Åsa Lund
J Johnsson 56 skrev:
Är det en slump att du visar en bild med en fasad som inte är putsad, eller vet du inte vad en putsad fasad är ? Dessutom är det ju inga problem om fasaden ändå ska renoveras, som på bilden. Jag pratar givetvis om när det bara är fönsterbyte som gäller, eller som TS garageport.
Sedan är jag nästan 100 % säker på att 2 av de 3 fönstren vi ser på bilden är just instickskarmar, så det var ett lite lustigt exempel
Bilden visar gårdsfasaden på ett murat hus av tegel från tidigt 1900-tal. De invändiga smygarna i lägenheterna är putsade.
Eftersom du själv inte hade(?) nån bild på snygga instickskarmar lade jag upp denna bild på fula sådana.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Ja, jag svarade 3 st efter varandra, eftersom de inte visste vad de pratade om någon av dem. Jag behöver inte kolla med fönsterleverantörerna, jag vet att de inte säljer mest av instickskarmar, eftersom de flesta de säljer går till nybyggen, där man givetvis inte använder det. Här pratar vi om fönsterbyte och då är instickskarmar vanligast. Fördelen med instickskarmar är ju f.ö.uppenbar för de som förstår hur det går till. Man slipper byta smygar och foder etc. samtidigt som det ofta är så att väggarna är putsade och man därför riskerar mycket större skador
Trams! Man byter ju fönster för att de gamla är dåliga. Och då oftast även karmen. Att du inte har särskilt mycket koll är ju uppenbart då du svamlar om att "de flesta hus är putsade". Rena trähus eller hus med tegel på utsidan och trä på insidan är absolut vanligast. Nackdelarna med insticksfönster är uppenbara för dem som förstår hur det går till.
 
  • Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
Fast det finns ju ingen anledning att raljera över hur man normalt byter fönster och om man behåller karmen i normala fall. Vi kan iallafall konstatera att TS valde en port som kunde monteras i den gamla portkarmen. Huruvida det var ett medvetet val eller inte vet ju bara ts och den som sålde porten.
 
Jag har jobbat som portmontör i fem år och jag kan direkt säga att det inte alls är något problem att få in en bredare port där. "Så bred som möjligt x 2000" eller vad dom skrev i offerten har dom ju misslyckats med rejält i det där läget. Du har inte fått vad du blivit lovad helt enkelt, reklamera!

För övrigt är 214 cm en sjukt liten port, 240 eller 250 cm är standard idag, dom flesta väljer att montera 300 cm bred port.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
En uppdatering så här några månader senare.

Efter mitt inlägg bestämde jag mig för att bestrida fakturan med motiveringen att öppningen blivit mindre än vad som var sagt från början. Efter två veckor kontaktade montören mig och vi förde en saklig diskussion om vad som sagts och inte, vilka mått vi som vi kommit överens om, mm. Tyvärr fanns inga mått nedskrivna någonstans, vilket var dumt.

Några dagar senare kom han hit för att titta på porten. Han höll med om att öppningen blivit väldigt liten och att det var ett olämpligt val av port pga de begänsningar vi hade (rör på ena sidan, sopskåp på andra). Vi fick då förslag på en vipport i plåt i stället. Den var dyrare men vi valde ändå den eftersom det var det bästa alternativet vi hade.

Dom var här och monterade för en dryg månad sedan och vi är väldigt nöjda. Det blev snyggt, porten funkar bra och nu har vi ca 225 cm i öppning.

Jag tycker att firman - Garageportsexperten - hanterade ärendet bra. Dom lyssnade på våra synpunkter och kunde erkänna att de gjort ett misstag att sälja en takskjutsport i vårt fall.

Ska man vara självkritisk så skulle vi ha frågat mer om exakta mått och fått dessa inskrivna i offerten. Samtidigt kan jag tycka att det är konstigt att säljaren inte ser till att detta finns med, just för att slippa sådana här ärenden.

Återigen blir det tydligt hur viktigt det är att fråga mycket, be leverantörerna förklara och att dokumentera vad som sägs
 
  • Gilla
Räknenisse och 24 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
En uppdatering så här några månader senare.

Efter mitt inlägg bestämde jag mig för att bestrida fakturan med motiveringen att öppningen blivit mindre än vad som var sagt från början. Efter två veckor kontaktade montören mig och vi förde en saklig diskussion om vad som sagts och inte, vilka mått vi som vi kommit överens om, mm. Tyvärr fanns inga mått nedskrivna någonstans, vilket var dumt.

Några dagar senare kom han hit för att titta på porten. Han höll med om att öppningen blivit väldigt liten och att det var ett olämpligt val av port pga de begänsningar vi hade (rör på ena sidan, sopskåp på andra). Vi fick då förslag på en vipport i plåt i stället. Den var dyrare men vi valde ändå den eftersom det var det bästa alternativet vi hade.

Dom var här och monterade för en dryg månad sedan och vi är väldigt nöjda. Det blev snyggt, porten funkar bra och nu har vi ca 225 cm i öppning.

Jag tycker att firman - Garageportsexperten - hanterade ärendet bra. Dom lyssnade på våra synpunkter och kunde erkänna att de gjort ett misstag att sälja en takskjutsport i vårt fall.

Ska man vara självkritisk så skulle vi ha frågat mer om exakta mått och fått dessa inskrivna i offerten. Samtidigt kan jag tycka att det är konstigt att säljaren inte ser till att detta finns med, just för att slippa sådana här ärenden.

Återigen blir det tydligt hur viktigt det är att fråga mycket, be leverantörerna förklara och att dokumentera vad som sägs
Skönt att det löste sig och bra input till de som funderar på att installera en ny garageport!
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
P pfb skrev:
En uppdatering så här några månader senare.

Efter mitt inlägg bestämde jag mig för att bestrida fakturan med motiveringen att öppningen blivit mindre än vad som var sagt från början. Efter två veckor kontaktade montören mig och vi förde en saklig diskussion om vad som sagts och inte, vilka mått vi som vi kommit överens om, mm. Tyvärr fanns inga mått nedskrivna någonstans, vilket var dumt.

Några dagar senare kom han hit för att titta på porten. Han höll med om att öppningen blivit väldigt liten och att det var ett olämpligt val av port pga de begänsningar vi hade (rör på ena sidan, sopskåp på andra). Vi fick då förslag på en vipport i plåt i stället. Den var dyrare men vi valde ändå den eftersom det var det bästa alternativet vi hade.

Dom var här och monterade för en dryg månad sedan och vi är väldigt nöjda. Det blev snyggt, porten funkar bra och nu har vi ca 225 cm i öppning.

Jag tycker att firman - Garageportsexperten - hanterade ärendet bra. Dom lyssnade på våra synpunkter och kunde erkänna att de gjort ett misstag att sälja en takskjutsport i vårt fall.

Ska man vara självkritisk så skulle vi ha frågat mer om exakta mått och fått dessa inskrivna i offerten. Samtidigt kan jag tycka att det är konstigt att säljaren inte ser till att detta finns med, just för att slippa sådana här ärenden.

Återigen blir det tydligt hur viktigt det är att fråga mycket, be leverantörerna förklara och att dokumentera vad som sägs
Har du pratat med en säljare och beställt en garageport, har säljaren sett din gamla port sittandes i garaget och du beställer en ny port utan att på något sätt skriva strl på den nya porten skall säljaren eller montören upplysa dig om att den blir en port med anorlunda mått vi kan monterar, detta skulle även Garageportsexperten upplysa dig/Er om, jag tycker inte Garageportsexperten har skött det smidigt, bara till sin fördel
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Har du pratat med en säljare och beställt en garageport, har säljaren sett din gamla port sittandes i garaget och du beställer en ny bort utan att på något sätt skriva strl på den nya porten skall säljaren eller montören upplysa dig om att den blir en port med anorlunda mått vi kan monterar, detta skulle även Garageportsexperten upplysa dig/Er om, jag tycker inte Garageportsexperten har skött det smidigt, bara till sin fördel
 
Jag instämmer med han verkar, det var osmidigt skött av säljaren. Det du har gjort är ju att be om en ny port, du har ju inte bett om att få en mindre port. Det är som sagt något som säljaren skulle ha upplyst dig om, innan bytet.

Men vad bra att dom tog sitt ansvar utan något större bekymmer och ordnade en lösning som funkar. Tack för uppföljningen. :)
 
H han verkar skrev:
Har du pratat med en säljare och beställt en garageport, har säljaren sett din gamla port sittandes i garaget och du beställer en ny bort utan att på något sätt skriva strl på den nya porten skall säljaren eller montören upplysa dig om att den blir en port med anorlunda mått vi kan monterar, detta skulle även Garageportsexperten upplysa dig/Er om, jag tycker inte Garageportsexperten har skött det smidigt, bara till sin fördel
Visst de gjorde ett misstag kanske pga dålig säljare. Men de tog ansvar för att åtgärda problemet. Vill man då vara konspiratorisk så kan man säga att de gjorde det enbart för sin egen skull. Men det gör väl inget om kunden tjänade på det?
 
Tack för uppdateringen

Det låter som om Garageportsexperten är ett av de företag som inser att nöjda kunder är viktig.
En nöjd kund kan rekommendera flera nya kunder till företaget, medan en missnöjd kund kan styra eventuella nya kunder iväg från dem.
 
  • Gilla
HugoChavez
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
Tack för uppdateringen

Det låter som om Garageportsexperten är ett av de företag som inser att nöjda kunder är viktig.
En nöjd kund kan rekommendera flera nya kunder till företaget, medan en missnöjd kund kan styra eventuella nya kunder iväg från dem.
Du har rätt! En missnöjd kund kan ge flera missnöjda kunder. En nöjd är en nöjd kund.
Den missnöjda kunden kan kosta väldigt mycket. Man har lättare att klaga tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.