hej jag har en ”snabb” fråga, jag ska pallra upp min friggebod provisoriskt.

Tänkte domkrafta upp den och slänga in några ihopskruvade 45x95 reglar som det kan vila på i några dagar.

Spännvidd 3,5m
Uppskattad vikt på bod minst 1500kg

Räcker det med två upppallningar? Alltså totalt 4st 3,5m 45x95 reglar.

Tack på för hand!
 
tommib
För den spännvidden är 95 mm definitivt för klent. Hur ser förutsättningarna ut annars? Finns det något annat bärverk som har sackat eller varför ska du palla upp friggan?

En snabb titt på Träguiden ger C24 220x45 som dimension för den spännvidden men du kan säkert gå ner lite i och med att det är en friggebod. Jag antar att du tömmer boden och det endast rör sig om egenvikten.

Om det inte gör något att det knäcks kan du prova med dina 95x45 men det beror som sagt på förutsättningarna. Om du ska få reglarna att samverka bör du skruvlimma dem, det räcker inte med att bara skruva.
 
tommib tommib skrev:
För den spännvidden är 95 mm definitivt för klent. Hur ser förutsättningarna ut annars? Finns det något annat bärverk som har sackat eller varför ska du palla upp friggan?

En snabb titt på Träguiden ger C24 220x45 som dimension för den spännvidden men du kan säkert gå ner lite i och med att det är en friggebod. Jag antar att du tömmer boden och det endast rör sig om egenvikten.

Om det inte gör något att det knäcks kan du prova med dina 95x45 men det beror som sagt på förutsättningarna. Om du ska få reglarna att samverka bör du skruvlimma dem, det räcker inte med att bara skruva.
Eftersom det bara rör sig om 1500kg så är det svårt att jämnföra med när man skall ex. Avlasta en bärande vägg.

Jag kan gå upp till 195 regel, men då räcker tyvärr inte domkrafterna jag har hemma, då det måste lyftas 10cm till.

Jag pallrar hellre på fler ställen, men med 95mm c14 reglar.

Om jag pallrar på 4st ställen och använder mig av dubbla 95x45 så bär varje regel i snitt 187kg. Låter i mina öron som att det inte borde vara någon problem? Vad säger expertisen?
 
tommib
Expertisen säger det träguiden säger. Problemet är inte den vertikala lasten i ändarna utan i mitten där det inte finns något stöd. Detta problem i sig är inte jämförbart med att bygga en vägg, däremot t.ex. en altan. Att dubbla reglarna hjälper men inte så mycket som att öka den vertikala dimensionen.

Om du vill försöka i alla fall så står det dig fritt. Att göra en konsekvensanalys av detta är inte möjligt eftersom det inte framgår varför du ska palla upp friggan. Det framgår inte heller om det finns något annat bärverk som du ev skulle kunna fästa i och lyfta med.
 
Fast friggeboden i sig är ju styv, så jag vet inte hur stort problem mitten är.
 
En bild säger mer än tusen ord ... ;)

Och frågan återstår, varför? Vad behöver du komma åt under? Kanske finns något annat som är enklare att palla upp med? Plattor? Lecablock? Domkraftens höjd är ju enkel att ändra mha. något under ...
 
För att kunna svara på din fråga behövs uppgifter på hur friggeboden är upplagt idag samt en skiss på hur det är tänkt att palla upp friggeboden. Utan detta blir det svårt. Troligen är den upplagd på någon typ av plint och det är då där som uppallningen skall placeras. Men bilder/skisser behövs.
 
En poäng oberoende bild är dock att upplagen ska vara så nära lasten (dvs friggebodens ytterkan) som möjligt, gärna under väggarna.
 
tommib
A arkTecko skrev:
Fast friggeboden i sig är ju styv, så jag vet inte hur stort problem mitten är.
Det vet vi ju inte. Det är därför jag frågar om hur bärverket ser ut idag.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Förlåt ett sent inhopp, frågan är kanske överspelad. Om reglarna skall ligga direkt på marken så att de har stöd hela vägen är det bara en fråga om tvärkrafterna. 45x95 klarar ca 5 kN, dvs ca 500 kg, så det bör fungera om belastningen är fördelad på ett antal punkter.
 
Alldeles för många trådar har ej något avslut, även om jag inte tog mitt ansvar och svarade på alla följdfrågor så kan jag ta mitt ansvar nu och berätta att det gick jättebra med 4st 90x95 ”balkar” gjorda av två 45x95.

Min friggebod kanske inte ser ut exakt som ni trodde, men konceptet är det samma...

Trevlig sommar!

Husvagn upphöjd på handgjorda trästöttor i verkstad, användning av dubbla 45x95 träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Kul att det gick bra.

Du hade kanske fått bättre svar om du sa att det gällde en husvagn.
 
  • Gilla
PatrikElektriker
  • Laddar…
Intressant avslut på husvagnen, eller är det mina ögon som lurar mig ?
 
  • Gilla
PatrikElektriker
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant avslut på husvagnen, eller är det mina ögon som lurar mig ?
Nejdå, dina ögon lurar dig ej :)
 
Mikael_L
Hmmm, blev det ett specialekipage för t.e.x motocrossåkare eller liknande? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.