Hejsan!
När man lägger panel utomhus är det inga konstigheter, Man köper panel efter tycke och applicerar på vist vis.
När man ska göra fondvägg inne med liggande träpanel trodde jag man skulle använda sig utav samma panel/trämaterial som om man skulle lägga panel utomhus.
Men när jag var på beijjer fick jag lära mig att man bör använda sig utav torkad panel ämnad för inomhusbruk då den inte ska torka efter montering så den rör på sig.

Jag undrar helt enkelt, har någon erfarenhet av att använda sig utav "vanlig" panel för utomhus bruk inomhus?
Har ni märkt några långtidsdeformationer eller liknande? Är det så att jag bör lyda säljarens råd om "inomhus-panel" trots att den är dyrare eller fungerar det lika bra med "vanlig-panel"?

Mvh
Sussens
 
Det funkar bra med vanlig panel men det kommer såklart att bli en del glipor mellan brädorna när de torkar. Vissa vill ha det lite grovt och med glipor så det är väl helt ok. Att tänka på isf är hur väggen bakom ser ut. Nån avvikande färg bakom kan ju synas genom springorna när dessa växer. Isf kan man innan man sätter panelen måla väggen bakom svart, vit eller vilken färg man nu vill framhäva
 
Jag satte utomhuspanel som fondvägg i min attefallare, var torrt & fint ifrån början & låg inne i stugan nån månad innan jag spikade upp det. inga springor alls knappt. ser kanon ut!

Sen satte jag ifrån samma leverantör utomhuspanel i en klädkammare inne, slängde på värmen på elementen och springorna är nu ca 3-8mm tyvärr. kör spontat virke så syns inte väggen bakom vid eventuella springor.

Skulle jag gjort om hade jag kollat fukten nogrannare innan jag spikade upp. alt. köpt "inomhus"panel
Men det var "gratis" så det var spill ifrån när jag panleade om huset.
:)

Lycka till
 
okej, det kommer vara ett element framför fondväggen så kanske vore en bra idé att antingen se till att dom torkar inomhus innan jag spikar upp dom eller använda mig utav den dyrare inomhus panelen då....
hur länge bör dom torka? är inte supersugen på att införskaffa mig en mätare för endast detta ändamål...
 
Jag har för mig vanligt virke brukar ligga på 14-18%, men man ska gärna ner till 8-10% om man vill få ner springorna.
Men generellt ju längre det får ligga inne desto bättre.

Har du tid och vänta 3-4v är det ju skitbra, annars spika upp det och lev med springorna.
Eller lägg till en peng och köp torrare "inomhus" panel

:D
 
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Jag har för mig vanligt virke brukar ligga på 14-18%, men man ska gärna ner till 8-10% om man vill få ner springorna.
Men generellt ju längre det får ligga inne desto bättre.

Har du tid och vänta 3-4v är det ju skitbra, annars spika upp det och lev med springorna.
Eller lägg till en peng och köp torrare "inomhus" panel

:D
Okej! Ska se vad tidsplanen tillåter! ;)
Tack!
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
En annan fråga, det slog mig att jag ska sätta upp panelen på en betongvägg. Finns det spik eller skruv att använda som fäster direkt i betong. Eller räcker det att limma?
Vill gärna slippa bygga ut vägen med reglar, luftspalt eller ej. Är det dumt?
Om man "behöver" luftspalt och således tvingas bygga ut. Torde det inte funka med en tunnare spont eller liknande? Tänker om jag sätter typ listplank mot vägg, 60cc, med diffspärr eller byggplast bakom, så ser jag ju till att inte "distans-materialet" blir fuktskadat och panelen får en luftning, eller?
Eller kan jag rent av skita i luftspalt?
Väggen är yttervägg, betong, ej källare.

Mvh
Sussens
 
S sussens skrev:
En annan fråga, det slog mig att jag ska sätta upp panelen på en betongvägg. Finns det spik eller skruv att använda som fäster direkt i betong. Eller räcker det att limma?
Vill gärna slippa bygga ut vägen med reglar, luftspalt eller ej. Är det dumt?
Om man "behöver" luftspalt och således tvingas bygga ut. Torde det inte funka med en tunnare spont eller liknande? Tänker om jag sätter typ listplank mot vägg, 60cc, med diffspärr eller byggplast bakom, så ser jag ju till att inte "distans-materialet" blir fuktskadat och panelen får en luftning, eller?
Eller kan jag rent av skita i luftspalt?
Väggen är yttervägg, betong, ej källare.

Mvh
Sussens
Smäll upp några 28*70 med lite papp bakom så dom inte ligger emot betongen, vill du vara safe lämna några mm luftspallt uppe/nere nör du sätter panelen.

Sen skjut med dyckert i din 28*70, ska räcka.
Måla brädorna innan nu, så sponten får färg på sig ;)

Lycka till o kasta upp en bild sen :D
 
Det går utmärkt att limma också, bygger lite mindre än med gles bakom
 
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Smäll upp några 28*70 med lite papp bakom så dom inte ligger emot betongen, vill du vara safe lämna några mm luftspallt uppe/nere nör du sätter panelen.

Sen skjut med dyckert i din 28*70, ska räcka.
Måla brädorna innan nu, så sponten får färg på sig ;)

Lycka till o kasta upp en bild sen :D
Jag kommer såhär på en vägg, på en annan vägg (övervåning) kommer jag att limma fast tunna och breda plank (vet inte vad de heter men såg de på beijer när ja va där). Måla och allt kommer göras innan, dyckert pistol köper jag i veckan med lufttryck och en kompressor till den!

Återkommer med resultat! :D
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.