L
Hej!
Vi beställde en underhållsservice på vår luft/luft pump (Pansonic) efter att vattenfall gett oss ett erbjudande.
Den är över fem år och har fungerat felfritt.
Så det var inget fel på den, men vi tyckte att det var dags för en rengöring och genomgång.
Servicekillen kommer och gör sitt jobb !?
Som slutord säger han att pumpen håller säkert i 5-6 år till och att vi inte behöver kosta på oss någon ny service under denna tid.
Efter 5 dagar går den inte, utedelen är helt död. Vi misstänker förstås att något hänt under servicen och kontaktar servicebolaget. De svarar med att det inte är sannolikt att det är dem som gjort något fel, dem erbjuder att komma ut och felsöka men det kostar några tusen lappar till :mad:

Nu är det så att det är vi som konsument som måste bevisa att det är dem som felat i servicen. Hur ska man kunna bevisa att det är dem som felat? Som lekman är det ju helt omöjligt.
Hur stor chans är det att en maskin som fungerat som en klocka i över fem år, går sönder efter 5 dagar efter underhållsservicen?
Finns det andra som upplevt liknande?
Tips/råd på hur man ska gå vidare?
 
Inte ovanligt att den beskrivna situation kan uppkomma, då särskilt inom bilservice. Har själv varit "utsatt" för detta. Skulle säga att det blir svårt att få någon servicefirma att erkänna dom har gjort fel eller att den uppkomna situationen beror på deras åtgärder.
Kanske går det att snacka sig till service som en good will-åtgärd.

I mitt fall slutade det med att verkstaden och jag delade på fakturan.
 
Det mest intressanta är ju vad som gjorts på servicen?
 
A
Jo om nått gjorts?
 
Bra fråga! Tycker detta mest verkar vara lurendrejeri, är som att ringa vitvarutjänst och fråga om de kan serva spisen! Eller kollar de tryck i systemet? Byter/rengör filter borde de göra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.