H
J Jonas_81 skrev:
Klaga på buller och försöka få planen ändrad.
Skåpbil -> hindrar utsikt...
Gammal amerikanare el motorcyckel -> Rätt hög bullernivå och det är ju trots allt sovrum borde ju vara rätt tyst rum.
Nu är de ju inte riktigt så man mäter att man tar hänsyn till typ av fordon utan man har ju standardiserade mätningar som utförs.
Men en parkering utanför kommer inte överskrida några riktvärden
 
När jag bodde i lägenhet var det en kille i grannhuset som tillhörde samma BRF som hade sin MC parkerad ungefär 20 meter från byggnaden. Jag bodde på tredje våningen men det lät något djävulskt varje gång han skulle iväg. En HD som står fem minuter på tomgång utanför fönstret är inget jag önskar någon.

Dock är det säkert som hul säger, att man utgår från standardvärden.
 
Vad är det som är eko i en ekoby där parkeringsplatserna för bilarna är utanför sovrumsfönstret?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/

Som jag läser reglerna ska bygglov finnas för att anlägga p-platser till hus större 1-2 familjer. Finns det? P-platsen ska även följa planreglerna om det finns detaljplan.

Dessutom är detta intressant ang utsikt:
"
Vilka krav gäller för parkeringsplatsen
Lokalisering, placering och utformning får inte ske så att parkeringsplatsen innebär fara för människors hälsa eller säkerhet eller medför en betydande olägenhet på annat sätt. Exempel på fara för människors hälsa eller säkerhet är skymd sikt vid utfart eller korsning eller brandrisk. Betydande olägenhet kan till exempel vara skuggning eller förlorad utsikt."
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Jag ville häva köp av en lägenhet jag köpte 2012. Det tillkom oväntat en (brand)trappa direkt utanför min lägenhet som låg 3 meter ovan markplan på framsidan, suterräng så jag hade gräsmatta och fint utanför. Att ha folk gåendes nån meter ifrån lockade inte så jag bad att få hoppa av då det såg helt annorlunda ut mot den modell som visats och alla skisser.

Det slutade bra med att man bestämde att den gallerdörren nere alltid var låst med kätting och brandkåren klipper vid behov. Hoppas du kan få stopp på det där för det känns inte schysst och inte vettigt med parkeringar så nära.
 
P pinussen skrev:
[länk]

Som jag läser reglerna ska bygglov finnas för att anlägga p-platser till hus större 1-2 familjer. Finns det? P-platsen ska även följa planreglerna om det finns detaljplan.

Dessutom är detta intressant ang utsikt:
"
Vilka krav gäller för parkeringsplatsen
Lokalisering, placering och utformning får inte ske så att parkeringsplatsen innebär fara för människors hälsa eller säkerhet eller medför en betydande olägenhet på annat sätt. Exempel på fara för människors hälsa eller säkerhet är skymd sikt vid utfart eller korsning eller brandrisk. Betydande olägenhet kan till exempel vara skuggning eller förlorad utsikt."
Hur konstaterar man förlorad utsikt? Skuggning kanske är lättare.
Förlorad utsikt och skuggning är å andra sidan ganska högt satta krav om jag minns rätt.

De tolkningar jag gjorde av boverkets hemsida är som du att det krävs bygglov för att bygga p-platser i TS situation. Dock så var man placerar detta verkar det inte finnas några regler. Utan den får med största sannolikhet placeras som inritat.
Förresten, var hittade du texten om p-platser och dess krav?
 
Redigerat:
Något som är ett krav i BBR (Boverkets byggregler) är tillgång till dagsljus.
Man måste ha en viss andel fönster i rum där man vistas mer än tillfälligt (bl.a sovrum).
Om man kan påstå att dagsljuskravet inte uppfylls ifall det står en skåpbil utanför vet jag ej men det kan vara en möjlig väg.
 
B Byggdjuret skrev:
Förresten, var hittade du texten om p-platser och dess krav?
Står på samma sida som jag länkade till :) långt ner.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag ville häva köp av en lägenhet jag köpte 2012. Det tillkom oväntat en (brand)trappa direkt utanför min lägenhet som låg 3 meter ovan markplan på framsidan, suterräng så jag hade gräsmatta och fint utanför. Att ha folk gåendes nån meter ifrån lockade inte så jag bad att få hoppa av då det såg helt annorlunda ut mot den modell som visats och alla skisser.

Det slutade bra med att man bestämde att den gallerdörren nere alltid var låst med kätting och brandkåren klipper vid behov. Hoppas du kan få stopp på det där för det känns inte schysst och inte vettigt med parkeringar så nära.
Menar du att det är en utrymmningsväg? Med kätting som skall klippas?

Låter ju sanslöst. Kan aldrig vara OK.
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Menar du att det är en utrymmningsväg? Med kätting som skall klippas?

Låter ju sanslöst. Kan aldrig vara OK.
Kanske bara låst utifrån?
 
H
Köp fyra billiga bilar som du parkerar på dessa parkeringsplatser så är dom upptagna.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kanske bara låst utifrån?
Med kätting?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
J
L Lexing skrev:
Med kätting?
Ja precis. Ett utrymningslås med kätting i stället för plastrem, och vanligt handtag på insidan. Finns inte detta i handeln så kom ihåg var ni hörde det först :rofl:
 
  • Utrymningshandtag med en kätting som håller en grön tagg märkt med en utrymningssymbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här låter faktiskt lite som "Not in my backyard"-syndromet. Vill man ha en parkering så måste den ju finnas någonstans. De flesta vill dessutom ha parkeringen i någorlunda närhet till sitt boende.

Men självklart vill man kanske inte ha den alldeles inpå knuten.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar... Nu när vi pratar om bilar och parkeringsplatser. När man räknar på förlorad utsikt, så om man parkerar en vanlig personbil så stör inte bilen utsikten. Men om det står en skåpbil så är det förstås annorlunda. Men det vanliga måste trots allt vara en personbil. En skåpbil i ett bostads område är inte det vanligaste. Visst det förekommer men det kan inte vara något man tar hänsyn till när man godkänner en p-plats placering. Alltså lär det inte finnas några som helst hinder att godkänna. Vi får väl anta att det söks bygglov för dessa parkeringar.

Sen så funderar jag... Har inte TS själv bil? För chansen är väl att de parkeringsplatser närmast lär tillfalla den boende.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.