Tjenare!
Jag ska nu göra om golvet i hallen och ha golvvärme precis där man kommer in för olika anledningar.
Har kikat runt lite på internet och diverse forum för att försöka förstå mig på hur allt går till och tror jag har en hyffsad bild av arbetet. Men känner ändå att jag vill dubbelkolla med er kompetenta byggahusare!

1. Reglar CC30.
2. Slätspont
3. Golvgipskiva DG
4. Flytspackel
5. T2Quicknet
6. Fix
7. Klinkers.

Stämmer detta ungefär med vad som behövs och ordning?

Mvh
Sussens
 
Ser att det är placerat fel i forumet... Vet inte hur jag flyttar så mod får gärna flytta ämnet rätt.
 
Värmekabeln bör du gjuta in i spacklet. Följ instruktioner från tillverkaren av kabel OCH spackeltillverkaren för hur tjock spackel du skall ha, brukar vara typ 15mm. Jag tror inte att du behöver ha gipsskivan, det räcker med spacklet. Kolla instruktionerna för värmeslingan, vissa får inte läggas på brännbart material.

Tjockleken på spackel har att göra med hållfasthet, det blir stora värmespänningar i materialet av värmen från slingan. Av samma skäl skall man följa reglerna om att inte starta slingan förrän efter föreskriven tid (ofta 30 dagar), spackel och fix skall hinna uppnå full hållfasthet.
 
En tätspikad oljehärdad board på sponten följer underlaget exemplariskt och ger möjlighet till ett tjockare flytspackellager.
Okonventionellt, men minst lika bra.
 
H hempularen skrev:
Värmekabeln bör du gjuta in i spacklet. Följ instruktioner från tillverkaren av kabel OCH spackeltillverkaren för hur tjock spackel du skall ha, brukar vara typ 15mm. Jag tror inte att du behöver ha gipsskivan, det räcker med spacklet. Kolla instruktionerna för värmeslingan, vissa får inte läggas på brännbart material.

Tjockleken på spackel har att göra med hållfasthet, det blir stora värmespänningar i materialet av värmen från slingan. Av samma skäl skall man följa reglerna om att inte starta slingan förrän efter föreskriven tid (ofta 30 dagar), spackel och fix skall hinna uppnå full hållfasthet.
Enligt tillverkarna av T2quicknet så kan den läggas på redan färdig spacklad yta. Är det inte att föredra? Varför inget Gips? Man vill väl ha dött material som inte rör på sig?
 
M MagHam skrev:
En tätspikad oljehärdad board på sponten följer underlaget exemplariskt och ger möjlighet till ett tjockare flytspackellager.
Okonventionellt, men minst lika bra.
Jag förstår inte riktigt vad du menar? :0
menar du ett lager med typ plyfa som är oljehärdad uppepå sponten istället för gips?
 
S sussens skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar? :0
menar du ett lager med typ plyfa som är oljehärdad uppepå sponten istället för gips?
Du har ett riktigt stabilt underlag med cc30 och spont.
Golvgips tillför mindre nytta än vad ett tjockare sammanhängande lager flyt gör. (slipper lamelleffekt)
 
Uppdatering:
Va inne på beijjer o skulle köpa material till ovanstående konstruktion. Han avrådde emot det efter mycket erfarenhet. Ett enklare och mer energieffektivt alternativt (pga den ojämna bottenplattan) var att lägga ett betong lager i botten, hård cellplast på den. ca 30-40 mm spackelskikt. På det värmeslingor (ebeco cablekit 400) , fix 5mm på det och sedan klinker!

Tack för svaren!
 
S sussens skrev:
Uppdatering:
Va inne på beijjer o skulle köpa material till ovanstående konstruktion. Han avrådde emot det efter mycket erfarenhet. Ett enklare och mer energieffektivt alternativt (pga den ojämna bottenplattan) var att lägga ett betong lager i botten, hård cellplast på den. ca 30-40 mm spackelskikt. På det värmeslingor (ebeco cablekit 400) , fix 5mm på det och sedan klinker!

Tack för svaren!
Du skrev aldrig att det var en betongplatta i botten väl? Trodde hela tiden det var ett vanligt träbjälklag.
 
Jag vidhåller att du skall inte lägga kabeln ovanpå spacklet, utan i spacklet.

Men som sagt, att du har betong under har inte jag uppfattat.
 
H hempularen skrev:
Jag vidhåller att du skall inte lägga kabeln ovanpå spacklet, utan i spacklet.

Men som sagt, att du har betong under har inte jag uppfattat.
Enligt Ebeco fungerar det alldeles utmärkt att lägga kabeln i fix, så länge det är heltäckande fix och inte några luftbubblor.
 
Det blir en ojämn värmeverkan om den ligger så ytligt.
 
S sussens skrev:
Enligt Ebeco fungerar det alldeles utmärkt att lägga kabeln i fix, så länge det är heltäckande fix och inte några luftbubblor.
Finns absolut INGA fördelar att lägga kabeln i fixet, tro mig! Defenitivt inte om du inte har några problem med höjder.
Allt blir bara sämre, sämre värmespridning, svårare att lägga plattor, lättare att skada kabeln.
Och att inte få luftfickor i fixet är galet svårt att undvika.
Så snälla, gör som vi alla råder dig till, flyt in slingorna som dom är tänkta att göra!
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Att lägga i fix kan vara en nödlösning om man lägger direkt på ett bef golv ex. betong. Då känns det ju lite onödigt att bila bort 15mm av betongen för att kunna gjuta in slingorna.
 
Okej, så ni menar att jag ska spackla ytterliggare ett lager för att kunna lägga in värmeslingan i den, och sedan uppepå lägga fix och klinkers på färdigt spacklad yta?
Måste hålla med om att det låter bättre, men det kommer kosta mycket mer pengar.... Nu ångrar jag mig grovt över att jag inte la värmeslingan i spacklet första gången....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.