Hej forumet!

Ska avsluta renoveringen av sovrummet uppe genom att byta elkontakter och strömbrytare. Det finns tre vägguttag och jord är framdraget och anslutet i samtliga uttag. Men på två ställen sitter det ojordade brunnar (konstigt ja, dessa saknar naturligtvis skyddsjordsfunkton trots att jord är ansluten...) och på ett ställe sitter det jordade brunnar (OK). I takdosorna (2st) är jord framdraget men inte anslutet i lamputtaget. Min tanke var att kontrollera att jorden är ansluten i centralen och, om ja, montera jordade uttag överallt. Då är frågorna: är detta korrekt metod? Och är det behörighetskrävande? Man går ju i någon mening från ojordat till jordat och det är ju behörighetskrävande. Å andra sidan så drar man ju inte några nya kablar eller utökar installationen utan byter bara uttag så att det matchar med vad som är framdraget. Hur hade ni gjort? Jag är medveten om att installationen i dagsläget är felaktig (blandat jord och ojord).

Kan tillägga att toaletten som ligger vägg i vägg med sovrummet renoverades för ca ett år sedan och då matade den behörige elinstallatören golvvärme (200W) och uttag från samma grupp som sovrummet utan att dra fram ny jord till kopplingspunkten. Kan man då, i princip, anta att han kontrollerade att jord var ansluten och således inte ”måste” kontinuitetsmäta mot centralen? Men det är säkert dumt att anta något i det här fallet. Installatören installerade även jordfelsbrytare.

1.5-planshus byggt -89, ovanvåningen är möjligen inredd senare.
 
Att blanda jordade och icke jordade uttag inom samma område är inte korrekt.
1989 var det inte krav på jordade uttag i vanliga bostadsrum.

Att göra antagande via ett forum låter sig ej göras.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
V Viktor_F skrev:
Min tanke var att kontrollera att jorden är ansluten i centralen och, om ja, montera jordade uttag överallt. Då är frågorna: är detta korrekt metod? Och är det behörighetskrävande?
Ja det är en korrekt metod och ja det är behörighetskrävande. Man kan säkert vända o vrida på detta krav lite och fundera över om det verkligen krävs behörighet att använda en skyddsjordsledare som "finns".

Men å andra sidan ska man inte hoppa över en så pass viktig kontroll att skyddsjordsledaren har direkt kontakt med PE-skenan i centralen, dvs man ska inte lita på den om man inte är helt säker. Kontrollen görs både med inspektion och provning.

Om man saknar en långt mätledare och inte ens har en lång skarvsladd eller dylikt kan provningen utföras i steg, dvs mäta mellan central och uttag 1 som ligger närmast, därefter mellan uttag 1 och uttag 2 osv. Det kräver en inspektion först så att man vet vad man mäter mellan, att det tillhör samma grupp osv.
 
Viktor F, beskriv din metod, blir svårt att veta om den är korrekt annars..

Har du tittat på Youtube hur man utför kontinuitetsmätning?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är en korrekt metod och ja det är behörighetskrävande.
Kul att du svarar. Jag blir nyfiken, vilken del är det som är behörighetskrävande? Att som lekman över huvud taget öppna elcentralen? Kontinuitetsmätning kan ju ske utan att ändra installationen (inte röra några skruvar/anslutningar) Eller att använda den skyddsjordsledare som finns?

Om man utgår från att alla behöriga installatörer gör sitt jobb bra så är ju toaletten korrekt jordad. Då kan jag i princip mäta kontinuitet till jordblecket i uttaget på toaletten istället (och inte behöva öppna centralen, om det nu är det som är behörighetskrävande), vilket det kommer vara eftersom de är sammankopplade i en dosa...

Äh, jag vet inte vart den här tråden tar vägen, det blir ju lite konstiga resonemang...

Min bild är att de flesta lekmän som hittar grå, blå och grön/gul i sin eldosa utgår från att det är L, N och PE och ansluter sitt eluttag därefter, utan att kontinuitetsmäta PE... Inte för att det i sig rättfärdigar att jag skulle byta men ändå.
 
Det är det att du förändrar anläggningen som kräver auktorisation, byta jordat mot jordat eller ojordat mot ojordat kan bara leda till förbättring och kräver endast det som förr kallades "nödig kännedom ".
 
Det jag anser vara behörighetskrävande är att ändra skyddsmetod i ett rum från isolerad miljö till "jordade uttag", vilket jag också ovillkorligen innefattar en kontroll av skyddsjorden. Att byta ett enskilt eurouttag till ett med jord ser jag däremot inte som behörighetskrävande.

Men det är samtidigt en fråga som man aldrig får låta sig fördummas av. Behöver man lossa en kåpa för att göra en kontroll så gör man det, man försöker inte kringgå kraven på behörighet genom att tumma på den faktiska säkerheten! Alternativet är att göra hands-off helt o hållet.
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Viktor F, beskriv din metod, blir svårt att veta om den är korrekt annars..

Har du tittat på Youtube hur man utför kontinuitetsmätning?
Min föreslagna metod för att byta eluttagen var att för säkerhets skull kontinuitetsmäta mellan skyddsjordsledaren i dosorna och centralen. Om den har kontakt med PE-skenan tänkte jag montera jordade uttag överallt i rummet.

Nej jag har inte tittat på Youtube i det syftet...
 
Ok Viktor, förstår ditt syfte, undrade mer så du helt säkert var klar över hur kontinuitetsmätning går till?
Detta på grund av exempel jag hört om då man trots kontinuitetsmätning misstagit spänningsförande ledare för skyddsjord, därför menar jag det är viktigt att göra helt rätt om man nu ska göra det.

Denna videon vill jag minnas beskriver det rätt bra:
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Ok Viktor, förstår ditt syfte, undrade mer så du helt säkert var klar över hur kontinuitetsmätning går till?
Detta på grund av exempel jag hört om då man trots kontinuitetsmätning misstagit spänningsförande ledare för skyddsjord, därför menar jag det är viktigt att göra helt rätt om man nu ska göra det.

Denna videon vill jag minnas beskriver det rätt bra: [media]
Håller med, bra beskrivet och förklarat. Min ursprungliga plan var att ohmmäta.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Har du fått svar på din fråga Viktor, får medge att jag inte riktigt blev klok på vad du var ute efter?
 
Ja tack för alla svaren, jag tycker att jag har fått bra svar på min fråga. Ber om ursäkt om jag är otydlig med min fundering men här kommer ett försök till :)

Jag har jord framdraget till samtliga dosor i ett rum som jag vill byta uttag i. Eftersom någon har monterat (eller bytt) takuttagen utan att ansluta jordledningen och någon har monterat (eller bytt till) ojordade brunnar ovanpå två av tre jordade uttag vill jag, innan jag monterar jordade uttag överallt, kontinuitetsmäta jordledningen till centralen för att vara säker på att den är ansluten där. Min fråga var om detta förfarande var behörighetskrävande eller ej.

Bakgrunden är att jag misstänker att tidigare ägare har varit där och pulat, hen sa till och med att hen hade gjort en specialare med takuttagen i det rummet...
 
Mikael_L
V Viktor_F skrev:
Min fråga var om detta förfarande var behörighetskrävande eller ej.
Jag skulle uppfatta detta som behörighetskrävande ja.

Och enda rationella skälet till den ordningen är just det faktum att man inte kan förutsätta att en gulgrön ledare är kopplad mot jord i "andra änden". Den kan (felaktigt) vara kopplad till något annat, eller inte inkopplad alls.

Själv försöker jag i rimlig utsträckning lägga in jordade ledare till jord, men det går inte alltid utan allt för heroisk ansträngning, och därför vet jag att man inte heller direkt kan anta att man verkligen har jord i en gulgön man hittar någonstans.

Om du mäter/kollar på något vis att det verkligen är jord inkopplat så känner jag mig bekväm med att du byter ut uttag själv. Även om jag nu tror att det inte är tillåtet enligt regelverket.
Men det beror ju på att jag vill fokusera på säkerhet mer än regler. Det senare är bara en av vägarna för att nå målet - säkerhet.

Om du mäter med en multimeter så ska du vara uppmärksam på mätresultatet, det är nämligen inte alltid så tydligt att man har hittat en sann jordledare, fladdrar resultatet det minsta, avviker det mer än typ en volt ifrån nolla osv osv, så är det stor risk att du har ngot tokigt.
Det allra bästa är faktiskt att följa ledarens väg kopplingspunkt till kopplingspunkt. Först då vet man säkert. I en och annan gammal risig anläggning med mycket fel inbyggda måste man typ alltid göra så.
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.