S
Blir att välja mellan pest och kolera
Att pellets fallerade , kan det vara för att den är för stor för huset ?? en tanke bara .
LVP på dina breddgrader fungerar bra , Du får ca 170 m2 att värma .
Blir det GV så är det låga temperaturer som gäller
 
Skulle en nibe f730 vara en dum lösning? Och isåfall förbereda med att lägga en kulvert för framtida uppvärmning av garage.
 
S
Blir nog lite klent med garaget ovanpå huset
Tveksamt om en sådan kan värma allt , blir nog en hel del EL-tillskott det beror på hur mycket ventilation du ska ha , den ger inte så mycket om den inte får 20C och en viss luftström .L/s
Det med ventilationsinställning är inte mitt bord , så där avstår jag
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Huset är bara på 123 kvadrat ( ca 18 i u värde på hela konstruktionen) och garaget på ca 70 kvadrat med 145 cm reglar. Ska inte hålla mer än 14 grader i garaget nångång.
Ska jag ha pellets ska pannan vara i garaget med kulvert imellan.
Antingen blir det en nibe f730 eller så blir det pelletspanna utan ftx, tycker det blir för dyrt och krångligt om jag ska sätta in ett ftx aggregat med pelletspannan.
Skulle kunna tänka mig sätta in en kamin också.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Jag skulle välja värmesystem i denna ordningen:

1. Sjövärme + FTX
2. Markvärme + FTX
3. Bergvärme + FTX
4. Luft-Vatten värmepump + FTX
5. Frånluftsvärmepump (helst med värmd tilluft)
6. Luft-luft värmepump + FTX och vedspis?
7. Direktel med stöd av solpanel
8. Direktel med stöd av pellets
9. Direktel med stöd av ved

Jag tycker du borde satsa på en luft-vatten värmepump och ftx system. Med en bra pump får du ett SCOP över 4 (Med 35 graders system) dessutom schysst ventilation utan kallras.

730 är väl helt okej lösning och bättre än pellets (bekvämare) men det blir kallras från friskluftsventilerna. Lite högre energiförbrukning än systemen med värmepump och FTX
 
Vad tror ni om att köra en separat värmelösning för garaget i framtiden?
( kanske köpa en begagnad vattenmantlad pelletskamin eller rent av köra vattenslingorna i garaget på elpatron)
Jag får lägga kulvert på 25 meter om jag ska ha en gemensam uppvärmning.
I huset hade jag då tänkt ha en nibe f730 och planera för exempelvis en tulikivi 1450 i framtiden. ( tänkte försöka hitta en begagnad i efterhand)
Isoleringen ska bli 170+70+45 i väggarna och 500 lösull i taket och boytan blir på 122 kvadrat.
 
25m då kan du lämpligen köra en separat luft-luft värmepump i garaget.
 
Och skippa vattenslingor i garaget helt?
 
Man kan ju lägga ner slingor "ifall att" men det är egentligen onödigt. Luftvärmepumpen värmer ju upp luften i garaget väldigt snabbt ändå.

Jag kommer ha 2m mellan hus och garage 3m till värmepumpen och kör samma system. Fast kanske hade varit smart med luftvärmepump där också för att snabbt värma på när det ska mekas.
Fördelen med golvvärmen blir ju att man slipper en enhet på väggen och att golvet är varmt när man ligger på rygg under bilen.
Nackdel om man vill ha en lyft, måste ta hänsyn till var slingorna ligger. Och att det är trögt med temperaturförändring. Kan man väl lösa med en fläktkonvektor men då kan man lika gärna ha luftvärmepump direkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.