Problemet är att det var redan fällt och slyet var borta när jag fick det, så jag minns inte hur bären ser ut. Jag får fråga grannen.

Tack för hjälpen :)
 
Luktar det eneträ så är det nog eneträ, Juniperus communis, vare sig det finns bär eller inte (en är skildkönad med han- och honbuskar). Trevligt att snida i, spricker sällan svårartat och ruttnar väldigt långsamt. Smörknivar gör du genom att kapa en lagom bit och klyva den i lagoma skivor. Ben till ljugarbänkar och sågbockar som ska stå utomhus är ett annat användningsområde här hemma hos mig.
En bonde jag jobbade hos hävdade efter ett resonemang om ek eller en är bäst till stängselstolp att "enestöra ä no änno di likste, di går å ha i tunnare dimension utan att di ruttnar". Han hade en stolpvässare, en maskin som var som en gigantisk pennvässare, som gjorde det rationellt att använda enstolpar i bonneriet. Staketen blev bra mycket snyggare och på alla sätt trevligare än med tryckimpregnerat virke.
 
Tack för utförligt svar. Ska man med fördel använda de tunnare till smörknivar, eller de grova går lika bra?
 
Träspik för sammanfogning av möbler och fönsterbågar är väl ett annat användningsområde för mindre bitar?
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
jac jac skrev:
Träspik för sammanfogning av möbler och fönsterbågar är väl ett annat användningsområde för mindre bitar?
...samt räfspinnar och klädhängarpinnar: klyv fyrkantiga pinnar, slå dem med träklubba genom runda hål i en metallplatta, om det är viktigt att de ska bli helt runda slår du dem först genom ett grövre och sedan genom ett mindre hål.

Roligaste och smäckraste smörknivarna får du om du klyver på flass, att ytan mot barken blir den ena sidan av kniven. Ergonomin är viktig.
Två handgjorda träsmörknivar med naturlig yta, en märkt "Smörner" på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lämplig tjocklek på ämnet, tja, grövre är bättre, men från en bit som är 25 cm lång och över typ 7 cm diameter får du ett gäng smörknivar.
 
Jag fick för länge sedan ett flertal gamla en-stammar. Jag har väl inga direkta planer på vad jag vad jag ska göra med dom, men det är svårt att göra något vettigt tycker jag. Annat än slöjdande. Det blir fina glassunderlägg tex.

Stammarna har spruckit väldigt längsledes och hela vägen till centrum, så det går inte att såga upp dom nu. Inte utan en massa spill. Vill man använda eneträ till någon form av möbel är det nog idé att tänka till lite. Hur sågar man upp ene och torkar på bästa sätt?
 
En är bra till smörknivar och salladsbestick och liknande.
Man kan också göra bra hammarskaft av det.
Sörlänningarna pinnar ihop båtar med ene. Här uppe har båtarna varit helt spikade i 150 år minst men förr lär enepinnar ha förekommit här också.
I Norge hälar de ihop sina traditionella grindebygg med enhälar.

Jag har provat att plugga ihop fönsterbågar med ene men det blev inte bra. Kärnfuru är bättre.
Räfstinnar brukar vara av rönn här i trakten. Längre norrut använde de dvärgbjörk.

Mitt råd är att såga upp biten rätt igenom märgen och torka den. Bra att ha!
 
Så såga först och torka sen?
 
Ja annars bara spricker den.
 
Hmm, då är det dags att leta 3-fas bandsåg då
 
Om du bara ska slöjda smörknivar och annat så kan det fungera att kapa till lämpliga längder och bara klyva med en yxa. Det motverkar sprickbildning rätt så bra. Täck ändarna med lite trälim eller så så torkar det saktare.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Innan jag skaffade bandsåg sågade jag ibland upp såna där slöjdämnen med en 26 tums fogsvans med grova vargtänder (klyvtänder).
 
Sågade mina smörknivsämnen med kap/ger sågen. Har alla fingrar kvar än.
 
raveper raveper skrev:
Sågade mina smörknivsämnen med kap/ger sågen. Har alla fingrar kvar än.
Tror inte min klyvsåg har djup nog för de grövsta. Men en hel del bör den klara.
Nu har jag lämnat en provbit till en som kan mer om detta än mig. Första kommentaren var att han inte tyckte att det luktade tillräckligt mycket ene, men han skulle kolla mer på det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.