Gammelnörden
T TrippinFloyd skrev:
Ja men tack så mycket iallafall att man fick bolla lite tankar och så! Att komma in direkt till en trapp har för mig varit lite spännande, man börjar tänka direkt vad det är på övervåningen. Speciellt när jag var barn och inte fick gå upp på övervåningen hos farmor, det är många funderingar man har haft igenom barndommen vad som kan tänkas finnas där som är så hemligt haha :crysmile:

Ne men jag förstår din tanke också kring att hallen blir mindre, men det är nog inget son hindrar oss att genomföra våra tankar och ideer, såklart svårt att berätta hur man vill ha det så nyanserat som möjligt via ett forum och genom att skriva.

Men vi får ta det som det kommer helt enkelt, varför badrummet är så viktigt är dels för att vi måste rymma torktumlare/tvättmaskin någonstans, vilket det inte gör i dagens badrum :)

Tack för snabba svar och tankar! :D
Med tanke på tvättmaskin och torktumlare kanske det kan vara en idé att bygga så här? Antingen skippar ni duschen på gästtoaletten i hallen eller så finns det plats på övervåningen för tvättmaskin och torktumlare? Jag vet inte måtten så allt är en gissning och uppskattning.
I hallen tänker jag mig att man öppnar upp den lilla väggen mot trappen med räcke så att det känns större och har avhängig och förvaring under trappen. har öppnat upp in till vardagsrummet för att det ska kännas rymligare men behållt dörr och vägg till köket för att man ska kunna stänga dörren om matos och oljud från köksmaskiner från vardagsrummet.
På övervåningen har jag ritat in linneskåp (LS) mot murstocken, men vet inte om det blir för trångt... Lycka till oavsett vad ni gör med huset i framtiden!
Handritade skisser av ett hus och dess planlösning, inklusive förslag på plats för tvättmaskin och torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett hus med förslag på tvättmaskin, torktumlare och linneskåp inplacerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TrippinFloyd
  • Laddar…
Gammelnörden
Ett litet förslag på kök utifrån er önskan om köksö ("Fixer upper"-effekt? ; ) Jag tänkte att man kanske kan ställa dammsugaren och skurhinken under trappan i hallen om det finns en befintlig garderob där. Smalt skafferi vid kyl och frys med utdragslådor, överskåp ovanför "diskbänken" och spis/ugn i köksön med en takmonterad kolfilterfläkt.
Vid nybyggnation får man inte ha spis och diskho på det viset av säkerhetsskäl, men nu är det ju inte nybyggnation och man får väl tänka sig för lite extra innan man snurrar runt och häller ut varmvatten. Eller montera en liten utslagsvask i köksön, men då försvinner arbetsytan och förvaringsskåpen/lådor.
Köksbordet får plats att ställas på andra ledden och göras längre med iläggsskiva när ni har gäster.
Ifall man satsar stort kanske det kan vara en idé att göra en skjutdörr i pocketkarm av dörren till köket så får man plats med en skänk eller liknande mot väggen åt hallen till.
Handritad planritning av ett kök med köksö, kyl, frys, diskho, spis och plats för matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TrippinFloyd
  • Laddar…
Din ritning på fasad och plan var riktigt fina!
Dock så är det som för de flesta att kapitalet måste räcka till, därför kändes det dyrare att bygga ut på övervåningen en helt ny byggnad, dessutom ett badrum.

Än som vi tänkte att bara bygga ut badrummet. Jag är helt okunnig i vad det kan tänkas kosta, men att bygga ut huset som ska vara ett badrum, känns dyrare än att bygga ut badrummet på entreplan.

Såklart hade din ritning varit betydligt mer estetiskt och bättre tycker jag, men det gäller att kapitalet räcker till och att vi tänker ekonomiskt.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Hej

Bara en kommentar om köksö. Jag hade spisen vid murstocken och diskhon mot yttervägg när vi flyttade in, arbetsmässigt samma som spisen i köksö utan utslagsvask. GÖR INTE SÅ, snälla? Man tycker det inte är långt, men man lyfter mycket den vägen och har man sen barn som springer omkring och lämnar saker finns en högst reell olycksrisk. Förutom att köket upplevs som mycket mer svårarbetat. Jag upplever väldigt mycket av maten går vägen: skölja, hacka, värma. Att mitt i någonstans lyfta sakerna över golv tillför mer arbete än man tror. Jag märkte skillnaden när vi gjorde om köket och fick spisen i samma bänk som diskbänken.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Hej
Badrumsväggen kan ni sannolikt bara riva, då den förmodligen inte är bärande. Tak över planerat badrum verkar vara upplagt på yttervägg samt vägg mellan främre utbyggnad? Och stora huskroppen.

Väggen mellan trapp och stora husdelen kan förmodligen behöva avväxlas, men det är inte säkert. Bjälklag för övre våning spänner förmodligen i vertikal riktning på bilden.
Bjälkar avslutas innan trapphus, och är förmodligen sammanknutna där på något sätt, men inte säkert.... last från tak tas förmodligen ner via trapphusets takkupa på något sätt också...
Avväxlande balk blir dock inte någon jättehistoria. Förmodligen klarar du dig Utan ens limträ..

Föreslår att du tar kontakt med en konstruktör för denna bedömning och inte låter en byggare bedöma utförande.
Är nog lämpligt att kolla husets stabilisering om man vill öppna till trapphus, även om det förmodligen inte är något problem.

Mvh Alex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.