hej
Skall ge mig på att lägga stavparkett i ett sovrum för att lära mig innan jag ger mig på större ytor. Håller på att lägga in 22mm golvspån som skall skruvas och limmas, kan jag lägga parketten direkt på det?
Borde väl inte vara några problem men överallt står det att man skall ha plywood som underlag men det kan väl inte behövas när man har golvspån?

Mvh
Johan
 
Jag kan inte tänka mig någon annan principiell skillnad (mellan spånskiva och plywood i detta fall) än att det kan handla om skruvtypen. I stavparketten måste du ändå borra hål, så om du använder skruv för spånskiva borde det fungera. Om man väger in andra aspekter som t.ex. har med c/c avstånd och liknande att göra kan man naturligtvis komma till andra slutsatser. 22 mm golvspån bör inte ha större c/c än 600 mm.
 
Men vänta Nnu, borra i parketten? Man brukar spika parkett och då är ju spån värdelöst. Plywood eller vanlig plank bör man ha under. Det går oxå att limma parkett, då duger spån.
 
Spikbart, där har vi det, logiskt nu när man tänker på det
Frågan är hur tjock plywood måste man ha då på spånskivan?
 
Spontant 9 mm, limma plywooden mot spånet!
 
Jag har just kollat på en Youtube film om hur man lägger stavparkett. Jag vet att man förr spikade stavarna, men då spikade man ju det mesta. Dessutom var undergolvet alltid spontade brädor. Men jag trodde faktiskt inte att man gjorde så även idag. På Youtube filmen använde de spikpistol, vilket känns som nästan nödvändigt. Själv skulle jag aldrig drömma om att spika i massiv ek utan förborrning. Plywood är ju ett mycket styvare material än spånskiva, så det blir för det mesta bättre. Det är bara om golvsvikten är för stor som man måste använda skruvlimmad golvspånskiva först.
 
9mm, nu börjar golvet växa på höjden lite väl mycket.
Något alternativ till golvspån som man kan spika direkt i?(skivmaterial, vill inte lägga brädor)
Just nu är golvet öppet så jag skulle kunna
 
På den youtube film jag såg använde de 12 mm plywood. Det kanske räcker i ditt fall. Om du talar om golvbjälkarnas dimensioner och spännvidd, kan du få uppgift av mig på vilken annan plywoodtjocklek du eventuellt bör använda.
 
J justusandersson skrev:
På den youtube film jag såg använde de 12 mm plywood. Det kanske räcker i ditt fall.
Det tror jag bara rekommenderas om ett undergolv redan finns. Ett stavparkettgolv ger inte speciellt mycket styrsel så 22 mm plywood eller golvspån. Jag har skruvat stavparkett i golvspån och det tar lång tid jämfört med spikpistol.
 
Jag tror att 12 mm räcker för att fästa stavarna. Om det är tillräckligt för ett bra helhetsresultat beror på golvbjälkarnas dimensioner och spännvidd. Där är det ingen mening med att gissa. Stavarna är bara ett dekorativt ytskikt.
 
Har 60cc mellan reglarna, förslag på man ska bygga upp det?
 
Jag behöver veta golvbjälkarnas mått (bredd och höjd sam längd) för en korrekt bedömning.
 
Fick besked från en golvläggare som sysslar mycket med detta att man lägger lim på staven också samt spikar så funkar det bra att lägga på spånskiva.
Har redan spånskivor hemma så jag kör på det, lägga en sträng på varje stav känns inte som några problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.