högre dörr. Idag slutar dörren under takfoten under väggbandet Detta förutsätter dock att jag såga av väggbandet på stugan - dvs överst skiftet. Får man gör det eller kommer ytterväggen att böja sig utåt? Egentligen landar det väl i om all kraft från taket trycker rakt ned eller lite snett nedåt? På mitt andra hus med en traditionell takstol sker ju all kraft rak ned men...
Vad tror ni?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det låter som ett riskprojekt. Det är svårt att avgöra detta utan att ha sett det i verkligheten. Det är säkert genomförbart med någon form av stabilisering. Frågan är hur.
Jag ska upp till stugan i helgen och mäta lite hur det ser ut mera exakt. Jag tänker att man kan svetsa ihop ett U ovanför dörröppningen som stabiliserar. Eller om jag kan hitta en timmerstock och lägga över och använda järnförband på sidorna
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag återkommer senare idag med några principiella synpunkter. Jag tror att det kanske bör se något annorlunda ut än vad du skissat, men ändå i samma riktning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sågar du av hammarbandet blir väggen instabil, vilket måste kompenseras på något sätt. Mitt förslag är att du svetsar ihop ett u-stål i stil med nedanstående bild, som både kan omfamna väggarnas stockar och knyta ihop de två väggdelar som blir resultatet av avsågningen. Det finns säkert praktiska svårigheter, vilken lösning du än väljer, men detta är ett första förslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det var det jag menade när jag skrev "omfamna" timret. Det var kanske inget bra uttryck?
Det enklaste hade varit någon form av dragstag till motsatta väggen, men i det här fallet hamnar ju dom så lågt att dom är ivägen.
Hade det varit en motsvarande takkupa på andra sidan skulle det varit enklare att staga upp. Det röda är ramen enligt tidigare förslag och det gröna någon form av stabilisering mot motsatta väggen.
Hade det varit en motsvarande takkupa på andra sidan skulle det varit enklare att staga upp. Det röda är ramen enligt tidigare förslag och det gröna någon form av stabilisering mot motsatta väggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I vanliga fall kan man lägga diagonalstag i takets plan som stabiliserar punkterna där hammarbandet sågats av. Om det fungerar här vet jag inte. Man kan misstänka att taket vilar på längsgående åsar och då går det inte. Det bästa är om vi kan få reda på lite mer kring hur det faktiskt ser ut.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Jag skulle säga att det är betydligt stabilare att såga upp gåtar och sätta in 2”4 som svärd istället för u-balken.
Det svåra blir oavsett att stabilisera väggen utåt, men frågan är om skillnaden blir så stor jämfört med hur det är idag?
Det svåra blir oavsett att stabilisera väggen utåt, men frågan är om skillnaden blir så stor jämfört med hur det är idag?
Om taket bärs av åsar så skall det gå bra. Utan takstolar finns det ganska litet tryck utåt på väggen. Det tryck som finns skall tas upp av mellanväggar och inlaxade mellantaksbjälkar.
Däremot så måste du absolut ha någonting som binder ihop väggen i längsled.
Jag tycker de där järnbeslagen som föreslås är dels åbäkiga och dels saknar den ena lösningen helt sammanhållande effekt i den riktningen.
Jag ser bara en vettig lösning. Att timra det nya röstet ovanpå väggbandet och dymla fast det stadigt i väggbandet och såga upp spår i stockändorna för T-förmade svärd (gåtar) som går obrutna i hela öppningens höjd.
En traditionell välfungerande lösning som det finns hus många exempel som helt på i gamla hus.
Jag är utbildad byggnadsingenjör och kan hållbasthetsberäkning. Jag har också timrat traditionellt på förtjänst i ungefär ett år. Det är mina kvalifikationer.
Däremot så måste du absolut ha någonting som binder ihop väggen i längsled.
Jag tycker de där järnbeslagen som föreslås är dels åbäkiga och dels saknar den ena lösningen helt sammanhållande effekt i den riktningen.
Jag ser bara en vettig lösning. Att timra det nya röstet ovanpå väggbandet och dymla fast det stadigt i väggbandet och såga upp spår i stockändorna för T-förmade svärd (gåtar) som går obrutna i hela öppningens höjd.
En traditionell välfungerande lösning som det finns hus många exempel som helt på i gamla hus.
Jag är utbildad byggnadsingenjör och kan hållbasthetsberäkning. Jag har också timrat traditionellt på förtjänst i ungefär ett år. Det är mina kvalifikationer.
Hej!
Nu har jag varit uppe i stugan och rivit ut innertaket så att man ser takonstruktionen, och det visar sig att takåsarna bara var fejk och att jag har vanliga A-Takstolar. Detta måste väl betyda att jag kan såga av väggbandet (eftersom taksolen i sig stabiliserar väggen). Jag blir tvungen att göra en lastavväxlig så att jag kan såga av takstolen över dörren - borde väl inte vara några problem. De två takstolarna brevid dörren får ta vikten av takstolen över dörren. Tänkte att 150*60 (samma dimmension som i takstolen ska funka för avväxlingen).
Nu har jag varit uppe i stugan och rivit ut innertaket så att man ser takonstruktionen, och det visar sig att takåsarna bara var fejk och att jag har vanliga A-Takstolar. Detta måste väl betyda att jag kan såga av väggbandet (eftersom taksolen i sig stabiliserar väggen). Jag blir tvungen att göra en lastavväxlig så att jag kan såga av takstolen över dörren - borde väl inte vara några problem. De två takstolarna brevid dörren får ta vikten av takstolen över dörren. Tänkte att 150*60 (samma dimmension som i takstolen ska funka för avväxlingen).