Hej! Jag har en villa med källare. Håller på med att renovera ett rum i källaren. De har blivit så fint. Jag har byggt in takrören och satt spottar mm.
Min känsla över källaren är att de är ett bra klimat där nere. Den känslan har våra vänner också när de besökt oss. Så jag har aldrig märkt av att vi har fukt eller mögel .

Men nu till frågan . Jag tänkte sätta plåtreglar i de rummet på väggarna och sätta gips . Detta för att väggarna är inte snyggt putsade . Grovt och rispigt.
Så för att få mer rum känsla tänkte jag att vi gipsar väggarna . Men ingen isolering i mellan .

Någon som har erfarenhet av detta eller bör man helt avråda detta? Finns de riskt att de kan uppstå fukt å mögel i gipset?
 
J jiced skrev:
Finns de riskt att de kan uppstå fukt å mögel i gipset?
Ja. Om du har källarväggar som inte är isolerade på utsidan, finns det alltid fukt i dem från kondenserad vattenånga från inneluften. Det är bättre att det är öppet mot väggen.
 
Vi har ett liknande rum. Det har funkat i 30 år utan problem.
Montera gipsskivorna med 1 cm spalt uppe o nere. Sätt golvlisterna med små distanser mellan vägg o list. Montera ev taklist med lite spel mot taket. Då får man ett luftflöde bakom väggen o ev risk blir minimal / obefintlig.
 
Fulkemisten
Eller putsa väggen snyggt? Ett rum på 10 kvm med 12,6 meter vägglängd blir mer än 1 kvm mindre med 70-regel och enkelgips. Det gör väldigt stor skillnad. Putsa är kul.
 
Redigerat:
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
En omputsning är absolut den bästa åtgärden. Det finns även en del oorganiskt skivmaterial som man kan fundera på, men det blir nog inte lika snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.