I kvällens avsnitt av Husdrömmar bygger familjen upp ett hus med hjälp av en byggsats av klossar massivt trä. Någon som har erfarenhet av detta? Verkar ju intressant.

Sen kommer ju även lite följdfrågor. Såg på deras hemsida att dessa klossar kompletteras med ”endast” 70mm isolering utanpå. Känns det lite? Hur stora blir värmeförlusterna egentligen?
För och nackdelar med denna typ av byggsats/lösning?
 
Blocken är 150 mm tjocka, vilket ur isoleringssynpunkt motsvarar ca 50 mm mineralull. Tillsammans med 70 mm isolering blir det 120 mm, vilket känns lite lite. Sedan har massivträ andra egenskaper som delvis väger upp, men jag förstår ändå inte hur de kan skruva sig runt U-värdeskraven i BBR.
 
J justusandersson skrev:
Blocken är 150 mm tjocka, vilket ur isoleringssynpunkt motsvarar ca 50 mm mineralull. Tillsammans med 70 mm isolering blir det 120 mm, vilket känns lite lite. Sedan har massivträ andra egenskaper som delvis väger upp, men jag förstår ändå inte hur de kan skruva sig runt U-värdeskraven i BBR.
Såg nu att i beskrivningen har de även med en fasadskiva som finns mellan 30-80mm. Det innebär ju att man kan få max 200mm isolering om man räknar om träblocken till mineralull.
Det känns ju lite mer tryggt. Men är det tillräckligt?
 
Väggen blir väldigt tät och tung vilket ger goda förutsättningar för komfort. Tyvärr tar energinormerna inte hänsyn till sådana faktorer i den utsträckning som vore önskvärt. Antagligen får man använda generalklausulen, att kompensera genom bättre värden i golv, tak och fönster. Jag tycker ändå att 200 mm isolering är i rätt härad.
 
J justusandersson skrev:
Väggen blir väldigt tät och tung vilket ger goda förutsättningar för komfort. Tyvärr tar energinormerna inte hänsyn till sådana faktorer i den utsträckning som vore önskvärt. Antagligen får man använda generalklausulen, att kompensera genom bättre värden i golv, tak och fönster. Jag tycker ändå att 200 mm isolering är i rätt härad.
Jo känns ju helt klart intressant. I deras video som beskriver processen så står ju husskalet med tätt tak på tre dagar. Detta spar ju snickartimmar för de som kör bygget på entreprenad jämfört med lösvirkesbyggnationer på entreprenad. Frågan är hur priset mot lösvirkesbyggnationer står sig.
Vad jag förstår är summorna på deras hemsida endast för ytterväggar, mellanbjälklag och tak? Innerväggar, golv etc är inte inräknat i det priset.
 
Jag tycker att det var det mest intressanta av vårens program. En innovativ lösning på smärtsamma problem. Sedan tycker jag inte det är problemfritt att ha timret liggande i stället för stående. Att snabbt få ett tätt hus är dock värt väldigt mycket.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker att det var det mest intressanta av vårens program. En innovativ lösning på smärtsamma problem. Sedan tycker jag inte det är problemfritt att ha timret liggande i stället för stående. Att snabbt få ett tätt hus är dock värt väldigt mycket.
Ja, helt klart säsongens intressantaste avsnitt, det håller jag med om.
Hade dock varit väldigt intressant att veta mer om byggprocessen då lösningen är, som du säger, innovativ och ”ny”.
 
Ja, där döljs många frågetecken som borde ha redovisats. T.ex. hur de gjorde detta val, vem som var arkitekt (för det fanns det säkert). Fanns det någon koppling mellan rivningen av det gamla och uppförandet av det nya?
 
  • Gilla
tobbelindgren
  • Laddar…
Nu har jag inte byggt med just detta system, men det är inga problem med att bygga helt i trä och nå upp till dagens energikrav.

Att bygga med klossar känns dock lite förlegat när du kan få levererat hela väggar färdiga med öppningar för fönster och dörrar mm i ex CLT.
 
R Robert-san01 skrev:
Nu har jag inte byggt med just detta system, men det är inga problem med att bygga helt i trä och nå upp till dagens energikrav.

Att bygga med klossar känns dock lite förlegat när du kan få levererat hela väggar färdiga med öppningar för fönster och dörrar mm i ex CLT.
Intressant det där, CLT. Vilka husleverantörer använder sig av detta? Några tips?
CLT är ju också miljövänligt, vad jag snabbt kan läsa mig till. Är ju ihoplimmat, men med miljövänligt lim.
Kostnadsmässigt, hur står detta sig mot Bosums alternativ?
 
Jag antar att du med CLT menar det som brukar kallas KL, dvs korslimmat trä. Personligen tycker jag det är intressantare än Bosum, eftersom det utnyttjar virket på ett bättre sätt, åtminstone konstruktionsmässigt. Samtidigt måste jag säga att Bosum var anmärkningsvärt enkelt att använda. Vem har inte byggt med lego?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag antar att du med CLT menar det som brukar kallas KL, dvs korslimmat trä. Personligen tycker jag det är intressantare än Bosum, eftersom det utnyttjar virket på ett bättre sätt, åtminstone konstruktionsmässigt. Samtidigt måste jag säga att Bosum var anmärkningsvärt enkelt att använda. Vem har inte byggt med lego?
Korrekt! Cross Laminated Timber.
 
  • Gilla
_daniel
  • Laddar…
T tobbelindgren skrev:
Intressant det där, CLT. Vilka husleverantörer använder sig av detta? Några tips?
CLT är ju också miljövänligt, vad jag snabbt kan läsa mig till. Är ju ihoplimmat, men med miljövänligt lim.
Kostnadsmässigt, hur står detta sig mot Bosums alternativ?
Vi byggde med Isotimber. 300mm "isolering" och 60 CLT.

Vet inte vad Bosum kostar. Vårt bygge på 250m2 kostade som tätt skal ca 1,6 inkl fönster och dörrar. Ungefär samma som Fiskarheden har jag förstått.
 
R Robert-san01 skrev:
Vi byggde med Isotimber. 300mm "isolering" och 60 CLT.

Vet inte vad Bosum kostar. Vårt bygge på 250m2 kostade som tätt skal ca 1,6 inkl fönster och dörrar. Ungefär samma som Fiskarheden har jag förstått.
Okay, intressant! När byggde ni?

Det är alltså ett tätt skal för 1,6milj? Sen tillkommer innerväggar, golv, kök, badrum etc.?
 
T tobbelindgren skrev:
Okay, intressant! När byggde ni?

Det är alltså ett tätt skal för 1,6milj? Sen tillkommer innerväggar, golv, kök, badrum etc.?
Vi flyttade in sista december. Ja, ungefär 1,6 har jag för mig att skalet kostade. Teknik, inredning, innerväggar mm tillkommer.

180m2 hus och 60m2 garage.

Det finns en tråd här på forumet om bygget med ritningar osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.