hahalj
Hade tänkt bila upp en ca 8 meter lång ränna i källargolvet som är av betong och lägga ner ett 50 mm avloppsrör och gjuta över. Vet inte hur gammal betongen är, huset är byggt 1934 men kanske golvet tillkommit senare.
Hur djupt och brett behöver det bilas upp? Kan jag lägga röret direkt i rännan och täcka med betong eller ska det ligga något annat runt röret? Hur tjockt med betong behöver man ha ovanpå?
Tror ni att en borrhammare som kan leverera 5 J slagkraft duger till detta lilla arbete? Har använt denna för att knäcka granitsten i trädgården och det gick utmärkt.
 
8 meter är ganska långt. Jag har gjort ett liknande jobb och då hyrde jag en betongkap med vattenkylning som jag sågade upp en två spår i golvet med med och sedan körde jag en en hyrd större bilmaskin (Tror det var en HILTI TE-1000). Kostar typ en tusenlapp och är värt varenda krona eftersom jobbet är gjort på ett par timmar utan att händerna har domnat bort.
 
Jag har en gång bilat upp ett golv i trettitalsbetong och den var mjuk och tunn, jag har hört att cement var dyrt då. Däremot sjuttitalsbetong ska ofta vara tjock och hård. Men jag skulle inte använda en borrhammare för att bila upp ens den tunnaste betongen i den volymen, en bilhammare är mycket bättre och går att hyra för ett rimligt pris som sägs ovan.

Borrhammaren kan man använda för att göra provhål för att testa tjocklek och styrka och se vilka maskiner som behövs.
 
hahalj
Tackar. Jag ska testa med borrhammaren på nån lämplig punkt för att se om det är görbart med denna, annars får jag hyra nåt lämpligare.
 
hahalj hahalj skrev:
Tackar. Jag ska testa med borrhammaren på nån lämplig punkt för att se om det är görbart med denna, annars får jag hyra nåt lämpligare.
En tanke som slog mig, är det regnvatten som ska gå i röret? Du kommer inte att få en kall ränna på golvet?
 
hahalj
S Shiraz skrev:
En tanke som slog mig, är det regnvatten som ska gå i röret? Du kommer inte att få en kall ränna på golvet?
Nä, det är spillvatten från vattenfiltret. Möjligt det blir en kall ränna, men spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.