E
Hej!
Första egna inlägget här, dock medlem sedan flera år och läser och haft mycket hjälp av detta forum tidigare! Hoppas nu på kloka svar. Jag är total nybörjare, så förklara gärna på väldigt grundläggande nivå :)

Vi bor på bottenplan i en bostadsrättslägenhet byggd ca 2003 (kommer inte ihåg exakt) med platta på mark och bergvärmedriven golvvärme. Jag kan ev kolla fler byggnadstekniska detaljer senare.. Jag antar dock att bygget skett med "modernt byggnadssätt" med isolering under plattan.

Då vi haft väldigt varmt inomhus, även på vintern, har vi stängt av golvvärmen nu under vintern ca en månad, och ser nu att parketten rest sig lite. Vi fick höra att golvvärmen inte gick ned helt då det alltid skulle finnas en viss underhållstemperatur kvar i systemet, så vi vred ner våra reglage på väggen, motsvarande typ "lysknappar", till ett minimum och tänkte att det var riskfritt. Och det blev riktigt kallt (och skönt). Vi har inte rört inställningarna på ingående temperatur, om det nu gör någon skillnad.

1. Hur tar vi reda på vad resningen beror på?
2. Kan det ha med avstängningen av golvvärmen att göra? Eller kan parketten resa sig av temperaturväxlingen "bara"? Vad kan resningen annars bero på?
3. Om det beror på fukt, kan vi isf torka upp ev fukt genom att ha golvvärmen påslagen igen?
4. Om det är fuktskador, vad skulle behövas för att åtgärda? Bara byta parkett?

Tack på förhand!

Hälsningar Elin
 
Åsa Lund
Trä rör sig beroende på relativ fuktighet. Relativ fuktighet beror på temperaturen.

Om du kyler ner själva golvet men luften i rummet fortfarande innehåller lika mycket fukt så kommer relativa fuktigheten att stiga i golvet. Alltså sväller träet.
 
S
2 på tråden :)
Är det ren träparkett så kan det resa sig mellan sommar och vinter , sommar mycket fukt i luften , vinter lite fukt samt värme på golvet
Kan vara det med GV , trägolv rör sig , i förhållande till fuktigheten i luften , klämmer ihop och finns det då inte marginaler att exspandera på utmed väggarna
Eller om det är fäst på något sätt så reser det , enda vägen som kan ta upp exspansionen är
uppåt då
Slår du på GV så torkar trät upp och kommer att krypa tillbaka , det kan bli lite uppstick om det har spänt lite för mycket och inte vill gå tillbaka helt
 
  • Gilla
Torebyggare
  • Laddar…
E
Tack!

Förstår jag dig då rätt att problemet isf "bara" ligger i golvet och att vi isf kan byta ut parketten så är det löst? Jag är ju lite orolig att det ska vara fukt "i grunden" nu också..

Kan annars resningen ha uppkommit tidigare, då vi hade väldigt varmt på golvet? (är inte säker på om det fanns lite tidigare nämligen)
 
E
ok, och nu svarade jag på åsas bara :)

jag tolkar er båda som att det är rent kosmetiskt iaf?
Behöver vi göra en fuktmätning för att säkerställa?
 
S
Vad har du under golvet , betongplatta på bara mark eller källare
 
E
Det är betongplatta på mark, jag antar med isolering under. Ska se om jag kan hitta närmare specifikationer senare när jag är hemma. Det är en bostadsrätt som är byggd på 2000-talet, så borde vara modernt byggd..
 
S
När du stängde av värmen så försvann ångtrycket som normalt till viss del går neråt i betong ,
kanske det vände och går uppåt nu , eftersom den ligger på mark
Det med isolering "" kanske "" eller kross under gör att en viss fuktighet går in i plattan i alla fall , och då reser sig nog golvet
 
E
Tack igen för engagemang och ursäkta många frågor!

Men oavsett om fuktvandringen nu vände borde det ju inte orsakat problem mellan parketten och plattan, givet att det inte finns annat material mellan parkett och platta?

Hur är det med isoleringen då? Blir den fuktskadad av omvänd fuktvandring (om den nu ligger under plattan)?
 
S
Går nog inte att svara på generelt , måste nog mätas för besked , men troligtvis kanske det har varit så en lång tid även före er , och vad som märkts då är en fråga till den som bodde där då
 
Det är troligen felaktig montering av parketten. Om man inte har helt flytande golv (dvs parkett som inte är fastsatt någonstans) så skall den bara fästas på ena långsidan så att golvet kan röra sig mot andra väggen. Det skall vid monteringen finnas en spalt mellan parkett och golvlist. Har parketten varit för torr vid monteringen så kan spalten blivit för liten (det beror också på hur stort golvet är). Man bör lossa på listen och se hur det ser ut. Kanske har man spikat listerna på fel sätt så att parketten inte får utrymme att röra sig..
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.