J
Har en murad enplansvilla med källare som är byggd med durox, både ytterväggar och innerväggar, 1966.
När vi flyttade in monterade vi friskluftsventiler från fresh i vardagsrum och sovrum på entreplan då det endast fanns i källare.
Ventilationen bestod då av en frånluftsventil till murstocken från toalett i källaren, en paxfläkt i tvättstugans yttervägg som styrdes med strömbrytare samt en badrumsfläkt från biltema till murstocken som styrdes av belysningen. Samt en köksfläkt såklart.
Med detta fick jag för mig att mäta radonhalten. Mätte under perioden 2016-12-19 - 2017-02-26 och fick följande värde:
Sovrum entreplan: 470 +/-60
Gillestuga källare 320 +/-40
Årsmedelvärde 390 Bq/m3

Eftersom den där biltemafläkten förde mer väsen än gjorde nytta, samt att kanalen den var ansluten till förgrenade sig till tävttstugan (förra ägaren har bara tejpat för ventilen i tvättstugan), tyckte jag det var god ide att koppla all frånluft till en kanalfläkt.

Blev en EC fläkt från soliduct. Den är väldigt lågt ställd men betydligt effektivare i badrummet än gamla badrumsfläkten.
Har inte mätt några flöden. Bara ställt fläkt och ventiler på måfå så imman försvinner i badrum utan att det blir för kallt i huset.

Nyfiken som man är gjorde jag såklart en ny radonmätning (2017-12-30 - 2018-03-13) och fick nu följande resultat:
Sovrum entreplan: 490 +/-70
Gillestuga källare 270 +/-40
Årsmedelvärde 380 Bq/m3

Hur har jag lyckats få högre radonhalt i sovrummet? Enda som jag ändrat förutom den mekaniska frånluften är att under första mätningen var friskluften helt stängd i sovrummet intill, och under andra mätningen har den varit fullt öppen.

Är det korrekt inställning av ventilationen som krävs bara eller har jag missat något annat?
Är freshventilernas plaströr radontäta, eller suger fläkten in mer radon därifrån?
Samtliga väggar är rejält putsade, förutom på vinden. Om man har undertryck i huset, skulle det då kunna vara så att radon läcker in från vinden? (är gavlarna på vinden som är murade med durox)

Blev en massa text, men behövde ventilera mina tankar.
 
S
Det är blå/vit betongbygge då med radonhalt i sig , du har för stort undertryck i huset , så radonet sugs in , är det bara från väggarna eller finns det i marken med , den sorten kan vara mycket kraftig
Du har rätt högt i källaren och trapphuset , då kan det bli en förstärkning av luften från källaren och upp , undertryck uppe
 
Du kan slappna av. Radonhalten är i praktiken fortfarande densamma. Det finns en osäkerhet i mätmetoden och den är nog större än den skillnad mellan mätningarna som du fått.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att tilluftsventilerna verkligen fungerar som just tilluft i sovrummet och vardagsrummet? De kanske agerar frånluft istället, så ni får upp luften från källaren till entréplanet...varm luft stiger ju som bekant.

Det är bra att ventilera...både inomhusluft och tankar! :)
 
  • Gilla
fredriknorberg86 och 2 till
  • Laddar…
Iom att du har betydligt lägre halt i källaren ligger det ju nära till hands att tro att det inte är markradon utan radon i byggmaterialet. Dock är inte halterna anmärkningsvärda. För 15 år sedan ansågs 400 bq vara en acceptabel halt.

Du kan mäta strålningen i byggmaterialet och se om det är den som är källan. För du har inte någon konstig tilluft i entreplan med t.ex. markkylning eller så?
 
  • Gilla
Blodpudding och 1 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Har en murad enplansvilla med källare som är byggd med durox, både ytterväggar och innerväggar, 1966.
När vi flyttade in monterade vi friskluftsventiler från fresh i vardagsrum och sovrum på entreplan då det endast fanns i källare.
Ventilationen bestod då av en frånluftsventil till murstocken från toalett i källaren, en paxfläkt i tvättstugans yttervägg som styrdes med strömbrytare samt en badrumsfläkt från biltema till murstocken som styrdes av belysningen. Samt en köksfläkt såklart.
Med detta fick jag för mig att mäta radonhalten. Mätte under perioden 2016-12-19 - 2017-02-26 och fick följande värde:
Sovrum entreplan: 470 +/-60
Gillestuga källare 320 +/-40
Årsmedelvärde 390 Bq/m3

Eftersom den där biltemafläkten förde mer väsen än gjorde nytta, samt att kanalen den var ansluten till förgrenade sig till tävttstugan (förra ägaren har bara tejpat för ventilen i tvättstugan), tyckte jag det var god ide att koppla all frånluft till en kanalfläkt.

Blev en EC fläkt från soliduct. Den är väldigt lågt ställd men betydligt effektivare i badrummet än gamla badrumsfläkten.
Har inte mätt några flöden. Bara ställt fläkt och ventiler på måfå så imman försvinner i badrum utan att det blir för kallt i huset.

Nyfiken som man är gjorde jag såklart en ny radonmätning (2017-12-30 - 2018-03-13) och fick nu följande resultat:
Sovrum entreplan: 490 +/-70
Gillestuga källare 270 +/-40
Årsmedelvärde 380 Bq/m3

Hur har jag lyckats få högre radonhalt i sovrummet? Enda som jag ändrat förutom den mekaniska frånluften är att under första mätningen var friskluften helt stängd i sovrummet intill, och under andra mätningen har den varit fullt öppen.

Är det korrekt inställning av ventilationen som krävs bara eller har jag missat något annat?
Är freshventilernas plaströr radontäta, eller suger fläkten in mer radon därifrån?
Samtliga väggar är rejält putsade, förutom på vinden. Om man har undertryck i huset, skulle det då kunna vara så att radon läcker in från vinden? (är gavlarna på vinden som är murade med durox)

Blev en massa text, men behövde ventilera mina tankar.
Hej kolla upp om du har marknaden. Vad gäller radon så måste du ha balans mellan till och frånluft och det får du med ftx
 
Jag håller med Lektorn. 470 +/- 60 betyder att radonhalten med stor sannolikhet ligger i intervallet 410-530 Bq/m3 med 470 Bq/m3 som det mest troliga värdet. Den nya mätningen säger 490 +/-70 vilket blir ett sannolikhetsintervall på 420-560 Bq/m3 och 490 Bq/m3 som det mest troliga värdet.

Om man sedan vill ha ner värdet är en annan sak - men att radonvärdet skulle ha ökat ser jag inte något stöd för i mätresultatet.
 
  • Gilla
Ullhass
  • Laddar…
J
Förutsatte att jag inte hade markradon, dels för att redan efter första mätningen visade lägre halt i källaren och dels för att jag inte hört att någon annan i området har markradon. Men det var kanske ett felaktigt antagande.

Som sagt så satte jag inte frånluftsfläkten för radonet skull, men räknade ändå med att halten skulle sjunka
Var tvungen att kolla så luften gick på rätt håll i friskluftsventilerna på entreplan. Den stod i princip stilla medans det fläkta på rätt bra i källarens ventiler.

Hur kommer jag till rätta med det? Stryper frånluften o källaren och ökar på entreplan?
Stryper tilluften i källaren?

Någon nämnde ftx, det går bort. Fungerar inte i alla hus utan orimligt stora ingrepp.
 
Är det inte i såna här fall man rekommenderar ett modernt och väl injusterat FTX system?
Så att man får koll på trycken och flödena.
 
S
Dina innerväggar i källaren plus grundmuren , sort ??
 
J
Källarens grundmur är av betonghålsten, samt ungefär hälften av innerväggarna. Resten av innerväggarna är av lättbetong.
Yterrväggarna i gillestugan har även lättbetong på insidan som isolering.

Vet inte om all lättbetong är blåbetong. När vi gjorde hålen för friskluftsventilerna var tex kärnan från vardagsrummet lljusgrå medans den från sovrummet riktikgt blågrå
 
S
Fanns två sorter av radonbetong blå och vit , sedan en gotlandssten vit , klinisk ren från radon
funderar på om du inte snurrar runt luften lite , allt ska ut , nu verkar det som att det stannar kvar
Jag har blåbetong i källaren , och trä uppe ,luften går ner genom trapphuset , samt hisklig markradon med egengjort vent under plattan är nere på 60-80
Suger ur källaren , den radon som kom upp förut finns knappt nu , därav min fråga om materialet
 
J
Skånska Siporex var också fri från radon.

Men hur får jag luften att röra sig rätt i huset? Hur ställer jag bäst in det för att få in mer friskluft på entreplan?
Eller det är till att skaffa sig mätverktyg och testa sig fram?

Radonet är det egentligen det sekundära, prioriterar bättre ventilation. Är ändå övertygad om att man får i sig betydligt giftigare saker av allt skräpmat vi trycker i oss än radon.
 
Har du en öppen förbindelse mellan källare och våningsplan? Annars kan du ju vara noga med att stänga dörren ner till källaren.

Annars skulle jag nog öppna upp mer tilluft i våningsplanet.
 
J
Där är öppen förbindelse mellan källare och våningsplan. Väldigt få dörrar som är stängda i vårt hus.

Ska testa det så snart jag får tid över. Vet att det egentligen sattes en friskluftsventil för lite, då jag inte kunde komma på var jag skulle placera den 5:e. Har möjlighet att komplettera med spaltventiler i vardagsrummet om det skulle behövas.

Edit, glömde ju svara på tidigare fråga. Nej, har ingen konstig tilluft så som markkyla. Endast friskluftsventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.