Hej, har en hyresfastighet med två frånluftspumpar som fixar varmvattnet(100P)
Nu har kompressorn gått på en och borde bytas. Blev dock erbjuden en beggad 310P för en bra peng så nu undrar jag om det är möjligt att köra på den och helt enkelt ha cirkulationspumpen avslagen(fastigheten har ej vattenburet värmesystem)
Funkar detta?
Tack på förhand :)
 
Ja det går bra men man måste koppla bort kabeln till cirkulationspumpen vid det stora kretskortet. Annars kan man inte ha el-patronerna tillåtna och de behövs ibland vid stort varmvattenuttag då värmen från bara kompressorn inte räcker. Shuntmotorn får man ställa stängd i manuellt läge.
 
  • Gilla
Robin_ME
  • Laddar…
kanon! Tack för svar
 
Glöm bara inte bort att fylla värmetanken under/omkring varmvattenberedaren i 310P. Där sitter kondensorn och el-patronen. Plugga värme framledning och värme returledning. Annorlunda jämfört mot 100P som bara har varmvattenberedaren.
 
Hej,
Nu har rörmokaren varit här och installerat pumpen. Allt såg ut att fungera fint och pumpen va igång 4-5h. Sen nådde tempen i pannan 63-65 grader och då slår panelen(display) av, fläkten fortsätter att gå. Tappar jag ur varmvatten i blandarna så går panelen igång igen efter en stund, visar då ca 60 grader.

Slog av elpatron och då går kompressorn igång när tempen sjunkit 46 grader(ser normalt ut)


Jag va inte här när rörmokaren installera men jag ser att han plockat ur expansionskärlet. Jag kan inte sånt här med värmepumpar men behövs inte det längre?
 
Låter som styrningen inte är rätt installerad och konfigurerad för ändamålet nu. Konstigt att plocka bort expansionskärlet tycker jag, det måste ju fortfarande vara fyllt med pannvatten i den dubbelmantlade delen. Trycket varierar med temperaturen men det blir ju för en betydligt mindre vattenvolym. Likväl trist om man måste hålla på och fylla på vatten för att det läckt ut via säkerhetsventilen.
 
hej igen och tack för snabba svar.

Ja det är klart att det kan vara därför han plocka bort den så man ska slippa fylla på för vatten är det där nu.

Någon idé på vad som kan gå att ändra på i styrningen/konfiguration? Känns ju som att el-patronen borde slå av innan de når högre temperaturer. Ingen termostat som kan fela där eller så?
Fastigheten ligger såpass avskilt så inte det lättaste att få dit någon att kolla på det.
 
Eftersom VP känns ganska överdimisionerad för att bara agera vvb så kanske det vore bra att sänka effekten. Såg att det gick att enkelt ändra från 9kw till 6kw. Sen ska den ändå förse 2st lägenheter med varmt vatten men det borde 6kw klara av.

Dock blir jag inte klok på varför panntempen blir så hög. Nu måste det vara något säkerhetssystem som slår av den då tempen blir ca 65 grader eftersom hela panelen slocknar och inga knappar fungerar.
Att bara ändra på värmekurvan kan det hjälpa?
vad vore rimligt att ha för värde på värmekurvan för att bara agera vvb i jämtland? Körde den på 9 som den var inställd på sedan tidigare.

Några andra tips?

Tacksam för svar :)
 
Läste nu också om att det skall gå att begräna elpatronen genom att flytta på ett stift så att patronen endast kan köra när kompressorn gör det. Kan det vara någon nackdel att ändra på det?
 
En bra sak är att ha utegivaren inkopplad även om den sitter någonstans inne eller ligger ovanpå själva pannan. Om den saknas kan man sätta dit ett litet motstånd på runt 3 kohm på den platsen i plinten. Annars tror värmepumpen att det är oändligt kallt (-40 grader?) och gasar på för fullt med el-patronerna men det går kanske att kompensera med att välja lägsta möjliga värmekurva och förskjutning(?) Testa det först. Värmekurvan är ju bara för värmevattnet och inte för varmvattnet. Om det är varmvatten till två större lägenheter med flera personer som ska duscha behövs kanske hela el-patronen.
 
J Josth skrev:
En bra sak är att ha utegivaren inkopplad även om den sitter någonstans inne eller ligger ovanpå själva pannan. Om den saknas kan man sätta dit ett litet motstånd på runt 3 kohm på den platsen i plinten. Annars tror värmepumpen att det är oändligt kallt (-40 grader?) och gasar på för fullt med el-patronerna men det går kanske att kompensera med att välja lägsta möjliga värmekurva och förskjutning(?) Testa det först. Värmekurvan är ju bara för värmevattnet och inte för varmvattnet. Om det är varmvatten till två större lägenheter med flera personer som ska duscha behövs kanske hela el-patronen.
Detta var felet på min. Fick hjälp av för efternamn*.

*Personnamnet i detta inlägg har raderats eftersom Google i enlighet med europeisk lagstiftning delvis har raderat forumtråden i sitt index och om det inte raderas så kommer tråden inte vara lika enkel att hitta igen. /Per Eskilsson, admin
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.