Hej igång med att börja bygga upp en strandbastu det blir en liten timrad en men börjar fundera på hur jag ska ordna det eldfasta under kaminen eftersom den kommer att väga ca 200kg (kamin ca 50 lite på 100 sten i den modellen och cattenvärmaren med vatten)
Så vad har ni på golvet under kaminen?
Mvh. Jonas
 
S
Lämpligt med 4 plintar i hörnen och gjuta en 10 platta på dom som täcker , kanske lite större så du kan lägga brandhärdigt under och 30 cm ut från aggregatets alla kanter
Klinker plåt eller annat och väggen som den står mot kan du mura upp en lite fondvägg av tegel det är snyggt och du ska ändå ha brandhärdigt bakom , samt med en platta finns det något att ställa fondväggen på ,
Gör du en fondvägg med tegel , så ska du ankra den i trät bakom , ca vart 10 skift , går bra med
4 tum och skallen mellan skiften , ingen risk att den kommer ut då
Då behöver du inte så häftigt bjälklag , bara bygga runt plattan
 
Vill helst inte ha den "fristående" blir 6 plintar under hela byggnaden och trä golv i bastun som har lutning mot avlopp så det är något där som jag behöver finns ju plåtar för t.ex enkla Harvia kaminer men denna e en lite tyngre en ( Stoveman )
 
S
Då kan du lägga in flera bärreglar i bjälklaget , vilka dim på regelverket i golvet har du tänk dig
 
S skutten11 skrev:
Då kan du lägga in flera bärreglar i bjälklaget , vilka dim på regelverket i golvet har du tänk dig
De blir nog att använda de som finns i byggsatsen möjligen lägga in någon extra under kamin
 
  • Gilla
Graijn
  • Laddar…
S
Bara att förstärka upp i golvet , med C/C 300 under aggregatet , samt kolla upp infästningarna så det bitar bra i ramverket , kanske några balkskor som stöd
 
Ett lager 9 cm leca-block (löst liggande) och en mineritskiva ovanpå så att det inte kan falla glöd mellan stenarna. Jag har nån bild på det i ett gammalt inlägg.
 
Så gjorde jag. Sotarmästaren hade inga invändningar.
Kaminen är en Harvia 20 ES PRO
 
  • En Harvia 20 ES PRO kamin i ett sauna, med synliga stenar och märkesnamn på trälådan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.