Ni som har låglutande / funkis tak. Hur är dom konstruerade? Betong? Trä?
Vilken vinkel? Måste ni skotta snö från dessa?
 
Takkonstruktionen för äldre (1930-40-tal) hus beror främst på hur väggarna är byggda. Är det ett trähus (inklusive reveterade hus) kan du utgå från att taket också är en träkonstruktion. Är huset murat kan betongkonstruktioner förekomma, även i kombination med träuppbyggnader. Om taklutningen kan man säga att den var alldeles för liten. Ner till 1:20 (mindre än 3 °) förekom. Dessutom underskattades storleken på snölaster oerhört.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag hade ett funkishus med låglutande tak (tror 10-15º) med träkonstruktion och plåttak. Jag var aldrig uppe och skottade. Det har hållit sedan 1940. Platsen är Blekinge och snöhöjden varit upp till 8 dm.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag hade under 12 år ett garage med mycket låglutande, plåttäckt tak i ett grupphusområde.
Sista vintern, 2009/2010 snöade det mycket, och den ena grannen efter den andra var uppe och skottade sina garagetak.
Så småningom också jag. Men nästa granne log överlägset åt oss och undrade varför vi höll på så.
Dagen efter knäcktes takbjälkar i hans garagetak och han fick bita i det sura äpplet.
Han var professor på CTH i stål- och träbyggnadsteknik :rofl:
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Såhär ser det ut hos oss och jag tycker att det funkar riktigt bra. Vi hade liknande däck när jag bodde hemma uppe i Luleå men jag flyttade söderut 1998.
Skulle inte alls avråda från trall men det jag kom på nu är att man bör skrubba då det kan bli halt av påväxt perioder som är konstant blöta.
 
  • Trätrall längs med husets sida som sträcker sig mot en snötäckt trädgård, med räcken på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trall på en veranda med möbler och snö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trätrall i en snötäckt trädgård med grön gräsmatta som syns framför ett hus, under en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.