Hej! Jag har en Dewalt DW745, och behöver nu såga till en fals i 2 st. 50cm långa lister på 18x18mm. Se bild.

Bordssågen har ingen dado-klinga, men däremot har anhållet en nedfällbar L-formad profil för att kunna klyva smala ämnen med lite bättre kontroll. Tycker mig dock ha sett nåt tips på Youtube för att göra detta på ett snabbt o säkert sätt...

Listerna kan jag såga ur en bredare 18mm skiva, men det underlättar nog inte egentligen?
 
  • Schematisk ritning av en list med fals, markerad med mått 6mm och 18mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha sågat urtaget först med 3 sågningar och flyttat anhåll, därefter sågat av hela 18 mm listen. Och sedan samma process igen för list 2.
 
Ja, det var det jag hade tänkt undvika, flytta anhållet i millimetersteg och repetera. Men troligen bättre än att jobba med 18 mm-lister och klyva hela urtaget från två håll sas.
 
K Kane skrev:
Jag skulle ha sågat urtaget först med 3 sågningar och flyttat anhåll, därefter sågat av hela 18 mm listen. Och sedan samma process igen för list 2.
Håller med Kane (y)
annars såga den på platten 9mm in sedan såga den på högkant 6mm kan vara svårt o få tryck mot anhållet.

Kör de 3 små snitten i varsin kortände på biten, sen klyv 18mm
Så slipper du ställa in anhåller 6ggr istället för 3. :cool:

Lycka till (och köp en handöverfräs :geek: )
 
(Ja, fräs och fräsbord hade varit fin fint här i detta fallet:) )
 
Ja, det blir väl så man gör. Högkant låter vingligt. Icke bordsmonterad fräs finns. Brukar ta mig en timme bara att sätta anhållet, fästa upp, ställa in fräsen etc, fräsa försiktigt i många varv för att slippa urflisning. Vill verkligen lära mig använda bordssågen mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.