Jag håller på att planera vårt nya kök och vill ha upp diskmaskinen 30-40 cm från golvet. Vi har tänkt oss ett IKEA-kök men har inte sett någon sorts lösning på detta.
Jag vill ha in maskinen i ett vanligt högskåp, inget halvhögt skåp. I vårt varuhus(Jönköping) ser man ut som levande frågetecken när jag ställer frågan.
Dom säger sig ha en lösning, ett tillägg till ett vanligt högskåp. Problemet är att alla IKEA:s högskåp har ett innermått på ca 57 cm och i stort sett alla diskmaskiner har ett
yttermått runt 60. Andra kökstillverkare har bra lösningar på detta men jag vill inte byta köksleverantör bara för detta "lilla" problem.

Finns det nån på forumet som har en bra lösning. Jag är tveksam på att Ikeas spånskivestommar pallar för den påfrestning som det innebär med tyngden och
öppnandet/stängadet av luckan till disken. En liten tanke jag har (kan kanske vara en bra idé) är att "klä" ett vanligt högskåp med en solid träskiva, behålla den övre och undre delen av skåpet för att montera en låda under och ett skåp över maskinen. Sen såga bort en del motsvarande diskmaskinens höjd.

Hoppas jag gjort mej begriplig. Tacksam för idéer och tankar.
 
OOOPs, e de bara jag som umgås md tanken att lyfta diskmaskinen :-[ . :-X
 
Jag kan inte uttala mig om din tänkta konstruktion, men kan berätta att jag har sett en variant på diskmaskin som är som en låda man drar ut. Man kan ha en separat eller två ovanför varandra. Dessa lådor placeras då i bekväm arbetshöjd. Tyvärr har jag ingen aning om märke etc. Vi såg det hos "Mästers kök" (Mobalpa) på Folkungagatan i Stockholm. det kanske kan vara ett alternativ? (såvida ni nu inte redan har en diskmakin). Jag har ingen aning om vad det var för mått, men det var ju s.a.s. tänkt att byggas in, så det borde funka. Förresten borde väl diskmaskiner avsedda för inbyggnad vara anpassade i måtten för att passa skåpsstandard? Fast det har du väl förstås redan kollat :)
 
Tack.

Den lösningen med Marbodal e ju precis vad jag skissat på i skallen.
Man har ju tröttnat på att ligga på alla fyra och plocka ur maskinen.
Tack för bilder och tankar
 
Jag har tänkt att ta Ikeas inbyggnadskåp för en ugn/mikro, ta bort översta lådan och lägga hyllan över understa lådan. Hoppas och tror att det skall fungera!
 
Hej Juliaf

Problemet med IKEA:s skåp är att dom är ca 57 invändigt medans diskmaskinen
är 60 utvändigt.
 
Tack så mycket! Då slapp jag göra det misstaget, det får väl bli ett hembygge då. Borde inte vara allt för svårt, eftersom diskmaskinen ändå skall synas.
 
Hej Juliaf.

Jag har i kväll varit och tittat på en diskmaskin som är 54 cm i yttermått och
alltså går att sätta i ett 60-skåp men fick tipset att göra en betydligt kraftigare
skiva/lådan där du ska ställa maskinen, se dom suveräna bilder som skickats tidigare
i detta ämnet. Men det var skönt att hitta en möjlighet att slippa bygga ett helt nytt skåp, det innebär ju att man kan använda sig av det fronter som finns som standard
över och under maskinen.
 
juliaf skrev:
Tack så mycket! Då slapp jag göra det misstaget, det får väl bli ett hembygge då. Borde inte vara allt för svårt, eftersom diskmaskinen ändå skall synas.
Juliaf,

Tänk på läckagerisken och hur du ska säkra upp det....
Det är så tråkigt att få vattenläckor i köket.
Du bör ha en lösning som du vet kommer att fungera innan du börjar bygga.


MvH
Bobbo
 
Hmmm, detta var en het fråga i höstas under en period här på forumet har jag för mig, dock är inte jag och sökfunktionen inte riktigt vänner, men det kanske finns någon annan här som är bättre kompis med den och kan få fram trådarna. ;)

I alla fall, vad jag minns ska det finnas en lösning för det här som IKEA presenterar om man frågar, men enligt vad jag förstår av dig har du frågat! Konstigt att det inte har något förslag, kan tro att det är fler än du som har ställt frågan och därmed borde det finnas en lösning, men tydligen inte.

Jag måste vara kung, och mästaren på att skriva långa meningar :-? Men förståeligt hoppas jag...
 
bobbo krull skrev:
Juliaf,

Tänk på läckagerisken och hur du ska säkra upp det....
Det är så tråkigt att få vattenläckor i köket.
Du bör ha en lösning som du vet kommer att fungera innan du börjar bygga.


MvH
Bobbo


Har som tur är en snickare i släkten,tänkte utnyttja honom....

Har en diskmaskin på som just fyllt 1-år här hemma, så den får nog hänga med ett tag till ;), så där försvann möjligheten med 57 cm diskmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.