O Steamboy skrev:
Jag invänder å det starkaste mot ditt ordval. Tyngdpunkten i begreppet "kåkstad" är inte att den saknar central planering av estetiska värden. Istället är det låg standard, bristfällig infrastruktur för vatten, avlopp el och sophantering samt social misär som är de utmärkande faktorerna. Att använda det begreppet för att beskriva ett estetisk oreglerat byggande av god byggnadsteknisk och standardmässig nivå är inte seriöst.
Ok
 
Jag gissar att du sett den här? https://www.lund.se/globalassets/lu...tt-andra-eller/bygga-pa-landet_sbk_170307.pdf

Vi hade lite tur när vi byggde 2012. Redan då var det tal om max 7 m brett och minst dubbelt så långt, men i vårt förhandsbesked stod det bara att det skulle vara minst dubbelt så långt som brett så vi har 9*18.

Du kan alltid besöka dem och be att få titta på ritningar som de godkänt för att få inspiration.
 
A Alias_Olle skrev:
Jag skulle lämna in ett bygglov precis som jag vill ha det och ta diskussionen i "skarpt läge", att springa med skisser och diskutera har man inte så mycket för när det handlar om detaljer som stödjer sig på riktlinjer.

Gällande "attefallstillbyggnader" så ska dessa också bedömas utifrån utformningskrav, så där kan det också bli nej utifrån riktlinjer om utformning...
Jag redogjorde för hur det fungerat i de 4 kommuner jag hittills bygg hus i. Olika bemötanden, men de (handläggarna) ansåg det var rätt väg och det har bevisligen funkat.
 
Personligen tror jag dom blir synade för sällan. Gör som du vill och överklaga.

Kom ihåg att det är du som betalar för dessa tjänstemän.
 
Villaområdet där vi bor, Flysta i Spånga, är från trettiotalet och har inget tema på husen, i alla fall inget som jag kan se. Alla verkar har fått bygga vad dom vill. Det är just därför det är så förbaskat trivsamt! Jag skulle inte vilja bo i ett område där alla hus ser likadana ut.
 
  • Gilla
ftj och 4 till
  • Laddar…
Dessutom; det blir svårt att säga att man bor i ett "fritt land" när man inte ens får välja färg på sitt eget hus. Visst, några få nötter kommer bygga fult, men den förkrossande majoriteten kommer inte göra det.
 
  • Gilla
ftj och 1 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Dessutom; det blir svårt att säga att man bor i ett "fritt land" när man inte ens får välja färg på sitt eget hus. Visst, några få nötter kommer bygga fult, men den förkrossande majoriteten kommer inte göra det.
Jag skulle säga att ytterst få områden har juridiskt bindande bestämmelser om färg på husen, alltså planbestämmelser. Sen finns det såklart områden där det är rimligt att kräva visst typ av utseende, kulturhistoriska områden, bevarandeområden osv, men generellt får du välja färg. Men utmana och fråga din kommun, ifrågasätt och diskutera, annars blir det aldrig förändring. Står de på sig, se till att få ett beslut och överklaga det, det kostar inget mer än tid.
 
vad händer om du gör en ansökan om ett hus som du vill, som nästan uppfyller kraven och sedan överklagar ett ev. avslag?
Det tar tid, och kommer kosta pengar.
Men tar det mer tid och kostar det mer än ett specialanpassat hus?
 
Förslagen i den här tråden låter vettiga, men fungerar de i praktiken?
Det största hindret, som jag ser det, är pengar.

Nu har jag aldrig byggt ett hus själv, men jag och sambon har för avsikt att göra det snart. Troligen utanför detaljplanerat område, och då genom att stycka av en åker. Det verkar bli en enorm initial chansning då...

Förhandsbesked och avstyckning kostar pengar och är beroende på bygglovet.
Bygglovet kostar en massa pengar, och kräver (i nån mening) att någon ritat huset, vilket kostar ännu mer.
Att då få avslag innebär ju att närmare hundratusentals kronor är bortkastade. Att försöka överklaga kommunens godtyckligt fattade beslut kostar också pengar (antar jag). Att kompromissa och rita om huset innebär ännu mer pengar, och det kan ju hålla på i hur många iterationer som helst.

Vill man dessutom ha ett kvadratiskt hus, L-, H-, F-, T-format hus, eller vad som helst som inte är en skånelänga, då är ju chanserna avsevärt mindre att få godkänt.

Jag och min sambo har tappat rätt mycket hopp pga kommunens riktlinjer, för vi vill inte vara begränsade av 7-meters bredd och 1½-plans med 45 graders taklutning och små fönster. ):
 
H HomeBase88 skrev:
Ringde kommunen, maken till otrevliga anställda! Däremot var hen som har hand om vårt område trevlig. Iaf så hon att dessa generella föreskrifter är riktlinjer och inga antagna föreskrifter.

Undrar om det är deras mål att inte få någon ny bebyggelse öht?

Jag har inget emot att lyssna på dem och följa deras anvisningar men det måste ju vara rimligt...
Bjuvs kommun?

Bor du i trakten av Hbg/Höganäs/Ängelholm så kan jag tipsa om en arkitekt som jag trivts mycket bra med, även en konstruktör kan jag tipsa om.
 
Reyhn Reyhn skrev:
. Att försöka överklaga kommunens godtyckligt fattade beslut kostar också pengar (antar jag).:
Att överklaga bygglovsbeslut kostar inte pengar, om du inte tar juridisk hjälp.
 
M maxmsm skrev:
Bjuvs kommun?

Bor du i trakten av Hbg/Höganäs/Ängelholm så kan jag tipsa om en arkitekt som jag trivts mycket bra med, även en konstruktör kan jag tipsa om.
Nä, bor i Lunds kommun men tar ändå gärna emot förslag ;)
 
Alltså, 7 m brett gäller för en gavel. Så du kan ha ett L hus eller T hus eller whatever, så länge varje gavel inte är mer än 7 m brett och husets kropp ändå är långsmalt.
 
Hur har det gått?
 
Har haft fullt upp med familj, jobb och allt kring huset. Min arkitekt ritade upp ett snyggt hus inom 7 meters bredden, är väldigt nöjd med resultatet och hoppas bygglovet blir godkänt i sommar.
 
  • Gilla
Frin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.