Har målat fasaden med Nordsjö Tinova VX. Fasaden skrapades, tvättades med alg/mögeltvätt och målades först med ett lager Tinova VX. Inga problem så långt. Men efter att lager två målats, har det blvit som olje-aktiga utfällningar på nedre delen av brädorna. Det är mest på den delen av fasaden som målads sist på dagen. (Höll på till kl 18 ca.)
Någon som vet hur man skall hantera det? Har inte vågat röra det än, eftersom färgen inte är genomhärdad. Kan man torka bort "oljan" med något, och i så fall med vad?

Tacksam för tips!
 
Den gamla färgen är bortskrapad till 99%, så det borde inte påverka. Och efter det första lagret Tinova VX, så syntes ingenting. Men annars var det laserat för ca 30 år sedan, och linoljefärg för ca 20 år sedan.
 
Tack för tipset, jag kollar med Nordsjö-affären där jag köpte färgen.
 
Intressant.

Vi har precis målat vår friggebod med Tinova VX.

Den var helt obehandlad så vi grundade enligt Nordsjös instruktioner med Tinova V olja och målade sedan två lager med Tinova VX.

Friggeboden är ok. Men på dörrarna som vi hakade av och målade liggande har ett tjockt lager gulaktig olja fällts ut.

Vi hålade alltihopa mitt på dagen inget regn på flera dagar varesig före eller efter.

Väldigt mysko.

Berit
 
Jag har tänkt åka förbi färgaffären idag. Får se vad de säger. Det är ju "skönt" att höra att det inte bara är jag som drabbats. (Missförstå mig rätt!)

Har ni lyckats få bort utfällningarna?
 
Det oljiga skiktet försvann vid nästa ösregn.

Men, dörrarna är flammiga och gulaktiga. Jag ska måla om dem snarast - hängande!

Vi hade en del problem förra året också, när vi målade själva huset i Tinova VX T9 (vit). En burk såg ok ut när vi målade men gulande sedan kraftigt under cirka en månad. Den biten ska också målas om snarast.

-Berit
 
Funderar på om ledtråden kan vara att det var det som målades sist på dagen.

kan det vara så att det utsatts för dagg?

Jag råkade ut för det när jag målade om huset för några år sedan. Fast effekten i mitt fall var att de ytor som inte hann torka innan daggen kom blev lite matta. Jag använde som sagt en annan färg så effekten av dagg skulle ju kunna skilja sig lite.
 
Det kan mycket väl vara dagg som är orsaken. Det var ganska mycket fukt på fasaden morgonen efter.

Hur gjorde du sedan? Målade direkt på utfällningarna, eller behandlade du fasaden på något sätt?

Tips på hur man minimerar dagg mottages tacksamt!
Skall man hänga över en presenning?
 
Hej igen,
Detta svar fick jag från Nordsjöfärgs tekniske expert:

Hej

Precis som du är inne på så har det med att göra att du målade sent och ytan har blivit utsatt för fukt under torkprocessen. Man kan prova tvätta bort med
vanligt vatten med mild tvättmedlet. Annars får du måla en stryckning till.
Vänta med detta tills våren, eftersom det är i senaste laget att måla utomhus nu.

Med vänlig hälsning

xxxxx

Teknisk Service
 
Muntlig info från färghandlaren för ett år sedan...

Jag tänkte att det kanske var fler som haft felet, då hade det onekligen varit lättare.

Berit
 
Frågade Nordjö-experten igen, med tanke på Apex kommentar. Här är svaret:

"Att du inte sett detta innan beror på att Vx är gjort på ett nytt pattenterad
bindemedel av Akzo Nobel.
Detta bindemedel uppför sig så vid fuktpåverkan."

Så det är väl bara att måla över skiten en solig dag, utan dagg på morgonen. Hur man nu vet det i förväg...
 
Lycka till.

Det står på burken att färgen ska förtunnas med vatten.

Berit
 
Jag tolkade det så, att det är under torkprocessen som färgen inte får utsättas för vatten. Vill man spä "färsk" färg är det vatten som gäller.

Skall måla den sista fasaden i helgen, eftersom den redan är skrapad. Får hålla tummarna för att daggen och frosten håller sig borta. Fast jag sparar den sista strykningen tills i vår, så det är väl inte hela världen om även denna fasaden får lite "olje-utfällningar". Fast det ser ju så tråkigt ut...
 
Hur gick det med målningen? ???
:)
 
Den senaste målningen gick bra. Men det var bara första strykningen. Sista lagret får vänta till våren. ...och då skall jag kolla väderprognosen noga innan jag sätter igång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.