Tjenare.

Innan någon kommer med brasklapp så har vi försökt kontakta vår kontaktperson på banken länsförsäkringar för våra frågor men vi får inte tag på honom och han svarar inte på mail. Vi fick ett mail att han bara svarar på denna typen av ärenden varannan tisdag.

Till ämnet. Vi har äntligen fått beviljat ett byggnadskreditiv. Det tog flera månader då handläggningen var långsam då de var underbemannade (eller troligast är att de ville kolla att mitt företag gick tillräckligt bra).

1. Under den här tiden lånade vi nästan 100,000 kr av svärmor för att kunna betala in innan 31 dec 2017 för att kunna dra av ROT. Och detta vill hon ju såklart ha tillbaka pronto. Kan vi bara skicka iväg förfrågan som om den skulle vara en vanlig faktura? Vi tänker såklart att vi skickar hennes kontonr, kontoutdrag och även snickarens faktura som hon betalade med "kopia" som vattenstämpel på hela. Vore ju bedrövligt om de betalar fakturan en gång till. De har sagt tidigare att det ska gå men vi fick inga instruktioner hur vi rent praktiskt ska gå tillväga.
Hur gör vi?

2. Min pappa har eget företag och vi funderar på att anlita honom till de sakerna som vi tycker snickarna är lite för dyra för. Vi/han vill gärna göra golvet på kontoret lika som han gjort tidigare i vardagsrummet och även att han ska hjälpa till att "riva", bära och städa. Han vet på förhand att han är jobbfri under maj och såklart ska han få ersättning för de timmarna han lägger ned.
Kan banken ha något emot att en anhörig skriver en faktura? Vi heter ju samma sak. Säger de blankt nej eller kan man möjligtvis bevisa att han faktiskt jobbar och att vi inte plockar ut pengar? SNI-koder är inga problem och vi vill inte att han jobbar svart då försäkringar etc. inte gills då så inga sådana förslag tack.

Tacksam för svar, trots rörigt inlägg.
/Kim
 
  • Gilla
rillethedude
  • Laddar…
H
Får man dra rot för nybygge?
 
H Hallerudsbo skrev:
Får man dra rot för nybygge?
Nej. Tror det är 5 års gräns.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kan ju handla om en ombygnad.

Vet ej om du kan anlita en släkting inom byggkreditivet. Däremot borde det inte vara några problem att betala av lånet till svärmor, iom. att det finns verifikat på den faktiska kostnaden.
 
Det brukar inte vara några problem att få ut det i pengar på kontot, jag gjorde så när vi skulle betala vissa saker, då la jag pengarna på kortkontot och betalade med kort de inköp som behövdes.
Det banken ville veta var vad pengarna skulle användas till för utgifter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
1. ROt får inte dras för nybyge.
2. familj, nära anhörig eller nära bekant får inte utföra ROT.

har själv åkt på en smäll pga av det sistnämnda ( Nära bekant är en objektiv bedömning RSV gör efter eget huvud ) enna bekant i mitt fall var en tidigare kollega som jag hade på facebook, jag överklagade detta också till ingen nytta.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Men nära anhörigs företag får anlitas och dra rot på. Men den anhöriga får inte jobba där..
 
S swedjeep skrev:
1. ROt får inte dras för nybyge.
2. familj, nära anhörig eller nära bekant får inte utföra ROT.

har själv åkt på en smäll pga av det sistnämnda ( Nära bekant är en objektiv bedömning RSV gör efter eget huvud ) enna bekant i mitt fall var en tidigare kollega som jag hade på facebook, jag överklagade detta också till ingen nytta.

Då har du blivit blåst av skatteverket. En fd kollega ligger inte inom ramen av anhörigskalan.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Särbo funkar
 
KimM87 KimM87 skrev:
Vi fick ett mail att han bara svarar på denna typen av ärenden varannan tisdag.
Mellan 9:30 och halv tio?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Mellan 9:30 och halv tio?
Antar att han samlar ihop ärenden och tar dem på en gång, dvs. att man kan få vänta i upp till två veckor.
 
K kacklarn skrev:
Då har du blivit blåst av skatteverket. En fd kollega ligger inte inom ramen av anhörigskalan.
Skatteverkat hävtar att även yrkesmässig relation räknas som nära relation... jag drev det så långt jag kunde men tyvärr så funkar inte RSV som en vanlig rättsinstans, dom har rätt att göra bedömningar som inte kan överklagas.
 
S swedjeep skrev:
Skatteverkat hävtar att även yrkesmässig relation räknas som nära relation... jag drev det så långt jag kunde men tyvärr så funkar inte RSV som en vanlig rättsinstans, dom har rätt att göra bedömningar som inte kan överklagas.
Hur vet RSV att det var en fd kollega. Berättade du det? När jag har använt ROT-avdrag har ingen frågat om relationer. (Använd bulvan)
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
KimM87 KimM87 skrev:
Tjenare.

Innan någon kommer med brasklapp så har vi försökt kontakta vår kontaktperson på banken länsförsäkringar för våra frågor men vi får inte tag på honom och han svarar inte på mail. Vi fick ett mail att han bara svarar på denna typen av ärenden varannan tisdag.

Till ämnet. Vi har äntligen fått beviljat ett byggnadskreditiv. Det tog flera månader då handläggningen var långsam då de var underbemannade (eller troligast är att de ville kolla att mitt företag gick tillräckligt bra).

1. Under den här tiden lånade vi nästan 100,000 kr av svärmor för att kunna betala in innan 31 dec 2017 för att kunna dra av ROT. Och detta vill hon ju såklart ha tillbaka pronto. Kan vi bara skicka iväg förfrågan som om den skulle vara en vanlig faktura? Vi tänker såklart att vi skickar hennes kontonr, kontoutdrag och även snickarens faktura som hon betalade med "kopia" som vattenstämpel på hela. Vore ju bedrövligt om de betalar fakturan en gång till. De har sagt tidigare att det ska gå men vi fick inga instruktioner hur vi rent praktiskt ska gå tillväga.
Hur gör vi?

2. Min pappa har eget företag och vi funderar på att anlita honom till de sakerna som vi tycker snickarna är lite för dyra för. Vi/han vill gärna göra golvet på kontoret lika som han gjort tidigare i vardagsrummet och även att han ska hjälpa till att "riva", bära och städa. Han vet på förhand att han är jobbfri under maj och såklart ska han få ersättning för de timmarna han lägger ned.
Kan banken ha något emot att en anhörig skriver en faktura? Vi heter ju samma sak. Säger de blankt nej eller kan man möjligtvis bevisa att han faktiskt jobbar och att vi inte plockar ut pengar? SNI-koder är inga problem och vi vill inte att han jobbar svart då försäkringar etc. inte gills då så inga sådana förslag tack.

Tacksam för svar, trots rörigt inlägg.
/Kim

Du/ni kan i stort sett göra vad som helst det mesta går igenom....
skulle det bli revision och ni har gjort fel blir bygg företaget av med det tillstånd som berättigar dem att jobba gentemot rot och ni blir återbetalnings skyldig till företaget
Detta gäller, en faktura från hantverkare skall betalas från den person som är berättigad till rotavdrag och som står på fakturan, pengarna kan alltså ej komma från någons mammas konto, och rotavdraget som betalas ut från skattemyndigheten betalas till det företag som har utfört arbete och är berättigad att utföra arbete med rotavdrag
Familjemedlemmar och nära släktingar kan ej från egen firma utföra arbete hos Er mot rot
Rot går ej att använda på nybyggnation av bostadshus däremot tillbyggnader, garage ihop byggda med bostadshuset, samt renoveringar i stora drag

du måste äga del av fastigheten, betala skatt i sverige och ni kan i princip vara hur många ägare som helst på fastigheten

www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotochrutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html?q=rot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.