Hej!
Jag och min sambo håller precis på att förbereder allt inför ansökan om bygglov. Vi ska bygga lösvirkeshus och nu blir jag lite nojig över att vi har ritat huset för smalt, det är framförallt vardagsrumsdelen som jag tänker på då. Behöver lite feedback, skulle det vara värt att göra om alla ritningar och lägga till 60 cm på bredden? Skulle det göra någon större skillnad?
 
  • Ritning av lösvirkeshusets bottenvåning med måttangivelser, inklusive smal vardagsrumsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Karin C skrev:
Hej!
Jag och min sambo håller precis på att förbereder allt inför ansökan om bygglov. Vi ska bygga lösvirkeshus och nu blir jag lite nojig över att vi har ritat huset för smalt, det är framförallt vardagsrumsdelen som jag tänker på då. Behöver lite feedback, skulle det vara värt att göra om alla ritningar och lägga till 60 cm på bredden? Skulle det göra någon större skillnad?
Tja, om det är ett 2-våningshus skulle det göra ca 15 kvm skillnad ... Dvs. en walk-in-closet om ni är den typen, eller ett rum för tre barn, om ni är den typen ...

Jag är ingen arkitekt, men jag kan tänka mig att det finns nån gyllene regel för längd/bredd (gyllene snittet kanske?) och lägger ni på 60 cm blir ju huset "mer fyrkantigt" ..

Hur ska planlösningen på det övre planet se ut? Min känsla är att vardagsrummet är stort, och att det ser lite svårmöblerat, men jag är ss ingen arkitekt (och säkert känd för att vara lite gnälligt negativ, men det är bara min bakgrund som Närking:crysmile:)
 
BirgitS
Svårt att riktigt veta hur stor vardagsrumsdelen är men väggen mot sovrummet är väl ca 3,5 meter lång och det räcker ju mycket bra till för en soffa och ett avlastningsbord (lampbord) på varsin sida eller en vinkelsoffa med ett bord.
 
Microkatten
Initialt tror jag inte det är för smalt, men lösningen runt hallen och vardagsrum känns inte helt optimal:

1. Alla som går in måste hänga av sig kläder och skor en bit in, vilket gör det svårt att hålla rent runt trappen
2. Hall + gångstråk till sov/wc tar upp ganska många (relativa) kvm
3. Möblering av vardagsrum känns begränsad, eller smalt som du säger, bl.a. p.g.a. gångstråket. Man kan ha soffan antingen mot sovrumsväggen (=>dåligt med plats för bokhyllor o dyl) eller mitt i rummet? Att göra rummet 60cm bredare gör då ingen stor skillnad. Hur har ni tänkt möblera?

En ansats kunde vara att försöka ersätta vitvaruväggen och kökets frukostbar med en köksö, dra in trappen i huset och få avhängning av ytterkläder direkt vid dörren, och titta igen på sov/wc/tvätt.

Varje kvm extra kostar pengar, så det brukar vara betydligt billigare att hitta effektiva planlösningar. Men det är svårare att rita ett litet hus än ett stort.

Bara några tankar i all hast...
 
Beror ju på vad ni ska använda vardagsrummet till, vissa har ju bara ett par fåtöljer medans andra har en hel soffgrupp.

Jag skulle säga att det är för litet, när vi ritade vårt hus så kom vi fram till att vardagsrummet behövde vara 4.5m på minsta ledden. Rita ut lite skalenliga möbler så får ni snabbt en känsla för vad som får plats. Snåla inte bara på utrymme mellan möblerna, lätt att lura sig själv.
 
Vi gjorde denna skiss med möbler.
 
  • Handritad skiss av rumslayout med möblering och dimensioner markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
dd88 dd88 skrev:
när vi ritade vårt hus så kom vi fram till att vardagsrummet behövde vara 4.5m på minsta ledden.
Så mycket har det nog inte varit i något av de hus och lägenheter jag bott i.

K Karin C skrev:
Vi gjorde denna skiss med möbler.
Hur lång är väggen mot sovrummet?
Soffgruppen ser ju ut att vara i en annan skala än matgruppen för fåtöljer är ju inte fyra gånger större än en stol.
 
Det funkar ju helt klart, om man inte har något behov av en TV. Finns ofta ett romantiskt tänk med att vardagsrummet är till för att umgås, men av de jag känner som tänkte på samma sätt när de byggde nytt så innebär det ofta att de sätter sig i allrummet istället medan vardagsrummet blir outnyttjat. Men där känner ni er själva troligtvis bäst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så mycket har det nog inte varit i något av de hus och lägenheter jag bott i.


Hur lång är väggen mot sovrummet?
Soffgruppen ser ju ut att vara i en annan skala än matgruppen för fåtöljer är ju inte fyra gånger större än en stol.
Väggen är ca 3,5 m bred, vi har en soffa som är ca 2,5 m men blev inte helt rätt med proportionerna.
 
dd88 dd88 skrev:
Det funkar ju helt klart, om man inte har något behov av en TV. Finns ofta ett romantiskt tänk med att vardagsrummet är till för att umgås, men av de jag känner som tänkte på samma sätt när de byggde nytt så innebär det ofta att de sätter sig i allrummet istället medan vardagsrummet blir outnyttjat. Men där känner ni er själva troligtvis bäst.
Vi har tv-rummet på övervåningen för att kunna få det lite avskilt om man har folk hemma och barnen vill titta på tv.
 
BirgitS
K Karin C skrev:
Väggen är ca 3,5 m bred, vi har en soffa som är ca 2,5 m men blev inte helt rätt med proportionerna.
Även med en så stor soffa finns det ju utrymme på sidorna av soffan för bord eller annat så jag tycker inte det är direkt trångt.

Om ni inte har något annat ritprogram för just möblering så har jag haft stor nytta av programmet Sweet Home 3D.
 
  • Gilla
Karin C
  • Laddar…
Tack för tipset! Vill ju gärna känna sig trygg i sina val när man ritar själv, sen har vi ju inte hur stor budget som helst heller. Ska kolla upp det programmet så kanske det känns bättre.
 
BirgitS
Det ni skulle kunna kolla nu när ni tänker på möbleringen av vardagsrummet är vilken ordning det ska vara på fönstret och altandörren för att få så det så lätt som möjligt att utnyttja dörren utan att möbler blockerar.
 
Dörren har jag också funderat på och jag tror att vi ska byta plats på den för att lättare komma åt den.
 
BirgitS
Kolla upp noga med måtten så att ni inte vill ha en fåtölj precis framför dörren bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.