vi ska ha en uthyrningslägenhet i huset och nu håller jag på att dra nätverk i den

Min ide är att det ska vara ett eget separat nät med egen trådlös router

Eftersom jag inte vill lägga en förmögenhet på detta så undrar jag hur jag på enklast sätt gör det utifrån den hårdvara jag har i dag

Jag har i dag en linksys WRT1900 som ”huvud” router som via en Cisco Switch alla enheter i huset är kopplade emot, bla en annan linksys router som agerar som AP

Min plan är att köpa en till Linksys router till uthyrningslägenheten och dra all nätverk i lägenheten till den.
Den nya router är (givetvis) i sin tur ansluten till WRT1900.

Kan jag konfigurera routrarna så den nya routern blir ett eget subnät utan access till ”vårat” nät i huset men att de ändå kan utnyttja våran internetuppkopplong?

Finns det några nackdelar med min plan?
Är det någon som har en smartare lösning?
 
J
Beroende på vilken operatör du har så KAN du ibland ha tillgång till flera publika IP-adresser även om detta inte står tydligt i avtalet. Tex Telia Öppen Fiber har ofta 2 st tillgängliga, även om de påstår en. Har du då en bredbandsswitch vid inkommande fiber kan du där sätta en switch och ha 2 helt separerade nät med varsin router. En liten men ack så viktig sak är att det fortfarande är du som står för kalaset om det sker oegentligheter samt att du ev bryter mot avtalet med din operatör eftersom du har en inkomst på detta.
 
tommib
Om du ska ligga efter din befintliga router finns ingen anledning att ha en till router. Det du vill ha är en accesspunkt.

Separationen av nätverken löser du med portisolering/privat VLAN. Om det går att konfigurera i din WRT1900 har jag ingen aning om.

Som Jocke Best var inne på är detta troligen inte tillåtet i ditt avtal med din ISP.
 
Nu har du redan en del utrustning.

Ja det fungerar med router bakom router men det blir jobbigt att administrera.

Om du vill satsa på nytt system som går att administrera centralt så rekommenderar jag Unifi från Ubiquiti.
https://unifi-sdn.ubnt.com/
USG som router
En US-8-60W som första switch som även matar APna
Flera UniFi AC Lite AP för wi-fi.
 
N noone70 skrev:
vi ska ha en uthyrningslägenhet i huset och nu håller jag på att dra nätverk i den

Min ide är att det ska vara ett eget separat nät med egen trådlös router

Eftersom jag inte vill lägga en förmögenhet på detta så undrar jag hur jag på enklast sätt gör det utifrån den hårdvara jag har i dag

Jag har i dag en linksys WRT1900 som ”huvud” router som via en Cisco Switch alla enheter i huset är kopplade emot, bla en annan linksys router som agerar som AP

Min plan är att köpa en till Linksys router till uthyrningslägenheten och dra all nätverk i lägenheten till den.
Den nya router är (givetvis) i sin tur ansluten till WRT1900.

Kan jag konfigurera routrarna så den nya routern blir ett eget subnät utan access till ”vårat” nät i huset men att de ändå kan utnyttja våran internetuppkopplong?

Finns det några nackdelar med min plan?
Är det någon som har en smartare lösning?
VIll du kunna erbjuda "internet ingår i hyran" till din hyresgäst? Annars hade jag nog tagit reda på om det är möjligt att ha två abonnemang på samma lina in först, för att slippa bekymmer i framtiden ..
 
Det känns som om jag har lite att fundera på här, dels när det gäller AP/router-konfig och hur vi gör med abonnemang/extern ip mm.

Men om byter frågeställning lite:

Jag drar 1st nätverkskabel från punkten där fibern kommer in i huset(även samma plats som befintlig router/swich är placerad) till den en punkt där lägenhetens routern/AP/switch kan/ska placeras.
Det blir knutpunkten som jag drar all nätverkskabel från till de platser i lägnheten där det ska finnas uttag.

På detta sätt så tror jag att täcker upp för att:
1. Låta lägenheten ha en egen ip från ISP.
2. Att lägenheten har ett separat nät fast ändå gå under samma abonnemang/extern IP
3. Att lägenheten är en del av husets nät

Om jag väljer att bygga det fysiska nätet på det här sättet (så kommer jag vidare nu med kabeldragningen) kommer det att fungera eller kan jag få problem sen?
 
tommib
Det kommer att fungera i alla tre fall om hårdvaran i änden stödjer det. Det är inte kabeln som begränsar.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det känns som om jag har lite att fundera på här, dels när det gäller AP/router-konfig och hur vi gör med abonnemang/extern ip mm.

Men om byter frågeställning lite:

Jag drar 1st nätverkskabel från punkten där fibern kommer in i huset(även samma plats som befintlig router/swich är placerad) till den en punkt där lägenhetens routern/AP/switch kan/ska placeras.
Det blir knutpunkten som jag drar all nätverkskabel från till de platser i lägnheten där det ska finnas uttag.

På detta sätt så tror jag att täcker upp för att:
1. Låta lägenheten ha en egen ip från ISP.
2. Att lägenheten har ett separat nät fast ändå gå under samma abonnemang/extern IP
3. Att lägenheten är en del av husets nät

Om jag väljer att bygga det fysiska nätet på det här sättet (så kommer jag vidare nu med kabeldragningen) kommer det att fungera eller kan jag få problem sen?
Låter rimligt!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag skulle definitivt försöka gå på två separata abonnemang. Du lär ju inte tycka om att bli drabbad om din hyresgäst missköter sig på internet..
 
FemTummar FemTummar skrev:
Jag skulle definitivt försöka gå på två separata abonnemang. Du lär ju inte tycka om att bli drabbad om din hyresgäst missköter sig på internet..
Ett annat alternativ kan ju vara att köpa en vpn-tunnel åt hyresgästen ..

Å andra sidan är ju bevisläget för "missköta sig på internet" ganska luddigt, vad spelar det för roll om man har två linor när man bor under samma tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.