Hej!

Ska lägga nytt vinylgolv på hela entréplan (ca 110 m2) i huset och har lite frågor innan jag börjar, hoppas ni kan hjälpa mig. Golvet som skall läggas är Pergo Premium vinylgolv som är 4,5 mm tjockt.

1. Frun vill att golvet skall läggas i ”ett stycke” utan skarvar eller trösklar mellan olika rum. Funkar det att lägga golvet flytande eller behöver det limmas/skruvas på något sätt? Bifogar en bild på ritningen från Elementhus 1972, vägg nr 1 finns inte, vägg nr 2 finns och rum nr 3 är ett sovrum där golv skall läggas. Golvet läggs i alla rum förutom badrummet, det största problemet som jag ser det blir trapphuset som ligger centralt och skall byggas in av golvet.

2. Golvet i köket är ej jämt, finns två ”toppar” och tre ”dalar” i träbjälklaget, topparna ligger över bärande väggar i källaren och dalarna däremellan. Bästa sätt att jämna ut underlaget? Är det att fylla upp med masonit i dalarna och sedan spika ett helt lager masonit innan golvet läggs? Vill inte skruva golvspån då det kommer bygga för mycket och då behöver jag höja golvet i alla andra rum där golvet är jämnt redan…

3. Behövs det någon särskild foam under vinylgolv, Pergo har ett underlägg som är svindyrt, går det bra med vanlig foam som man lägger under laminatgolv?

Mvh, Lasse
 
  • Ojämnt trägolv med synliga toppar och dalar, vissa områden med vita spacklingsfläckar, inför renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över bottenplan för hus, markerat var vägg saknas och var vinylgolv ska läggas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt kan du inte lägga så stora ytor utan att hellimma det mot underlaget. Beror även på att du ska in i olika rum. Vet inte vilka krav pergo har jag skulle ställa frågan till dom/ säljande företag och ta skriftlig återkoppling. Jag hade inte godkänt en flytande läggning utan rörelselist.

Generellt så får avvikelsen inte vara mer än 2mm per 2 meter så det låter som om du får slipa ner topparna. Dalarna antingen flytspackla eller golvsand.

Borde gå med en vanlig foam för laminatgolv men snåla inte ju billigare foam desto sämre känsla får du i golvet. Lättast att jämnföra foam är att kolla vikten per m2 ju lägre vikt desto mer luft köper du.
 
Jag tror inte att vinylgolv ska limmas eller fästas på annat sätt. Det ska lösläggas.
Någon foam eller papp under behövs inte. Ett vinylgolv ger ju inte alls samma stegljud som ett vanligt klickgolv.
 
Tack för era svar.

Angående att lägga hela golvet flytande utan rörelselister mellan de olika rummen är min tanke att det är ett vinylgolv. Det borde väl inte röra sig lika mycket som ett trä- eller laminatgolv, eller?

Funkar det att fylla upp dalarna på ett träbjälklag med golvsand? Bör jag lägga något under sanden så att den inte med tiden försvinner ner i springorna?
 
Sanden kommer röra på sig. Vinylgolvet är ganska flexibelt och expanderar inte vid högre fukthalt så jag tror du kan lägga hela direkt på plankgolvet
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sanden kommer röra på sig. Vinylgolvet är ganska flexibelt och expanderar inte vid högre fukthalt så jag tror du kan lägga hela direkt på plankgolvet
Funkar det att lägga ut t.ex. lumppapp i dalarna på träbjälklaget för att hindra sanden från att försvinna, golvsand ovanpå lumppappen och sedan ett helt lager masonit i hela rummet innan jag lägger vinylgolvet?
 
Golvsanden kommer flytta sig med tiden så det kommer bli knöligt där. Skippa golvsand menar jag
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Golvsanden kommer flytta sig med tiden så det kommer bli knöligt där. Skippa golvsand menar jag
Ok, men jag måste jämna av bjälklaget på något sätt? Är alldeles för stora nivåskillnader mellan toppar och dalar...
 
A
Golvspånskivor? bygger 12mm som minst tror jag
 
A Antouan skrev:
Golvspånskivor? bygger 12mm som minst tror jag
Vill helst slippa golvspån som jag skrev i mitt första inlägg, bygger tyvärr för mycket på höjden...
 
A
L Luthor skrev:
Vill helst slippa golvspån som jag skrev i mitt första inlägg, bygger tyvärr för mycket på höjden...
sorry, missade det
 
BirgitS
L Luthor skrev:
Angående att lägga hela golvet flytande utan rörelselister mellan de olika rummen är min tanke att det är ett vinylgolv. Det borde väl inte röra sig lika mycket som ett trä- eller laminatgolv, eller?
Även i Pergos läggningsinstruktion står det om att ha springer längs alla väggar, även om de är mindre än för trägolv, så det är nog bra att kolla upp med Pergo om vad de anser om att lägga över stora ytor med många vinklar och vrår.

L Luthor skrev:
Golvet i köket är ej jämt, finns två ”toppar” och tre ”dalar” i träbjälklaget, topparna ligger över bärande väggar i källaren och dalarna däremellan
Hur höga är topparna och dalarna?
Bör man inte kolla upp vad som har hänt med golvet och eventuellt stadga upp det så det inte börjar svacka ändå mer?
 
Är det toppar och dalar på varje planka du menar så är det bäst att slipa ner golvet. Är det större ojämnheter så borde det väl spacklas?
 
Vi la ett Pergo Vinylklickgolv på hela bottenvåningen och jag ångrar mig att jag inte la mer kraft på att få underlaget planare.
Vårt golv har gått isär lite på några ställen... :worried:
 
Hej igen, och tack för alla svar och kloka synpunkter. De toppar och dalar jag pratat om är tydligen sättningar mellan olika "fack" i bjälklaget, pratade med grannen som bott i ett likadant hus som vårat sedan det byggdes 1972. Under träbrädorna sitter tydligen inga träreglar, utan istället består "reglarna" av två stående masonitskivor som sitter ihop med typ veckad kartong, mellan reglarna ligger det sågspån som "isolering" och ljuddämpning. Dalarna har alltså blivit när dessa olika element satt sig under åren...

Min lösning blev att jag fyllde upp dalarna med masonitskivor så att det blev jämnt, sedan lade jag ett renoveringsgolv som bestod av 12 mm spånskivor som limmades i varandra (köptes på Bauhaus). Har sedan lagt vinylgolvet och tycker själv att resultatet blev riktigt bra...
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.