Hej
Behöver lite tips o råd angående ventilation i huset som är ett 1-planshus på 100kvm som mer eller mindre inte existerar:)
Huset har i grunden självdrag och en (1) freschventil i ett av sovrummen i övrigt inget, har en öppen spis (fungerar utmärkt).
Ventilationen finns ju som sagt mer o önska av, förutom att luften känns dålig så märker man detta i badrummet då ångan inte vädras ut ordentligt när man duschat och den paxfläkt som sitter är ansluten till ett 2 meter långt spirorör som i sin tur är ansluten till skorstenstock som är ett gammalt arv från en oljepanna och används inte alls i dagsläget. Paxfläkten orkar givetvis inte med detta. Dessutom finns en tilluftsventil (uteluft) i badrummet vilket är märkligt.

Jag tänkte försöka ta tag i detta nu och jag hade en firma som kollade detta och föreslog att man bland annat tar upp 3 st ytterligare hål för freschventiler ( 1 sovrum som saknade detta samt 2 st i vardagsrummet större yta) samt sätta frånluft i badrum - WC - tvättstuga som sen leds till fläkt på vinden och sedan ut i det fria, lite enkelt uttryckt.
Spontant tror jag det kommer funka och får fart på ventilationen men det känns som att man kommer ventilera bort en hel del värme här också vilket känns synd därav faller tanken på FTX-system skulle detta vara bättre? och funkar detta i så fall bra i praktiken? Har förstått så mkt att ett FTX-System görs sig absolut bäst när klimatskalet är tätt vilket inte är fallet här men man kanske "vinner" nåt på det?
Har golvvärme i hela huset samt en vind som väntar på att göras iordning så där finns möjlighet att dra rör i bjälklaget.

Som sagt synpunkter och tips mottages tacksamt fördelar och nackdelar vad som helst:)
 
Vad har du för uppvärming?

Vad jag tycker =

Har du dyr uppvärming och dålig vent så är det bra med ftx, två flugor bla bla.

Har du billig uppvärming typ bergvärme så ser jag ingen anledning att köra ftx för att spara kaffepengar. Vanlig mekanisk frånluft med takfläkt eller kanalfläkt. Inget pax junk.

Komfort - mässigt så vinner inte du mycket med ftx.

Tycker det överdrivs rejält med ftx:s förträfflighet.
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
K karl80 skrev:
Hej
Behöver lite tips o råd angående ventilation i huset som är ett 1-planshus på 100kvm som mer eller mindre inte existerar:)
Huset har i grunden självdrag och en (1) freschventil i ett av sovrummen i övrigt inget, har en öppen spis (fungerar utmärkt).
Ventilationen finns ju som sagt mer o önska av, förutom att luften känns dålig så märker man detta i badrummet då ångan inte vädras ut ordentligt när man duschat och den paxfläkt som sitter är ansluten till ett 2 meter långt spirorör som i sin tur är ansluten till skorstenstock som är ett gammalt arv från en oljepanna och används inte alls i dagsläget. Paxfläkten orkar givetvis inte med detta. Dessutom finns en tilluftsventil (uteluft) i badrummet vilket är märkligt.

Jag tänkte försöka ta tag i detta nu och jag hade en firma som kollade detta och föreslog att man bland annat tar upp 3 st ytterligare hål för freschventiler ( 1 sovrum som saknade detta samt 2 st i vardagsrummet större yta) samt sätta frånluft i badrum - WC - tvättstuga som sen leds till fläkt på vinden och sedan ut i det fria, lite enkelt uttryckt.
Spontant tror jag det kommer funka och får fart på ventilationen men det känns som att man kommer ventilera bort en hel del värme här också vilket känns synd därav faller tanken på FTX-system skulle detta vara bättre? och funkar detta i så fall bra i praktiken? Har förstått så mkt att ett FTX-System görs sig absolut bäst när klimatskalet är tätt vilket inte är fallet här men man kanske "vinner" nåt på det?
Har golvvärme i hela huset samt en vind som väntar på att göras iordning så där finns möjlighet att dra rör i bjälklaget.

Som sagt synpunkter och tips mottages tacksamt fördelar och nackdelar vad som helst:)
Du kanske inte tjänar pengar på att sätta in ftx men det du Tjänar är bra inomhusluft det vet jag.
 
Någon besparing mha FTX lär inte vara möjligt. Motorer på kanske 100-150 W som konstant suger och blåser luft samt ger upphov till vibrationer och ljud. Till detta kommer element för extra värme under vintertid, kanske 1000W.
Underhåll för filterrengöring och byte av motorer, lager och kanske drivremmar tillkommer. Nä tummen ner för dessa system i vanlig bostadshus.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Etompau så du föreslår självdrag som i flera fall fungerar undermåligt?

Motorerna som driver FTX och F ventilation är likvärdiga i förbrukning och livslängd. Varierar en del beroende på spec såklart.

Skillnaden är framförallt:
FTX:
Återvinner en stor del av energin i frånluften
Värmd kontrollerad tilluft säkerställer ventilationsflöde och komfort.
Ett filter för att fånga upp pollen etc.

F:
Något enklare installation med väggventiler istället för rör på vinden för tilluft.
Kallras från ventilerna vintertid.
Ventilerna släpper normalt igenom mycket ljud utifrån.
 
Japp, jag är med på att det återvinns energi från frånluften. Är dock tveksam till att det ska behövas dessa motoriserade ventilationssystem i vanliga bostadshus.
Mekanisk frånluft från WC/badrum och fönsterventiler för friskluftsinsläpp borde räcka.
 
E etompau skrev:
Japp, jag är med på att det återvinns energi från frånluften. Är dock tveksam till att det ska behövas dessa motoriserade ventilationssystem i vanliga bostadshus.
Mekanisk frånluft från WC/badrum och fönsterventiler för friskluftsinsläpp borde räcka.
Du talar ju emot dig själv här. Mekanisk frånluft är också motoriserad. En enkel FTX har inte fler rörliga delar än en badrumsfläkt. Skillnaden är att luften passerar ett lamellpaket på vägen in/ut
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad har du för uppvärming?

Vad jag tycker =

Har du dyr uppvärming och dålig vent så är det bra med ftx, två flugor bla bla.

Har du billig uppvärming typ bergvärme så ser jag ingen anledning att köra ftx för att spara kaffepengar. Vanlig mekanisk frånluft med takfläkt eller kanalfläkt. Inget pax junk.

Komfort - mässigt så vinner inte du mycket med ftx.

Tycker det överdrivs rejält med ftx:s förträfflighet.
Jag har en nyinstallerad luft/vattenvärmepump som står för värmeproduktionen. Så elkostnaden har ju halverats sen den kom till. Således kanske det blir lite överdrivet med FTX oxå?
 
Ja det tycker jag. Du får likvärdig komfort med vanlig F.
 
Tack för responsen...läste nånstans att man kunde spara mellan 4-6000 KWh med FTX men då måste "skalet" vara ordentligt tätt också och med tanke på självdraget är ju huset allt annat än tätt....alltså borde man inte tjäna så mkt på FTX utan mer på komforten och då blir ju frågan om man vill lägga så mkt pengar på komforten.
Tolkar de flesta svaren här att en "vanlig" mekanisk frånluft duger gott:)
 
Ottät hus i typ Stockholm. Mellan 1500-3000 kWh besparing per år i värmeenergi.
Det ger, vi säger max 1000 kWh besparing på drivenergin om du har tex 3 i COP.
Då har jag räknat bussigt till fördel ftx.
 
Självklart spar ftx kwh och framförallt minskas husets toppeffekt...men detta är under förutsättning att luftflöden är vad de borde vara. Hur många har tex varit hos nån granne/bekant som kör sin frånluftsventilation på de flöden som som är tänkt?.Har man utsuget kopplat till spiskåpan är grundventilationen kopplat till läge 2. Själv har jag aldrig upplevt någonstans att detta varit en verklig inställning utan läge 1 (åkabortläge) är istället vanligt. I dessa fall ,med ett halverat ventilationsflöde kan man såklart hävda att ftx, med filterbyten, inte självklart betalar sig självt på, åtminstone kort tid. Däremot är ftx nära nog en nödvändighet för att uppnå en erforderlig ventilation på övervåningen i 1½ och 2-planshus.
 
E exerg skrev:
Självklart spar ftx kwh och framförallt minskas husets toppeffekt...men detta är under förutsättning att luftflöden är vad de borde vara. Hur många har tex varit hos nån granne/bekant som kör sin frånluftsventilation på de flöden som som är tänkt?.Har man utsuget kopplat till spiskåpan är grundventilationen kopplat till läge 2. Själv har jag aldrig upplevt någonstans att detta varit en verklig inställning utan läge 1 (åkabortläge) är istället vanligt. I dessa fall ,med ett halverat ventilationsflöde kan man såklart hävda att ftx, med filterbyten, inte självklart betalar sig självt på, åtminstone kort tid. Däremot är ftx nära nog en nödvändighet för att uppnå en erforderlig ventilation på övervåningen i 1½ och 2-planshus.
Självklart behöver ventilationssystemet dimensioneras och injusteras korrekt annars är det värdelöst men det är nästa femma, just nu gäller det att hitta rätt system:)
 
Kom på en sak till, firman som var här kollade vinden också och menade att där behövs en sorbtionsvfuktare samt att takfoten behöver tätas så ingen luft kommer in där. Sedan isoleras vinden med cellulosaisolering direkt mot råspont, dvs ingen luftspalt där...killen som var här menade att alla andra lösningar (utan sorbtionsavfuktare) kommer medföra mögeltillväxt på sikt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.