J
Har skissat lite på en "drömplanlösning" av ett representativt hus och vill höra era tankar.

Ungefärliga mått:
Hall 4x5
Kapprum 2,8x1,8
WC 1,8x2
Groventré 1,8x4,9+2x1,8(nischen)
Kök 9x4,5
Skafferi 2,8x1,7
Vardagsrummen 5x5 vardera
Matsal 6x4
Gästrum och arbetsrum 3x3 vardera
Garage 7x6

Master bredroom 4,3x3,4
WIC 3,4x2,5
Badrummen 3x2,4 vardera
Sovrummen i höre hörnet uppe 4,9x3
Sovrummet i nedre hörnet 4x3,35
Tvättstuga 2,8x3,4
Allrum 4,3,1
Bredd på gången runt om 1,5

Självklart ser jag själv vissa nackdelar
-Lite långt mellan kök och matsal
-Lite opassande plats för gästrummet men ändå bra då det blir avskiljt
-Ingen dusch för eventuella gäster på bottenplan+långt till WC
-Stor WC utan dusch(vill gärna ha bara gästtoa. Förberedd för dusch för tillgänglighet.)
 
  • Arkitektonisk skiss över en planlösning för ett hus med markerade rum och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en planlösning för ett hus med markerade rum och möblering för hall, kök, vardagsrum, matsal och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Inredningen i kök och badrum är bara förslag och ser nu att vissa dörrar till öppnar åt rätt håll.
Bortse från det.
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Tror inte att du får bygglov utan att uppfylla alla tillgänglighetskrav som förberett för tvättmaskin och dusch på entréplan, fritt utrymme bredvid den toalettstolen, tillräckligt med utrymme för en rullstol i sovrummet. Jag kan inte se hur man får in tvättmaskin och dusch i den lilla toaletten samtidigt med en rullstolscirkel, eller var du tänkt att ha tvättmaskin i stället.

Ont om förvaringsutrymmen vilket innebär att t.ex. groventrén eller skafferiet lätt blir förråd.
Väldigt mycket yta som bara är korridor/passage på övre plan.
Ett kök som är så stort att det blir jobbigt att använda eftersom allt måste bäras omkring en massa.
Det är svårt att få skjutdörrar lika ljuddämpande som vanliga dörrar och det kan ju vara oönskat till ett föräldrasovrum.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Jag håller med BirgitS i det hon skriver om tillgänglighetskrav, förråd och för mycket korridoryta.

Jag skulle vilja ge dig några råd:
1 Med planlösningen avgör du om ditt hus är spännande att vistas i eller inte. Kontakt mellan inne och ute, intressant utsikt, att dagsljuset kommer in på ett genomtänkt sätt, är exempel på det. Det är svårt att göra en bra planlösning utan en idé om hur huset är orienterat i förhållande till väderstrecken.
2) Undvik genomgångsrum. För många dörrar och fönster gör rum svåra att möblera.
3) Undvik passiva ytor. De är lika dyra att bygga som de aktiva.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Utöver det som andra redan har skrivit så har jag lite svårt för konstruktionen med matsalen och de två vardagsrummen. Visst, det har sin charm med de två vardagsrummen i fil, men matsalens nuvarande placering känns inte helt lyckad – på tok för långt från köket. Genom att låta matsalen och det över vardagsrummet byta plats får matsalen en mycket naturligare placering, och de två vardagsrummen kan istället bilda ett större vinklat rum (ändå med en mer publik och en mer privat del, om man så vill). Andra större saker som jag har svårt för är tex utrymmesslöseriet på övre plan ovanför hallen.

Men egentligen, det där är bara detaljer. Det viktiga att säga här, tycker jag, är hur mycket en arkitekt kan bidra med. Se dina ritningar som ett diskussionsunderlag att ta med till en duktig och erfaren arkitekt som kan ta dina idéer och förädla dem till något riktigt bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Min första spontana tanke är, är ni i behov av 8rok?

I övrigt tycker jag såhär
  • 2 Vardagsrum kan ha sin charm, men är ni verkligen i behov av det när ni har ett allrum där uppe?
  • Tvättstuga och badrum där uppe borde byta plats. Inte speciellt roligt att ligga och sova vägg i vägg med om man kör en maskin på kvällen.
  • 20m² hall känns pampigt och i mina ögon fullständigt slösaktigt. Har själv 12m² och ser det som onödigt stort. Hallar är svårmöblerade då det är sådana gångstråk.
  • Långt mellan matsal och kök. Finns det verkligen ett behov av matsal med tanke på kökets tilltagna yta? Eventuellt hade man kunnat ta bort matsal helt och gjort köket ytterligare lite större.
  • I grovingången har ni en vrå med garderober. Den ytan blir svårutnyttjad pga dess form och det som är tänkt att vara förvaring blir mest döyta. Här är mitt förslag att förlägga WC istället för där den är nu vid kapprummet. Då slipper man passera igenom kapprummet varje gång man behöver gå på toa + att placeringen känns mer logisk.
  • Övervåningen hade jag övervägt att rotera 180°, dvs att badrummet vetter mot framsidan samt ena sovrummet. På så vis eliminerar ni ett par meter korridor/gångbro samtidigt som ni får större allmänyta.
  • Master där uppe måste man gå igenom KLK varje gång man ska på toa, överväg att byta plats på sov och KLK så man får direktkontakt med badrummet istället.
  • Slutligen och kanske den viktigaste frågan. Behöver ni 300m² hus (exkl garage, ytterligare 42m²) ? Hur många är ni i familjen? Stora ytor är dyrare i uppvärmning, mer att städa, dyrare att bygga etc. etc.
 
Utöver Jarlsgårds utmärkta kritik har jag några till:
* En gäst som vaknar på natten och är kissnödig ska alltså gå genom matsal, vardagsrum och hall? Och vill de duscha på morgonen så får de gå upp?

* De där balkongerna runt trappan ser kanske snygga ut nerifrån hallen, men nog är det slöseri på yta? Säkert ett hundra tusen som läggs på det.

* Matsalen ser enligt nuvarande tanke inte användbar ut överhuvudtaget om man inte har anställd personal som sköter matlagning, dukning och allt spring medan man själv underhåller gästerna. Bara stryk den och få in ett badrum till dessa två sovrum istället. Har man mycket gäster går det utmärkt att ställa upp långbord genom kök och hall, så stor som den är.

* Varför så stor grovingång om det ändå finns en jättestor tvättstuga på övervåningen?

* Har du räknat något på hur mycket det skulle kosta?
 
En till fundering. Av ren nyfikenhet, varför inte ha dusch där nere? Du skriver att pga tillgänglighetslagar så kommer du förbereda för dusch men inte installera en fysisk sådan. Min fråga är alltså varför inte skjuta till typ 5k som blandare + duschvägg ar av ok kvalité skulle kosta.

En annan sak där är att man inte får ha hur långa "blindtarmar" som helst, dvs rör som inte är inkopplade till något men har påkopplat vatten.
 
Jag förstår att garagets yttermått dikteras av symmetri mot andra gaveln men det är litet till ytan i förhållande till ett så stort hus. Hela garaget tas upp av två bilar, den vänstra kanten mot bostadsdelen är i stort sett oanvändbar om man skall kunna använda de tre dörrarna.
 
BirgitS
@jhgd
Det blir kanske lättare att förstå dina tankegångar om vi får veta mer om er som ska bo där, typ ungt par som väntar barn eller har småbarn, familj med tonåringar, par med utflugna barn, stora bjudningar med 20 gäster ofta eller middagar där en eller två familjer/par är inbjudna, många lagar mat för många eller en lagar mat.
Har du någon budget?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.