Fick en LLVP installerad i höstas och det har ju fungerat bra och så. Idag så kollade jag på stället där rören går från utedelen genom väggen till innedelen och noterade att hålet ej är täckt, se bifogad bild.

Kan det vara öppet såhär eller bör det täckas för på något sätt?
 
  • Rör går genom ett otätat hål i en röd trävägg för installation av luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser väl inte så professionellt ut. Det finns täckbitar för kanalerna för att täcka ingångshålet.
[länk]
Tack! Misstänkte nästan det. Finns det risk för skador på fasad/vägg när det stått så sedan november?
 
Lite risk som jag ser det. Kanske större risk att skadedjur tar sig in genom hålet.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Är det ett rör i hålet? Jag hade tryckt i lite fogskum.
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lite risk som jag ser det. Kanske större risk att skadedjur tar sig in genom hålet.
Ok, möss har vi i väggarna sen innan. :D Och elcentralen... :rolleyes:

C Carl Andersson skrev:
Är det ett rör i hålet? Jag hade tryckt i lite fogskum.
Osäker, ska kolla imorrn men spontant så tror jag inte att det är något rör.
 
Hålet ska tätas, annars drar det in kalluft där som lurar värmepumpens temperaturgivare.
 
  • Gilla
Nios och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hålet ska tätas, annars drar det in kalluft där som lurar värmepumpens temperaturgivare.
Ohfasen, det låter ju inte bra. Får beställa ett skydd och täta till hålet också då. :)
 
A
Så här blir det tyvärr när man anlitar någon med prispressad ram.

För att slippa att gnagare går in i innedelen och att kalluft följer efter sätter man in ett rör eller trolleflex bussning i vilket man isolerarar med trollefelex skum eller gullfiber o silikon/permagum.

Är man lat och har bråttom använder man i stället fogskum. Vilket straffar sig den dagen man måste pilla loss rör o slangar.
Väderkåpa högst upp är oxå en självklarhet. Den kan ha blåst bort på din för vissa kanalsystem är mycket undermåliga och därmed billiga.

Jag blir lite nyfiken på den grå räfflade isoleringen. Hur ser det ut under kanalen? Är isoleringen tätat mot rören och i längsgående skarv? Eller hade inte installatören tid med det i heller?
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Så här blir det tyvärr när man anlitar någon med prispressad ram.

För att slippa att gnagare går in i innedelen och att kalluft följer efter sätter man in ett rör eller trolleflex bussning i vilket man isolerarar med trollefelex skum eller gullfiber o silikon/permagum.

Är man lat och har bråttom använder man i stället fogskum. Vilket straffar sig den dagen man måste pilla loss rör o slangar.
Väderkåpa högst upp är oxå en självklarhet. Den kan ha blåst bort på din för vissa kanalsystem är mycket undermåliga och därmed billiga.

Jag blir lite nyfiken på den grå räfflade isoleringen. Hur ser det ut under kanalen? Är isoleringen tätat mot rören och i längsgående skarv? Eller hade inte installatören tid med det i heller?
Nu sitter det ju inget rör tyvärr, vad är det minst dåliga alternativet till fogskum anser du att täta hålet med?

Som du skriver så kan det vara så att det har suttit en kåpa, när vi fick den installerad så var det så mycket annat, jobb, studier så jag glömde/orkade tyvärr inte kolla installationen. Konstaterade att den funkade och nöjde mig så... :sleep:

Iallafall, jag var ut och tog ett kort, isoleringen som sitter verkar sitta ordentligt och runt rören så gott jag kan avgöra. Däremot så undrar jag om det inte bör vara isolering där det saknas? Nakna rör sådär känns spontan lite tvivelaktigt...
 
  • Installation av rör genom vägg utan isolering och synlig genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linda på isoleringstejp på rören eller bitar av rörisolering.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
A
Ja det där ser ju för djävligt ut.
Förstår inte hur man kan misslyckas så totalt med detta.
Skaffa armaflex-isolering och sätt över.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
C crappyusrname skrev:
Ohfasen, det låter ju inte bra. Får beställa ett skydd och täta till hålet också då. :)
Har du installerat den själv?
Jag hade inte rört något, skicka bilder till firman som gjort installationen och bestäm en tid när de kan komma och göra klart.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
I med gullfiber i hålet och montera ett ändlock som det länkas till tidigare. Lite gegga i överkanten på locket så det inte rinner vatten efter fasaden och in i ändträet. Dom där synliga rörskarvarna kan du också isolera med gullfiber eller liknande.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.