Jag funderar på att köpa trädgårdsförråd i plåt . De är enkla att montera , underhållsfria och prisvärda.
Men jag hittar inte en variant som är isolerad , så att det inte blir fuktigt och kallt på vinter . Var finns sådana att köpa och om inte , hur värmeisolerar och ventilerar man plåtförråd?
Tack på förhand för alla tips
Bästa hälsningar
Michael
 
Tomture61
Om plåten är slät så limma cellplastskivor.
 
Hur varmt tänkte du ha i förrådet? I isolerade konstruktioner brukar man prata om att det skall vara tätare mellan innerutrymmet och isoleringen än mellan isoleringen och utåt. Om det är plåt på utsidan kan det bli svårt att åstadkomma. I ett förråd tar man å andra sidan normalt inte in så mycket fukt.

Har du någon länk till förrådet du tänker på? Om det skall vara uppvärmt och torrt så är ju även golvet viktigt att få tätt och isolerat. Hur är golvet uppbyggt i förrådet du tänker på.
 
Tack Tomture och Avemo för era råd och synpunkter !

Jo, det ska inte vara varmare och torrare än att cyklar och trädgårdsredskap , speciellt sågar , häcksax mm inte ska rosta. Inte mer än kanske +5* på vintern, vilket man kanske kan åstadkomma med sk frostvakt. Men det ska vara torrt så förrådet måste ventileras genom några ventiler?Tänker jag rätt här?

Idén med cellplast är mycket tilltalande (!) men jag vet inte om dessa skivor kan limmas på redskapsbodars väggar och tak (länken till hemsidan i slutet av inlägget ) ??
Vad gäller golvet så kan man kanske lägga cellplast direkt på marken och sedan ställa förrådet på till exempel gångplattor så att cellplasten ligger tätt mellan marken och förrådets golv??

Slutligen kommer här länken till ett brett utbud av redskapsbodar som jag fastnat för
https://www.dancovershop.com/se/pro...MIrs7hjI352QIVSWwbCh0XYwRdEAAYASAAEgKKtPD_BwE
Tack på förhand för er bedömning av ovanstående
 
Plåt är väldigt ångtät och kylande. Du bör ha en luftspalt innanför så att kondensvatten kan rinna bort och träkonstruktionen kan andas.

Om du inte bor i en klimatmässigt utsatt del av landet, tycker jag du kan strunta i isoleringen. Själv har jag ett oisolerat trädgårdsförråd där jag bl.a. förvarar gräsklippare utan att jag märker någon nämnvärd rost.
 
Tack för ditt inlägg Justus,
Jag bor utanför Malmö , precis vid kusten där det ofta är dimmigt och fuktigt . Har ett oisolerad träförråd där verktygen rostade så snabbt att jag förvarar dem hemma nuförtiden . Men vill ändra på det , därav idén om isolerad förråd utan att behöva bygga ett nytt isolerad träfförråd .Är plastförråd bättre än plåt i det avseende , de säljer även förråd i plast?
Michael
 
Jag bor också vid kusten, fast i Blekinge. Men det är klart, jag skulle aldrig förvara något värdefullt verktyg i mitt trädgårdsförråd.

Plast ger inte lika stor kondensrisk som plåt, fast det är lika ångtätt. Det är väl bara att testa. Någon form av ventilation behövs nog. Det blir säkert varmt därinne när solen börjar skina.
 
De förråd som du länkar till är billiga av en orsak. De är enkla. Det är ett flertal ojämnheter i den i form av bärande plåtreglar. Runt dessa kommer det att vara en utmaning att inte få luftläckage. Dörrarna sluter inte tätt och är svåra att isolera. Visst går det att lägga cellplast på marken. Men hur länge kommer det att hålla? Isoleringen på väggarna kommer att minska förrådets golvyta.

De är utmärkta som enklaste sortens kalla förråd. Men om du skall isolera och ha uppvärmt är det troligen enklare att satsa på något som från början är avsett att isoleras. Det kan dessutom betala sig ganska fort om du skall ha värme på. En frostvakt kommer inte att kunna hålla 5º i ett sådant skjul när det är kallt ute. Mitt råd är att antingen lägga ner planen på att isolera och värma eller också sikta lite högre redan vid inköpet.
 
Tack Avemo, ska fundera på det här en gång till..
 
Hur är det med det gamla träförrådet?
Det kan inte vara idé att isolera det utvändigt och spika på en ny fasad?
 
CCPusher CCPusher skrev:
Hur är det med det gamla träförrådet?
Det kan inte vara idé att isolera det utvändigt och spika på en ny fasad?
Tack för ditt inlägg.Jo , det skulle kunna gå , men dels är det gamla förrådet i dåligt skick dels så står den långt ifrån huset . Det sistnämnda skulle innebära stora eldragningskodtmader om man ska ha en frostvakt /elelement inuti förrådet .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.