HEj!

E det nån mer (ohändig karl) än jag som tyckt att det ser löjligt enkelt ut när hantverkarna drar sina fingrar över silikonsträngen, och resultatet blir så där "äckligt perfekt"!

Så blev det inte hos mig.... När jag drog mina fumliga, okänsliga händer över silikonsträngen, blev den bara "äcklig" inte ett dugg perfekt. :-[

Däremot så blev det klet & smet på:
Händer
  • Glasskivor
Vägg(ar)
  • nya bänkskivan
Nya golvet
  • Sambon
Barnen

Puh aldrig mer....... Gagga
 
Blötte Du fingret med lite vatten först? ::)
 
Två alternativ:

1) Blöt fingret i vatten med diskmedel i. (Då kan du inte lägga på mer innan det har torkat om det blir för lite någonstans.)

2) Köp en liten gummiskrapa som är gjord just för detta ändamål. Den kletar det inte fast på.

;) pinebar
 
Tack för tipsen, men jag tror att för mig är det bästa tipset : Ring Snickar firman ABGagga
 
Tejpa med maskeringstejp på sidorna om utrymmet som skall fogas.
Och diskmedel på fingret.

Gör man inte det så händer det som hände dig även mig...

/Nixxxxxxxxxxxxxxxx

(med silikon på x-knappen ;))
 
Fy farao vad dum man känner sig, så enkelt, så lätt men,men, sent ska syndaren vakna!

Tack Nixx ;)
 
Som sagt slicka på fingret ha en fin spets på fogsprutan försök att lägga en jämn fog från början så är det bara att dra med fingret sedan. Får du förmycket någon stans så dra så att fogen blir jämn och det överflödiga åker ut åt sidorna, det kan du alltid ta bort med en svamp sedan.
 
Så här har jag hört att man ska göra:

Spruta på LAGOM med fogmassa (svårighet nr 1)
Spraya på en diskmedelslösning över fogen med blomspruta (lätt)
Dra med fingret (gärna fuktat med diskmedel) (lätt)

Om teorierna stämmer blir det bara fog kvar där den ska vara och på övriga ställen lossnar den lätt eftersom det ligger diskmedelsvatten på dessa ytor, så när du smetar ut fogen över halva skivan/badrummet/spegeln så fastnar det inte.
 
Och skulle man råka få silikon nånstans där man inte vill ha den så tar du en trasa som du doppar i T-röd så går de bort... Har jobbat med båtar ett antal år, och som ni vet har man silikon på mer än ett ställe i en båt.. ;)
 
;D ;D ;DJobbar du på kontor??? ;D skämt åsido kunde inte låta bli att retas lite:p

Tur e juh att man lär sig någe nytt varje dag :D

 
Jepp Lier, jag e kontorsråtta med ritningar som speciallitet :)

Viljan finns där iallafall....

Ps. skall snart bygga 75m2 altan, tror ni att jag skall ta hjälp månne?


Gagga
 
  • Gilla
Daagh
  • Laddar…
Gagga skrev:
Jepp Lier, jag e kontorsråtta med ritningar som speciallitet :)

Viljan finns där iallafall....

Ps. skall snart bygga 75m2 altan, tror ni att jag skall ta hjälp månne?


Gagga
Nej, gör allting själv och visa oss bilderna sedan  ::)

Kom ihåg och teckna en extra sjuk- och invalid försäkring innan.

Skämt åsido, jag har full respekt för eventuella silikonkonstnärer.
Ibland ska man ta hjälp. Men ibland är det faktiskt bättre att göra saker och ting själv. Det är inte alltid man är så imponerad av det arbete vissa yrkeshantverkare utför.
''Själv är bäste dräng''.
 
Håller med, och man lär ju sig så länge man lever.

Man får inte ta saker & ting på för stort allvar bara, det är ju faktiskt en ganska stor tillfredsställelse att se på ngt man gjort själv (även om det kanske blivit bättre av proffs).


´Tuta & kör!! :D

Gagga
 
Allt går bara man är nogrann o tänker efter före..  ;)
 
Nix skrev:
[quote author=Gagga link=1143540076/0#10 date=1143621680]Jepp Lier, jag e kontorsråtta med ritningar som speciallitet :)

Viljan finns där iallafall....

Ps. skall snart bygga 75m2 altan, tror ni att jag skall ta hjälp månne?


Gagga
Ja, genom att fråga på forumet!
Altan är faktiskt inte speciellt svårt. Om man kan det ;)[/quote]

Jag passar på att visa lite härliga bilder på vår nybyggda altan.
Som ni ser har vi luftigt mellan brädorna, för att slippa fuktproblem och kvarstannande vatten. Se också den fantastiska finishen och kvaliteten på hantverksarbetet.
Som ni märker är dimensioneringen noggrannt ombesörjd.
Att vissa brädor inte når ända fram till regeln ger bara ett härligt gung åt altanen. Som att vara på sjön, men utan att man behöver flytväst!



Vem behöver snickare när man kan göra själv?
 
  • altan_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.